فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641520021201Contentsفهرست مقالات22207310.22047/ijee.2002.2073FAJournal Article20021221https://ijee.ias.ac.ir/article_2073_b2ef2bb70674300ee8866b1e1846a923.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641520021201Engineeringطرح بازنگری دروس عمومی دوره کارشناسی مهندسی115207410.22047/ijee.2002.2074FAنظام الدین اشرفی زادهدانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعتJournal Article20020919<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>نحوه فعلی آموزش و اجرای دروس عمومی دوره کارشناسی مهندسی با مشکلات و نواقص عدیده ای همراه است. تکرای بودن برخی از مفاد دروس در مقایسه با دروس دوره دبیرستان، نبودن معیار مناسب ارزشابی، کاربری ضعیف و به روز نبودن محتوای دروس و پایین بودن کیفیت ارائه از جمله عوامل کم رغبتی دانشجویان به گذراندن این دروس جمع بندی شده اند. به منظور رفع نقایص یاد شده، کارشناسان و صاحبنظران دروس عمومی طرح های متعددی ارائه کرده اند که متأسفانه هیچ کدام از مرحله بررسی فراتر نرفته و اجرای این دروس همانند گذشته با کیفیت نامطلوبی در جریان است. در این تحقیق با استفاده از نظرها و تجارب کارشناسان و خبرگان آموزشی طرح جامعی به منظور بهینه سازی شرایط برگزاری و محتوای دروس عمومی ارائه شده است. مطابق طرح حاضر ، دروس عمومی دوره کارشناسی در قالب دو مجموعه تابستانی I و II برگزار می شوند. برگزاری این مجموعه ها به صورت جبرانی است و نمره واحدی برای هر مجموعه گزارش می شود. نمره مزبور اگرچه در کارنامه دانشجو ثبت می گرد، ولی در معدل تحصیلی لحاظ نمی شود. تعمیق و جذاب سازی نحوه تدریس دروس فرهنگ و معارف اسلامی، غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان، گنجاندن دروس تخصصی مورد نیاز دانش آموختگان مهندسی و استفاده بیشتر از استادان خبره دروس عمومی از جمله فواید و مزایای طرح پیشنهادی به شمار می رود.https://ijee.ias.ac.ir/article_2074_6adbbc064480ef1d4c2c798d80afe86b.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641520021201Engineeringطراحی برنامه آموزشی برای دور ه کارشناسی مهندسی محیط زیست در کشور1727207510.22047/ijee.2002.2075FAجلال الدین شایگاندانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریفمنصور طاهریدانشکده مهندسی شیرازمصطفی سهراب پورسازمان انرژی اتمیآرمین حسن زادهدانشکده مهندسی شیمی صنعتی شریفJournal Article20021001<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در کنار آموزش همگانی، تربیت کارشناسان متخصص برای کنترل آلودگی های زیست محیطی بسیار اساسی و ضروری است. متأسفانه، هنوز دوره مدونی برای تربیت کارشناس های مهندسی محیط زیست در دانشگاه های کشور ارائه نشده است. در این مقاله طراحی محتوای دوره کارشناسی مهندسی محیط زیست در قالب دوره های چهار ساله کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شده است. با توجه به گسترش ابعاد آلودگی در همه زمینه های محیط زیست(آ، هوا و خاک) و با نیاز به گسترش فرهنگ زیست محیطی، طبعاً به راه اندازی این دوره در دانشکده های مهندسی و تربیت متخصصان و کارشناسانی در سطح گسترده نیاز خواهد بود که جا دارد دانشگاه های کشور خود را از پیش برای تربیت آنها آماده سازند. بدین منظور، در این تحقیق بعد از بررسی کامل درباره برنامه درسی رشته های مشابه در دانشگاه های مختلف جهان(از جمله کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا و ژاپن)، رشته مهندسی محیط زیست در سه گرایش مهندسی هوا، آب و خاک که سه رکن اصلی این رشته را شامل می شوند، طراحی شده است. https://ijee.ias.ac.ir/article_2075_028700cbd97ef64572716f1ec37b6355.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641520021201Engineeringبحثی درباره کیفیت در مؤسسات آموزش عالی2942207610.22047/ijee.2002.2076FAماشاا... ماشین چیدانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20020829<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در این مقاله درباره کیفیت در مؤوسسات آموزش عالی از دیدگاه کنترل کیفیت بحث و تعریفی از این نوع کیفیت ارائه خواهیم داد. مسئله مدیریت بهسازی کیفیت در مؤسسات آموزش عالی را مورد بحث قرار خواهد گرفت و امکان به کارگیری اصول مدیریتی دمینگ در آن بررسی خواهد شد.https://ijee.ias.ac.ir/article_2076_81a7e84189849e1b3552b4f98cb6a1fa.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641520021201Engineeringتحقیقی در مورد اجرای مهندسی همزمان در صنایع کشور مالزی4365207710.22047/ijee.2002.2077FAاس.ام. ساپواندانشگاه پوتراJournal Article20020805<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>مهندسی همزمان(CE) یک مفهوم کلیدی است که شرکت های تولیدی را قادر می ساز تا محصولات جدید را با سرعت و صرفه جویی و بدون کاهش کیفیت گسترش دهند. در کشورهای پیشرفته، صنایع زیادی مزایای مهندسی همزامان را دریافته اند. آنها این روش را در تولید محصولات جدی به منظور احراز برتری جهانی در بازار رقابتی به کار می برند. به طور کلی، این مقاله برای ارزیابی سطح اجرای مهندسی همزمان در صنایع سازه ای کشور مالزی نگاشته شده است. این ارزیابی از طریق ارسال پرسشنامه به شرکت های تولیدی مورد نظر صورت گرفت تا اطلاعات لازم فراهم گردد. این تحقیق نشان می دهد که بیشتر شرکت های تولیدی کشور مالزی در راستای مفهوم مهندسی همزمان گرچه آن را کاملاً نمی شناسند گام برداشته اند بنابراین چنین مفهومی در صنایع کشور مالزی جدید محسوب می شود.https://ijee.ias.ac.ir/article_2077_084525c5257b8c32bbd39ce922c0b018.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641520021201Engineeringنقش دانشگاه های مجازی در آموزش مهندسی6776207810.22047/ijee.2002.2078FAاف بادندورفاندپ. اچ. اس . وینJournal Article20021023<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>فناوری های رایانه ای و ارتباطات از راه دور تأثیر مهمی بر آموزش عالی داشته اند. این فناوری ها هم بر آنچه یاد می دهیم و هم بر آنچه یاد می گیریم اثر دارد و پیدایش ایده دانشگاه مجازی در جهان نشان دهنده پیشرفت در آموزش است. این مقاله به بررسی نقش دانشگاه های مجازی در اموزش مهندسی پرداخته است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2078_0b863abfdb0f911d2ce290a7476938d7.pdf