فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155920131201Systems approach in curriculum development and renovation for engineering educationرویکرد سیستمی در تدوین و نوسازی برنامه درسی در آموزش مهندسی124395610.22047/ijee.2013.3956FAاصغر سلطانیاستادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-8856-0592Journal Article20120917Curriculum development and changing it is one of the main challenges in various fields of studies and has different approaches and outcomes. However, systematic approach to curriculum development, due to its systematic nature, is more effective than other approaches. Increased content of knowledge in the field of engineering education, needs to use the best approaches to select the best curriculum. In this paper, first we examine the curriculum and systems approach to it and then we described this approach in engineering education’ curriculum development. Models introduced in this field indicates that the curriculum planners of engineering education in curriculum subsystems such as input, process, output and feedback and revision require to consider the various factors to achieve the best results in the designed curriculum. These models are helpful to develop better curricula for various courses and majors in Iranian engineering education and provide good ideas for curriculum developers in engineering education, in order to replace the traditional approach with more effective approaches in the curriculum development. طراحی و تغییر برنامههای درسی همواره چالش عمده برنامهریزان درسی در حوزههای مختلف علمی بوده است و میتواند رویکردها و نتایج متفاوتی داشته باشد. در این بین، رویکرد سیستمی به تدوین برنامههای درسی، بهدلیل ماهیت نظاممند خود، اثربخشی بهتری نسبت به سایر رویکردها دارد. افزایش حجم دانش در حوزه مطالعاتی آموزش مهندسی نیازمند بهکارگیری بهترین رویکردها برای گزینش بهترین برنامههای درسی است. در این مقاله ابتدا با بررسی برنامه درسی و رویکرد سیستمی در آن و معرفی برخی الگوها در این زمینه، چگونگی بهکارگیری این رویکرد در تدوین و نوسازی برنامههای درسی در آموزش مهندسی شرح داده شده است. الگوهای معرفی شده در این زمینه نشان میدهند که برنامهریزان برنامه درسی رشته آموزش مهندسی، در هر یک از زیر سیستمهای نظام برنامه درسی از قبیل درونداد، فرایند، برونداد و بازخورد و بازبینی برنامه نیازمند در نظر گرفتن شرایط و عوامل مختلف برای رسیدن به بهترین نتیجه در برنامه درسی تدوین شده هستند. این الگوها در جهت تدوین برنامههای درسی بهتر برای دورهها و گرایشهای مختلف رشته مهندسی در کشور راهگشا هستند و ایدههای مناسبی را برای برنامهریزان درسی در آموزش مهندسی و تغییر از شیوه سنتی طراحی برنامه درسی به رویکردهایی اثربخشتر فراهم میآورند.https://ijee.ias.ac.ir/article_3956_bbc317418c6077a4b252010481a082a7.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155920131201Relationship between offered education services and students’ satisfaction from higher educationارتباط میان خدمات آموزشی ارائه شده و رضایتمندی دانشجویان فنی ـ مهندسی از نظام آموزش عالی2537395710.22047/ijee.2013.3957FAزینب صادقیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20121104Due to the advancement in technology and globalization, only those institutions can excel which are providing quality education and constructive environment to their students. It is obvious that these factors can influence their satisfaction from higher education. The purpose of this study is to explore the relationship between offered education services and students’ satisfaction from higher education. The study used the descriptive- correlation method. The participants in this study were educational science students of Tehran, Shahid Beheshty, Amir Kabir and Kharazmi Universities. 370 university students were selected by convenience sampling. Data were collected by two self- designed questionnaires: 1) students’ satisfaction from higher education 2) offered education services in university. Data were analyzed using Pearson and step-by-step regression correlation technique. The results showed that there was significant relationship between dimensions of offered education services and students’ satisfaction from higher education. The step-by-step regression analysis indicated that teachers’ expertise is the most influential factor among all the variables. It is significant predictor of students’ satisfaction from higher education in a simple and complex form. Courses offered, learning environment and classroom facilities are significant predictor of students’ satisfaction from higher education in complex form. در زمینه فناوری و پدیده جهانی شدن صرفاً مؤسساتی می توانند پیشرفت کنند که آموزش با کیفیت و محیطی سازنده برای دانشجویان فراهم کنند. چرا که این عوامل می توانند بر رضایتمندی دانشجویان از نظام آموزشعالی تأثیرگذار باشند. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین خدمات آموزشی ارائه شده و رضایتمندی دانشجویان فنی ـ مهندسی از نظام آموزشعالی بود. پژوهش به شیوه توصیفی ـ همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان فنیـ مهندسی دانشگاههایت هران، شهیدبهشتی،صنعتی امیرکبیر و خوارزمی بودند.370نفرازدانشجویان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه محقق ساخته شامل پرسشنامه رضایتمندی دانشجویاناز نظام آموزش عالی و پرسشنامه خدمات آموزشی ارائه شده در دانشگاهها بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هر یک از ابعاد خدمات آموزشی ارائه شده و رضایتمندی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام نشان داد که از بین ابعاد خدمات آموزشی، بعد تخصص استادان مهمترین عامل تأثیرگذار بر رضایت دانشجویان از نظام آموزشعالی است که به صورت ساده و ترکیبی و ابعاد دروس ارائه شده، محیط یادگیری و امکانات کلاسی به صورت ترکیبی قادر به پیش بینی رضایتمندی دانشجویان از نظام آموزشعالی هستند.https://ijee.ias.ac.ir/article_3957_05c85749fd4d7ff4e44c928c3790944a.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155920131201Desirable personality typology model of engineering occupation fields(Myers – Briggs Type Indicator)تیپ¬شناسی شخصیتی مطلوب شاغلان عرصه¬های مهندسی (براساس سنخ نمای شخصیتی مایرز ـ بریگز)3957395810.22047/ijee.2013.3958FAاحسان زارعمهندس برق و کارشناس ارشد مشاوره شغلیابوالفضل کرمیاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطباییمهدی فیضاستادیار جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20130101People are the most important capital of an organization, they play an important role to achieve organizational goals. Hence, organizations to achieve desirable efficiency and effectiveness, are looking for competent people who are qualified in terms of ability, skills and behavioral characteristics (personality) to meet the job requirements. Fitness between job and personality in the country in general and engineers in particular, has effects such as increased efficiency, increased job satisfaction, increased harmony with the job, increased career success, lower desertion and reduced job burnout. So the lack of structured and clear pattern are the missing links in the process of selection and absorption specialists for the job. The study is a quantitative - descriptive research, based on the survey of experts in the subject (stakeholders of engineering occupations), who were selected through purposive sampling. In this study, the relationship between 15 fields of engineers job (regardless of the type discipline that been studied), with sixteen types of personality of Myers- Briggs Type Indicator (MBTI) are investigated. Each of these types has been achieved by compounding two poles of the four personality dimensions. Finally a personality typology model of engineering occupation fields is developed. نیروی انسانی یکی از سرمایههای اصلی سازمان است که در جهت نیل به اهداف سازمانی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. از این رو، سازمانها برای دستیابی به کارایی و اثربخشی مطلوب به دنبال گزینش افرادی شایسته هستند که از نظر توانایی، مهارت و ویژگیهای رفتاری و شخصیتی با شرایط احراز شغل مورد نظر در آن سازمان تناسب داشته باشند. تناسب شغل وشخصیت درنیروی انسانی کشور به طورکلّی و درمهندسان به طورخاص، آثاری از قبیل افزایش کارایی و اثربخشی، افزایش رضایت شغلی، افزایش هماهنگی و سازگاری با شغل، افزایش موفقیت شغلی، کاهش جابهجایی و ترک خدمت، کاهش فرسودگی کاری و در نهایت، بروز خلاقیتها را در بر دارد. در بررسی وضعیت موجود، شاید بتوان به جرئت گفت که حلقه مفقوده در فرایند گزینش و جذب تخصصی برای تصدی یک شغل، نبود الگویی ساختارمند و روشن برای ارزیابی میزان تطابق شخصیت یک فرد با حرفه مورد نظر است. این پژوهش که بهمنظور طراحی چنین الگویی به اجرا درآمده، پژوهشی کاربردی و از نوع کمّی ـ توصیفی است و اساس آن نظرسنجی از خبرگان موضوع (ذینفعان اشتغال مهندسی) است که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. در این تحقیق رابطه بین 15 عرصه اشتغال مهندسان (جدا از اینکه چه رشتهای را خواندهاند) با شانزده تیپ شخصیتی معرفی شده درسنخ نمای مایرز ـ بریگز (MBTI) بررسی شد. هر کدام از این تیپهای شخصیتی از ترکیب دو قطب در چهار بعد شخصیتی به دست آمده و در نهایت الگوی تیپ شناسی شخصیتی مطلوب شاغلان عرصه های مهندسی استخراج و تدوین شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_3958_7a4f69942f70cfed2d9b75b4342c32fb.