فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155820130901Evolution trend of engineering education in the world and in Iranروند تکامل آموزش مهندسی در جهان و ایران114359210.22047/ijee.2013.3592FAحسین مطهری نژاداستادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بخش علوم تربیتیJournal Article20120811The history of engineering education has seen spectacular achievements which indicate evolution of engineering education. Awareness of the historical evolution of engineering education helps to understand its present situation as well as to improve and change engineering education in relevance to new conditions. In this article, major trends in engineering education have been summarized in three approaches. The approach based on engineering practice, the approach based on engineering science, and the approach based on integration of engineering science and practice. History of engineering education in Iran indicates that the first two approaches of engineering education have been regarded in programs of Iranian engineering education, respectively, but a major change is not seen toward approach based on integration of education science and practice. In this article an outlook to the future of engineering education is traced with regard to challenges of the 21st century. Finally, it was concluded that three subject including science (what), societal and human issues (why), and engineering (who) should be taken into consideration and they should be integrated in programs of engineering education so that engineering graduates can identify problems and design effective solutions for meeting society needs. تاریخ آموزش مهندسی شاهد پیشرفتهای باشکوهی بوده است و بر تکامل آموزش مهندسی دلالت دارد. آگاهی از تکامل تاریخی آموزش مهندسی به درک وضعیت موجود آن و همچنین بهبود و اصلاح آموزش مهندسی متناسب با شرایط جدید کمک میکند. در این مقاله، روندهای اصلی آموزش مهندسی در قالب سه رویکرد شامل رویکرد مبتنی بر عمل مهندسی، رویکرد مبتنی بر علم مهندسی و رویکرد مبتنی بر تلفیق علم و عمل مهندسی مطرح شدهاند. تاریخ آموزش مهندسی در کشور نشان میدهد که برنامههای آموزش مهندسی در ایران از دو مرحله اول تکامل آموزش مهندسی در سطح جهانی تبعیت کردهاند، اما تغییر و گرایش اساسی به سمت رویکرد مبتنی بر تلفیق علم و عمل مهندسی مشاهده نمیشود. سپس، براساس چالشهای قرن بیست و یکم دورنمایی از آینده آموزش مهندسی ترسیم شده است. در پایان نتیجهگیری شد برای اینکه آموزش مهندسی منجر به تربیت مهندسانی گردد که بتوانند مسائل را تشخیص دهند و راه حلهای موثری برای برآوردن نیاز جامعه طرح کنند باید در برنامههای آموزش مهندسی به سه موضوع عمده و تلفیق آنها با یکدیگر توجه شود: علم (چه چیز)، مباحث اجتماعی و انسانی (چرا) و مهندسی (چگونه).https://ijee.ias.ac.ir/article_3592_12432a61f716f82239a545aa4c5b5524.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155820130901Structural investigation of students' epistemological beliefs and their engineering modeling skill in Shiraz Engineering Collegeبررسی ساختاری باورهای معرفتشناختی و مهارت مدلسازی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز1534359310.22047/ijee.2013.3593FAمهدی محمدیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازطاهره دارابیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیرازلاله کوچکیدانشجو/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20121223The main goal of this study is to investigate the relationship between epistemological beliefs and modeling skill of engineering students at Shiraz University. Statistical population was all engineering colleges’ students that by multistage cluster random sampling, 166 students of various majors were selected. The instruments of this study included “Epistemological Beliefs Inventory” (Schraw et al, 2002) and “Engineering Modeling Self-Efficacy Scale “(Yildirim, 2010) ) that after calculating validity and reliability distributed between the sample and gathered. Data analyzed by SPSS 20 and LISREL 8.54 software’s and for analyzing the methods of descriptive statistics like correlation and inferential statistics like independent T-test and one way anova were used and model was analyzed by SEM. The results indicated: 1) there is significant difference between the mean of quick learning and simple knowledge of male and female students. 2) There is no significant difference between students’ epistemological beliefs and their modeling skill based on their majors. 3) Higher years students have more complex epistemological beliefs and more modeling skill. 4) Epistemological beliefs of students are positive and significant anticipant of their self- efficacy in modeling skill. هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه بین باورهای معرفتشناختی و مهارت مدلسازی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان رشتههای مختلف مهندسی دانشگاه شیراز بود که با نمونهگیری خوشهای مرحلهای،166 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل دو پرسشنامه باورهای معرفتشناختی [1] و خودکارآمدی مدلسازی مهندسی [2] بود که پس از محاسبه روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع و جمع آوری گردید. دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 20 و LISREL 8.54 تحلیل شدند. اطلاعات با استفاده از روشهای آمار توصیفی همبستگی و آمار استنباطی T-Test مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که:1- بین میانگین یادگیری سریع و دانش ساده دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. 