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155920131201A QFD-based model for designing the "curriculum" and a case studyارائه مدلی برای طراحی "طرح درس" با کمک ابزار QFD، همراه با نمونه کاربردی5973395910.22047/ijee.2013.3959FAامیرحسین انضباطیعضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سجادنونا حجت پناه منتظریدکارشناسی مهندسی صنایع مؤسسه آموزش عالی سجاد، مشهدJournal Article20130302The importance of training and curriculum and the necessity of curriculum as a tool, especially in engineering education, is undeniable. As a result, being standard and up-to-date for presenting a high quality and comprehensive curriculum is not avoidable. Curriculum is a program of the types, numbers and units of courses that students in different fields and levels are obliged to pass. These curricula should be revised to promote the quality of education in the country, according to the social and political conditions of the society and the world, to achieve the highest quality of educated students. In this article we are looking for a model for “curriculum". So a proper methodology for understanding our customers’ needs in creation and design of the curriculum is essential. In this study, according to the high performance of the QFD tool for understanding customer's needs and becoming the voice of the customer to technical specifications, we choose this tool and use it for a case study in the industrial engineering major. As a result the importance of changing some curricula is derived: "Creating software topics" and "the inclusion of practical projects". These changes included, and also in some other lessons ascending the course of those lessons and the inclusion of new topics are other conclusions that are derived from the QFD-based model. اهمیت آموزش و لزوم برنامهریزی آموزشی و ضرورت ابزار طرح درس به ویژه در آموزشهای مهندسی امری انکارناپذیر است، از این رو، نیاز به استاندارد بودن و به روز بودن آن بهمنظور ارائه طرح درسی با جامعیت و کیفیت بهتر امری ضروری و اجتنابناپذیر است. طرح درس برنامهای از پیش تعیین شده است که نوع، تعداد و واحد دروسی را که دانشجویان در رشتهها و سطوح مختلف موظف به گذراندن آن هستند، مشخص میکند. بهروزرسانی و بازنگری طرح درسها بهمنظور ارتقای سطح کیفی آموزشی کشور، متناسب با شرایط روز جامعه و جهان، امری ضروری است. در این پژوهش مدلی برای طراحی طرح درس ارائه شده است. بدین منظور وجود داشتن یک رویه مناسب در ایجاد و طراحی طرح درسها ضروری است. در این تحقیق با توجه به کارایی بالای ابزارQFD برای درک نیازهای مشتریان و تبدیل صدای مشتری به مشخصات فنی، این ابزار مد نظر قرار گرفته و بر اساس پژوهشهای انجام شده، مدلی مناسب بر پایه ابزار QFD برای طراحی طرحدرس ارائه و از آن برای یک نمونه کاربردی در رشته مهندسی صنایع استفاده شده است. در نتیجه این امر ضرورت تغییر برخی طرح درسها استخراج شد که مهمترین این تغییرات ایجاد سرفصلهای نرمافزاری و گنجاندن پروژههای اجرایی و عملی است و البته، شایان ذکر است که در خصوص برخی دروس، تغییر ساعت درسی (افزایش واحد درسی) و گنجاندن مباحث جدیدتر نیز از جمله نتایج بهدست آمده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_3959_3b9093a9c0108ef9519c23f4bc014171.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155920131201Evaluation of the consistency of environmental intended curriculum of civil engineering, architectural, and agricultural engineering against environmental sustainable development standardsارزیابی تناسب برنامه درسی تدوین شده زیست محیطی در رشته های مهندسی عمران، معماری و کشاورزی با معیارهای توسعه پایدار زیست محیطی7594396010.22047/ijee.2013.3960FAمهدی محمدیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازفهیمه عزیزپورکارشناس ارشد مدیریت آموزشی واحد بین الملل دانشگاه شیرازJournal Article20120919The aim of this study is to evaluate the fitness of the intended environmental curriculum against Environmental Sustainable Development standards in fields of Civil, Architectural, and Agricultural Engineering. The sample of this study includes the professors and students of these fields at Shiraz University. In this study the total number of professors and 320 students (selected in a cluster selection method) were considered. The methodology is descriptive and of a survey format. Tools consist of three scales: 1- In order to prioritize the importance of the environmental principles of the intended curriculum, the survey sheets were designed according to the seven principles of Environmental Sustainable Development (Rose Hulman Institute of Technology and Carnegie Mellon University,1997-1999); 2- In order to prioritize the students’ views on the importance of environmental principles of implemented courses on environment, a scale was invented, considering the miner’s inventory (1997) and seven principles of Environmental Sustainable Development; and 3- In order to prioritize the students’ views on the environmental principles of experienced courses on environment, a scale was designed, using the seven principles of Environmental Sustainable Development, by researcher. The first scale was distributed among the professors while the second and third scales were distributed among the students. The results indicate that: 1- The average importance of principles of intended courses on environment was less than the importance of Environmental Sustainable Development standards; 2- The average importance of principles of implemented courses on environment was less than the importanceهدف کلی از پژوهش حاضر ارزیابی تناسب برنامه درسی تدوین شده زیست محیطی در رشته های مهندسی عمران، معماری و کشاورزی با معیارهای توسعه پایدار زیست محیطی بود. جامعه آماری شامل کلیه استادان و دانشجویان رشته های مهندسی عمران، معماری و کشاورزی دانشگاه شیراز بود. در این پژوهش استادان کل شمار شدند و برای انتخاب دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای تعداد320 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. ابزار پژوهش شامل سه مقیاس بود: 1. فرمهای مصاحبه محقق ساخته بر اساس اصول هفتگانه توسعه پایدار محیط زیست ]مؤسسه فناوری رزهیلمن و دانشگاه کارنگی ملون،1999-1997[ به منظور اولویت بندی اهمیت اصول زیست محیطی محتوای دروس تدوین شده؛ 2. مقیاس محقق ساخته مستخرج از سیاهه ماینر (1977) مبتنی بر اصول هفتگانه توسعه پایدار زیست محیطی به منظور بررسی اولویت بندی دیدگاه دانشجویان در باره اهمیت اصول زیست محیطی محتوای دروس اجرا شده محیط زیست؛ 3. مقیاس محقق ساخته مبتنی بر اصول هفتگانه توسعه پایدار زیست محیطی؛ برای اولویت بندی دیدگاه دانشجویان در باره اهمیت اصول زیست محیطی محتوای دروس تجربه شده محیط زیست. مقیاس اول به استادان و مقیاس دوم و سوم به دانشجویان داده شد. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. برای پاسخگویی به سؤال اول از آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و سؤال دوم و سوم از آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است. نتایج نشان داد که: 1. میانگین اهمیت اصول محتوای دروس تدوین شده محیط زیست نسبت به اهمیت معیارهای توسعه پایدار زیست محیطی پایینتر است. 2. میانگین اهمیت اصول محتوای دروس محیط زیست در مرحله اجرای آن پایینتر از اهمیت معیارهای توسعه پایدار زیست محیطی است و تفاوت معناداری بین این دو وجود دارد. 3. میانگین اهمیت تجارب کسب شده دانشجویان پایینتر از اهمیت معیارهای توسعه پایدار است و تفاوت معناداری بین این دو وجود دارد.https://ijee.ias.ac.ir/article_3960_60c43db78c149a6c555f0e214eecec4d.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155920131201Study of educational system of restoration of historic monuments and sites in Iranمطالعه نظام آموزش مهندسی مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی در ایران95114396210.22047/ijee.2013.3962FAعلی عمرانی پوراستادیار دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشانJournal Article20111219Nowadays, in order to conserve and revival of monuments and historic-cultural sites and training human requirements some courses were designed in Iran universities. The most important course of these bachelor and master courses is the master of restoration of historic monuments and sites. In attention to the little experience of Iran universities in this course, the main questions of this article are: what are differences and similarities in curriculum of this course in Iran and other world great universities? Are there any changes in this course, influenced by new improvements of restoration science? The research method is comparative study of objectives, curriculums and units