2- بین باورهای معرفتشناختی دانشجویان رشتههای مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد. 3- دانشجویان سالهای بالاتر باورهای معرفتشناختی پیچیدهتری دارند. 4- باورهای معرفتشناختی دانشجویان پیشبینی کننده مثبت و معنادار خودکارآمدی آنان در مدلسازی مهندسی میباشد. کلمات کلیدی: مدل معادله ساختاری، باورهای معرفتشناختی، مهارت مدلسازی، دانشجویان، خودکارآمدیhttps://ijee.ias.ac.ir/article_3593_c10c489440654056da92242e4d8b9a78.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155820130901Analysis of effective factors on design and performing technical and engineering coursesتحلیل عوامل مؤثر در طراحی و اجرای دوره های آموزشی فنی و مهندسی3546359410.22047/ijee.2013.3594FAسعید هداوندکارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطباییمدیر آموزش/ شرکت صنایع الکترونیک ایران0000-0001-5802-9082Journal Article20120930The purpose of the present research is to analyze the factors that are effective in designing and launching the programs of engineering teaching for TozinNiroo Company. It is an analytic research with a statistic population of 110 engineers who have participated in designing and performing the engineering instructions. Data are collected through questionnaire. Experts have affirmed the validity of this questionnaire. A reliability of 0.863 which was obtained by Cronbach α coefficient indicates that it is appropriate for the current project. The collected data were analyzed by SPSS soft-ware. The results showed that about 84% of the total variance are explicated through “appropriateness of the needs with the business programs”, “alignment of the teaching objectives with the organization strategy”, “convergence of the teaching content with the occupational needs”, “using the new teaching methods”, “management of learning process”, and “crediting the assessment programs”. This percentage indicates the high effectiveness of the six aforesaid factors.پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر طراحی و اجرای برنامه های آموزش مهندسی شرکت توزین نیرو انجام شده است. این پژوهش از نوع تحلیلی است و جامعه آماری آن شامل 110 نفر از مهندسانی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در طراحی و اجرای آموزش های مهندسی مشارکت داشته اند. ابزارگردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که برای احراز اطمینان از روایی محتوایی و صوری پرسشنامه از نظرات متخصصان بهره گرفته شد و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است که میزان863/. نشانگر مناسب بودن آن برای تحقیق می باشد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج حاصل از تحلیل دیدگاه مهندسان نشان داد که شش عامل «تناسب نیازها با برنامه های کسب و کار»، «همسویی اهداف آموزشی با استراتژی سازمان»،«همگرایی محتوی آموزشی با نیازهای شغلی»،«بهره گیری از روش های نوین تدریس»،«مدیریت فرایند یادگیری» و«اعتبار بخشی برنامه های ارزشیابی» حدود84 % از کل واریانس به دست آمده را تبیین کرده اند که نشانگر نقش بالای آنهادر اثرگذاری بر طراحی و اجرای برنامه های آموزش مهندسی است.https://ijee.ias.ac.ir/article_3594_73b489563ef0e304dd0f1cdee2c7af1b.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155820130901Measuring training effectiveness of skill-based training in the industry sectorارزیابی اثربخشی آموزشهای مهارت محور در بخش صنعت4765359510.22047/ijee.2013.3595FAهومن دوستیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیاباصلت خراسانیاستادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتییزدان محمدبیگیکارشناس ارشد مهندسی برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی ـ اجتماعی، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20120714The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of skill-based training courses in the industry sector according to Kirk Patrick model. Considered indexes in this evaluation were: rate of usage competencies, level of mastering in competencies, time needed to learn competencies, level of access to behavior objectives, rate of problem solving, rate of conformity between procedure and realities and effect rate of provided procedure to improve performance. This study was a type of descriptive - applying research. Considered statistical population was 295 engineers in regional electricity company of Yazd. In terms of multi stage sampling method 90 people as a sample were selected. Tools of data collection were: note making, questionnaire and interview. SPSS15 software was used to analyze of data. Results showed that the most important reasons for non-effective of most skill-based trainings in the industry sector is inappropriate time of learning and also not compliance with work trainings. Since the basis of designing and implementing skill-based training courses needs assessment, so unfortunately one can conclude that most industrial sectors do not follow such programs.تحقیق حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش های مهارت محور در بخش صنعت بر اساس الگوی کرک پاتریک انجام شده است. شاخص¬های مورد نظر در این ارزیابی عبارت بودند از: میزان استفاده از شایستگیها، میزان تسلط بر شایستگیها، زمان مورد نیاز برای فراگیری شایستگیها، میزان تحقق اهداف رفتاری، میزان حل مشکلات مورد نظر، میزان انطباق روش کاری با واقعیتها و میزان تاثیر روشهای ارایه شده در بهبود عملکرد. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی – کاربردی بوده و در زمره تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعه آماری مورد نظر 295 نفر از مهندسین شرکت برق منطقه ای یزد بود. نمونه آماری 90 نفر بودند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات عبارت بود از: فیشبرداری، پرسشنامه، یادداشت برداری و مصاحبه. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS15 استفاده گردید. نتایج نشان داد که مهمترین دلایل اثربخش نبودن اکثر آموزش های مهارت محور در بخش صنعت، نامناسب بودن زمان یادگیری و همچنین انطباق نداشتن آموزش ها با دنیای کار می باشد. ازآنجا که مبنای طراحی و اجرای آموزش¬های مهارت محور، نیاز سنجی می باشد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که متأسفانه در اکثر بخش های صنعتی نیازسنجی اصولی صورت نمیگیرد و بیشتر نیازسازی می شود تا نیازسنجی.https://ijee.ias.ac.ir/article_3595_d97381877bb212aaa50606f3c41617ab.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155820130901The investigation of the effective factors on the academic achievements of Tehran engineering departments students for submitting a model to predicting their academic achievementsبررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده های فنی مهندسی دانشگاه تهران جهت ارایه مدلی برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی آنها8467359610.22047/ijee.2013.3596FAمهدی ابوالقاسمیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه هرمزگانام کلثوم میرالی رستمیکارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهرانJournal Article20121023The current study is performed in order to investigate the relationship between the effective variables on the academic achievements of Tehran engineering departments. This study population’s includes all Tehran engineering departments’ students. The sampling method in the present study is the classification sampling with 216 samples. The tools used for the current study are the self regulation learning questionnaire of Chene (2001), and the emotional intelligence questionnaire of Sebria Shring, Migdeli classroom goal orientation questionnaire. To measure students` academic achievements, we used all the students` GPA. The statistical tests used in the study, include descriptive and conclusive statistics (multiple regression and path analysis). The results suggest that in the self regulation learning, cognition and meta cognition strategies components, attempt management, cooperation in learning, seeking help in the emotional intelligence self-motivation, self-control, social skills, and self-knowledge and classroom goal orientation are the main variables for proficiency of academic achievement predictability of Tehran engineering departments students. At the end a model for students` academic achievement prediction is porposed. چکیده تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده های فنی مهندسی دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشکده های فنی و مهندسی دانشگاه تهران می باشد. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی و تعداد کل نمونه 216 نفر می باشد. ابزارهای مورد استفاده در تحقیق حاضر شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودنظم ده چن(2001)، پرسشنامه هوش هیجانی سبیریاشرینگ، پرسشنامه ساختار هدف کلاسی میگدلی و برای اندازه¬گیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان از معدل کل دانشجویان استفاده شده است. آزمون¬های آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی(رگرسیون چند گانه و تحلیل مسیر) می باشد. نتایج تحقیق بیان کننده این است که در متغیر راهبردهای خود تنظیمی مولفه های راهبردهای شناختی و فراشناختی، مدیریت تلاش، همیاری در یادگیری و جستجوی کمک در متغیر هوش هیجانی مولفه¬های خودانگیزی، خود کنترلی، مهارت¬های اجتماعی و خودآگاهی و در متغیر ساختار هدف کلاس درس مولفه اهداف تبحری و عملکرد گرا داری قدرت پیش بینی کنندگی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده¬های فنی و مهندسی دانشگاه تهران می باشد. در ادامه با توجه به متغیرهای موجود به ارایه مدلی جهت پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان اقدام شد.https://ijee.ias.ac.ir/article_3596_dc52592fb6429c76c04c1e72288ab8ad.