of this course in Iran and some similar and experienced courses in Europe and America, through the written documents. The conclusions are meaningful differences in defined objectives of these courses, separation the science of restoration of monuments from restoration of sites, attention to the cognition and study of historic monuments, the relative experimental sciences in conservation and interdisciplinary identity of restoration. امروزه، با هدف تحقق حفاظت، احیا و تداوم زندگی بناها و مجموعههای فرهنگی ـ تاریخی و نیز تربیت نیروی متخصص مورد نیاز، دورههایی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد در آموزشعالی ایران طراحی شده است که مهمترین آنها دوره کارشناسی ارشد مرمت بناها و بافتهای تاریخی است. با توجه به سابقه اندک دانشگاههای ایران در برگزاری این دوره، در این مقاله به این پرسشها پاسخ داده شده است که آیا تفاوتها و شباهتهایی در واحدهای درسی دوره یادشده بین برنامه آموزش عالی ایران و سایر دانشگاههای معتبر جهان وجود دارد؟ آیا پیشرفتهای اخیر جهانی دانش مرمت، تغییراتی را در آموزشعالی این دوره ایجاد کرده است؟ روش بهکارگرفته شده مبتنی بر مطالعه تطبیقی بین اهداف، مواد درسی و واحدهای آموزشی این دوره در دانشگاههای ایران و چند نمونه از دورههای مشابه و با سابقه در اروپا و آمریکاست که در این خصوص از منابع مکتوب و کتابخانهای استفاده شده است. نتایج این مطالعه تطبیقی بیانگر تفاوتهای معنادار در اهداف تعریف شده دورهها، تفکیک عرصههای مرمت بناهای تاریخی و مرمت بافتهای تاریخی، توجه به شناخت آثار تاریخی و نقش علوم تجربی مرتبط در حفاظت و نیز توجه به ماهیت میان دانشی مرمت است.https://ijee.ias.ac.ir/article_3962_e570f3f012e6249f8d4c3985e32de969.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316155920131201Using hydraulic oscillator of Banu Musa for teaching relaxation oscillationاستفاده از نوسانگر هیدرولیکی بنوموسی برای تدریس ارتعاشات واهلشی (جام تانتالوس ونوسانگرهیدرولیکی بنوموسی)115135396110.22047/ijee.2013.3961FAغلامحسین رحیمیاستاد مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20130114One of the introductory examples of scientific books and articles on relaxation oscillations is description of a tank containing a liquid and a siphon, which is known as Tantalus Cup. In this article, the author has shown that the origin of the cup can not be found in historical documents, and probably from the late eighteenth and early nineteenth centuries this device has appeared in laboratory and educational centers in Europe as teaching instrument. However, the thirty-second design of Alheyalbook of Banu Musa actually defines the means with the same performance but more completely than Tantalus Cup. In this article, this device is called "hydraulic relaxation oscillator of Banu Musa". First the history of the book and the life of author, Ahmad ibn Musa ibn Shaker Khorasani, is briefly stated. Thereafter, the historical and scientific record of Tantalus Cup is studied and the performance of the Cup is also described. Finally, Banu Musa's hydraulic oscillator based on relaxation is described in detail. The article claims that Banu Musa was the first engineer who used the relaxation oscillator in a mechanical device. یکی از نمونه هایی که در ابتدای کتب و مقالات علمی در باره نوسانات واهلشی معرفی میشود، منبع حاوی مایع و یک سیفون ساده است که به جام تانتالوس مشهور است. پیگیری نگارنده مقاله نشان داده است که منشأ تاریخی مستندی برای این جام نمیتوان یافت و احتمالاً از اواخر قرن هجدهم یا اوایل قرن نوزدهم این جام بهعنوان یک وسیله آزمایشگاهی در مراکز آموزشی و تحقیقاتی اروپا معرفی شده است. در سی و دومین طرح در کتاب <em>الحیل</em> احمد بن موسی عملاً دستگاهی معرفی میشود که وسیلهای با همان عملکرد، امّا کاملتر از جام تانتالوس است، دستگاهی که در این مقاله "نوسانگر واهلشی هیدرولیکی بنوموسی" نامیده شده است. دراین مقاله نخست سابقه کتاب<em>الحیل </em>وفشرده زندگی مؤلف کتاب؛یعنی احمد بن موسی بن شاکر خراسانی بیان شده است. سپس، سوابق تاریخی و علمی جام تانتالوس بررسی و پس از آن کارکرد جام تانتالوس تحلیل و در انتها، نوسانگر هیدرولیکی بنوموسی مبتنی بر واهلش به تفصیل تشریح شده است. نویسنده این مقاله مدعی است که بنوموسی اولین مهندسی بود که سیستم نوسانگر واهلشی را در یک دستگاه مکانیکی بهکار گرفت. علاوه بر این، در این مقاله نشان داده شده است که با استفاده از نوسانگر هیدرولیکی بنوموسی می توان پدیدههای ارتعاشی را به دانشجویان بهتر تفهیم کرد. https://ijee.ias.ac.ir/article_3961_ffa0883ef81b1ce2b9056fca926d199e.pdf