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155820130901Presenting a model for evaluating the performance of research and development branch of technical and engineering department (case study: Engineering and Technology Department of University of Yazdارائه الگویی جهت ارزیابی عملکرد بخش تحقیق و توسعه گروههای فنی و مهندسی (مطالعه موردی: گروههای فنی و مهندسی دانشگاه یزد)8599359110.22047/ijee.2013.3591FAحبیب زارع احمدآبادیاستادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزدسمیه جاویدیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، جهاد دانشگاهی، یزدمحمد حسین طحاری مهرجردیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، جهاد دانشگاهی، یزدJournal Article20120609Most science production and commercialization, universities and education institutes are expected to take advantage of their resources most effectively and efficiently. Among educational departments, technical and engineering departments of universities and educational institutes play the more important role for research and development (R&D) outputs. The purpose of this paper is to take advantage of a model for evaluation of R&D performance of technical and engineering department of universities and educational institutes in both production and publication of science via network data envelopment analysis mechanism. For survey population, eight technical and engineering departments were selected in Yazd University to evaluate their R&D outputs. Their evaluations were preformed from two point of views; production and publication of science. Their production science also evaluated from two perspectives; first, the grants of researchers and educators, and the other, the number of papers, published books, research proposals and discoveries. From publication of science point of view, papers, published books, proposals, dissertations, registered inventions and discoveries, the sum of proposals, the sum of education and consultation contracts, the sum of supported dissertations and the sum of commercialized inventions were used. The results show that seven out of eight departments of science production and six out of eight departments of science publication are neither effective nor efficient.از آنجا که دانشگاهها به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید و تجاریسازی علم به حساب میآیند انتظار میرود که از منابع در دسترسشان به طور مؤثر و کارا استفاده نمایند. از میان گروههای آموزشی دانشگاهها، گروههای فنی و مهندسی به لحاظ ماهیتشان نقش بسزایی در خروجیهای تحقیق و توسعه دانشگاه دارند. هدف از این تحقیق، به کارگیری الگویی جهت ارزیابی عملکرد تحقیق و توسعه بخش علوم و مهندسی دانشگاه ها در هر دو بخش تولید و انتشار علم با استفاده از مکانیزم تحلیل پوششی دادههای شبکهای است. در این بین فعالیتهای تحقیق و توسعه 8 گروه آموزشی فنی و مهندسی دانشگاه یزد استخراج که در این راستا برای ارزیابی کارایی نسبی آنها در بخش تولید علم از دو ورودی مقدار گرنت تخصیص داده شده به اساتید گروه و اعضای پژوهشی گروه آموزشی شامل اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و خروجیهای تعداد مقالات، کتب انتشار یافته، طرحهای پژوهشی، پایاننامهها و اختراعات و اکتشافات ثبت شده و در بخش انتشار علم از ورودیهای تعداد مقالات، کتب انتشار یافته، طرحهای پژوهشی، پایاننامهها و اختراعات و اکتشافات ثبت شده و خروجیهای مبلغ طرحهای پژوهشی، مبلغ قراردادهای آموزشی و مشاورهای و مبلغ پایاننامههای حمایت شده و ارزش اختراعات تجاری شده استفاده شد. نتایج نشان میدهد که در بخش تولید علم از 8 گروه آموزشی تحت بررسی تعداد 7 گروه و در بخش انتشار علم تعداد 6 گروه در میان گروههای فنی و مهندسی منتخب، ناکارا میباشند.https://ijee.ias.ac.ir/article_3591_5eb8a11b00d9f1ff88770a0f87ee1719.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155820130901Consideration of chemical engineering B.Sc students weakness in energy & mass balance unitبررسی ضعف دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی شیمی در یادگیری درس موازنه مواد و انرژی101111359710.22047/ijee.2013.3597FAمحمدامین دانشفراستادیار دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوبمهدی ارجمندکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب،Journal Article20120616Mass and Energy Balance (MEB) is one of basic courses in chemical engineering (CE) learning and it is needed to be passed before starting the special courses and topics in this field. Due to the vast variety of jobs offered by chemical industries in our country, training of expert and well educated engineering students in the universities are essential. In the present article, a literature review on the current situation of CE and its teaching in Iranian universities are presented and the teaching approach of MEB course is discussed. The descriptive research method is applied to investigate the observable weakness sources in teaching MEB to CE students. The statistical samples include 32 CE students and specially designed questionnaires are distributed among them. Four weakness sources including (i) weakness in basic sciences (chemistry, physics and mathematics), (ii) courses offered by low experienced and freshman teachers, (iii) students lack of self confidence and stress of failing on getting high number of courses in one semester, as well as, (iv) lack of supplementary MEB teaching references are considered in the questionnaire. The statistical analysis of the collected data proves the existence of weakness on MEB teaching among CE students where the main causes are (ii) and (iii) sources. The psychological advising also decreases the number of MEB credits from 4 to 3 or adding one credit of laboratory course to the theoretical material, also, teaching MEB by more experienced teachers are suggested. درس موازنه مواد وانرژی از اساسی ترین دروس در رشته مهندسی شیمی به حساب می آید و به عبارتی پیش نیاز تمامی دروس اصلی و تخصصی این رشته می باشد. با توجه به این که زمینه کار مهندسی شیمی درکشور ما به دلیل صنایع مرتبط با این رشته وسیع می باشد تربیت مهندسان متخصص و دارای دانش کافی از سوی واحدهای دانشگاهی از ضروریات به شمار می رود. در این مقاله با انجام مطالعات کتابخانه ای ابتدا مقدمه ای درباره وضعیت مهندسی شیمی در کشور گفته می شود، سپس این رشته از لحاظ نحوه آموزش در دانشگاه ها به اختصار بررسی می گردد و در ادامه به نحوه تدریس موازنه مواد و انرژی پرداخته می شود. با توجه به این که ضعف اساسی در این درس در واحد دانشگاهی مذکور بین دانشجویان دوره کارشناسی مهندسی شیمی مشهود بوده است، در این پژوهش به بررسی این موضوع از روش تحقیق توصیفی پرداخته شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مهندسی شیمی بوده است که 32 نفر به عنوان نمونه آماری در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه محقق بوده که چهارجنبه ای که می توانست عامل ضعف دانشجویان دراین درس مطرح باشد بیان گردید. این عوامل شامل ضعف در دروس پایه(شیمی،فیزیک،ریاضی)، استفاده از اساتید جدیدالورود وکم تجربه، عدم اعتماد به نفس واضطراب ناشی ازمشروط شدن به علت تعداد واحد بالای درس و کمبود منابع کمک درسی برای این درس معرفی گردید. داده های نتایج با روش های آماری مناسب تحلیل شدند.https://ijee.ias.ac.ir/article_3597_56e6b8a985ea4338b56c6e1e943edf97.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155820130901Aero and space separation: a new approach in B.S aerospace engineering curriculumجدایی هوا و فضا؛ رویکردی جدید در برنامه درسی کارشناسی مهندسی هوافضا113134359810.22047/ijee.2013.3598FAرضا اسماعیل زادهاستادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضاJournal Article20120801The aerospace engineering undergraduate educational program in the country has undergone some kind of stagnation during the past twenty years. This has caused a mismatch between this education and the up-to-date world’s technology. In addition the existing program does not satisfy the industrial and social needs of the country in this era. In this article, the discussions that established a definitive need for a dual track system for aerospace engineering students are detailed. The process that led to the implementation of a revised curriculum is described. To begin the process of changing the aerospace engineering curriculum to better serve the needs of undergraduates interested in a greater emphasis on space-related courses, an internet study of the published curricula of various institutions is conducted. Changes to courses ranging from introductory, intermediate and upper division and technical electives, and laboratory courses are described. Development of additional technical elective and graduate courses is discussed. The development courses and curricula that support this new space option are also explained.رشد روز افزون فناوریها و فعالیتهای فضایی در تمام کشورها باعث افزایش تقاضا در بازار نیروی کار مهندسی هوافضا با تخصص فضایی شده است. با گذشت بیش از دو دهه از آخرین بازنگری برنامه درسی مهندسی هوافضا، لازم است با توجه به این تحول فناوری بازنگری شود. برنامه درسی فعلی بر حوزه هوایی متمرکز بوده و توجه چندانی به حوزه فضایی نشده است. در این مقاله با بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه درسی موجود و مطالعه برنامه درسی مهندسی هوافضا در تعدادی از دانشگاههای معتبر آمریکا و همچنین توجه به استانداردهای آموزشی جدید، برنامه آموزشی نوینی پیشنهاد میشود که به دانشجویان امکان انتخاب گرایش هوایی یا فضایی را درون یک برنامه خواهد داد. فارغالتحصیل هر گرایش به مدرک کارشناسی مهندسی هوافضا نائل خواهد شد. تغییربرنامه درسی طیف گستردهای را شامل میشود که از دروس پایه، اصلی و میانی تا دروس اختیاری تخصصی، آزمایشگاهها و کارگاهها و نحوه اجرای آنها گسترده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_3598_2361ace8859cf32eddcfef9371a70b35.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155820130901Operation Research and Optimization: Past, present and Futureتحقیق در عملیات و بهینهسازی: گذشته، حال و آینده137158360210.22047/ijee.2013.3602FAژیلبرت لاپرتاستاد دانشکده مطالعات عالی بازرگانی موترال (HEC Montreal)مهدی مهنام (مصاحبه ، ترجمه و تنظیم)دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه پلی تکنیک مونترالاحسان نیکبخش(مصاحبه، ترجمه و تنظیم)دانشجوی دکتری مهندسی صنایع ، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20130922https://ijee.ias.ac.ir/article_3602_5940971ef04c6449334c184d9665e137.pdf