فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601To Professorیاد بود استاد فرزانه دکتر غلام حسین دانشی3353610.22047/ijee.2007.536FAJournal Article20070621https://ijee.ias.ac.ir/article_536_72551dc98d93b787ebbc04952f0be50e.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601Advancements in mechanical engineering in old Iranپیشرفتهای مهندسی مکانیک در ایران قدیم12753710.22047/ijee.2007.537FAعلامحسین دانشیاستاد دانشکده مهندسی و علم و مواد، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20061028 Mechanical engineering is the science of creation and transmission of motion in machines and the behavior of matter under the action of force. Design is the ultimate goal in mechanical engineering. Good designs survive forever. In this paper a number of interesting designs from 3rd, 6th and 7th hejri centuries are presented. These designs are ingenious, practical and in most cases applicable to present day’s engineering needs. This study shows that mechanical engineering in old Iran was in a relatively advanced stage and Iranian engineers were competent in the fields of automatic control, mechanisms, fountains, hydraulic circuits, and elevators, machining and polishing of hard materials and precious stones and had many useful innovations and inventions. مهندسی مکانیک علم تولید و انتقال حرکت در ماشین و رفتار مواد تحت تأثیر نیروست. طراحی هدف نهایی در مهندسی مکانیک است و طرحهای خوب برای همیشه پایدار میمانند. در این مقاله چند طرح جالب از مهندسان ایرانی در قرون سوم، ششم و هفتم هجری ارائه شده است. این طرحها خارق العاده، عملی و در بسیاری موارد هنوز هم قابل استفاده هستند. بررسیها نشان میدهند که مهندسی مکانیک در ایران قدیم در سطح نسبتاً پیشرفتهای قرار داشته است و مهندسان ایرانی در رشتههای کنترل اتوماتیک، مکانیزمها، فوارهها، مدارهای هیدرولیک، بالابرها، ماشین کاری و پرداخت مواد سخت و سنگهای قیمتی و غیره صاحبنظر و دارای ابتکارات و اختراعات مفید فراوان بودهاند.https://ijee.ias.ac.ir/article_537_7462558a9e772bb017237669f61cd4d7.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601Necessity of Educational evolution in Mechanical Engineeringضرورت تحول در آموزش مهندسی مکانیک255053810.22047/ijee.2007.538FAابراهیم شیرانیاستاد دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی مکانیکJournal Article20060905 The trend of evolution and takeover of new industries, as well as emerging new sciences and technologies, will bring deep and radical changes in industries and daily life of mankind. Responding to the today's and tomorrow's need of industries by Mechanical Engineers requires different tools and knowledge that are typically used today and parallel to the above mentioned changes, Mechanical Engineering Education needs to be changed. In this paper, a brief history of engineering education in general and mechanical engineering education in particular, will be discussed first and the trend of changes in this regard will be reviewed. The necessity of putting the emphasis on the applied problems and "engineering education" rather than "engineering sciences" is mentioned without undermining the importance of theoretical and basic subject-materials typically offered in the mechanical engineering curriculum. Paying more attention on research in mechanical engineering education in Iran is another matter which is recommended in this paper. Here, the necessary changes in the mechanical engineering curriculum are categorized in the four cases: 1) issues related to the learning environment, 2) issues related to the mechanics of the learning process, 3) issues related to the partnership with industry and other institutions and 4) issues related to the content of mechanical engineering education (especially the latter), due to the emerging novel technologies and the role of the mechanical engineers in these matters are given. Such new technologies are: micro/nano technology, biotechnology, information technology, and ecology/energy. Finally, a list of actions necessary to take in mechanical engineering education is listed. سیر تحول فناورانه و صنعتی و توسعه علوم و ظهور فناوریهای جدید تغییرات اساسی و ژرفی را در صنعت و زندگی روزمره بشری موجب میشود. پاسخگویی به نیازهای روز و آتی صنعت توسط مهندسان مکانیک به ابزار و دانش متفاوتی از آنچه در دانشکدههای مهندسی مکانیک ارائه میشود، نیاز دارد و باید همگام با تغییرات و تحولات صنعتی آموزش مهندسی مکانیک نیز متحول شود. در این مقاله ابتدا به تاریخچه آموزش مهندسی به طور اعم و آموزش مهندسی مکانیک پرداخته و روند تغییر و تحولات در این خصوص ارائه شده است. همچنین، لزوم تأکید بر مسائل کاربردی و " آموزش مهندسی" به جای " آموزش علوم مهندسی"، بدون اینکه بخواهیم از اهمیت آموزشهای نظری و مطالب پایهای بکاهیم، در برنامههای درسی مهندسی مکانیک اشاره شده است. توجه به "تحقیقات" در آموزش مهندسی مکانیک در ایران از جمله مواردی است که در این مقاله بر آن تأکید شده است. تغییرات لازم در آموزش مهندسی مکانیک در چهار زمینه " محیط آموزشی" ، "فرایند مکانیکی آموزش"، "همکاری دانشگاه با صنعت " و " محتوای آموزش با توجه به ظهور فناوریهای نو و نقش مهندسی مکانیک در آنها ارائه شده است؛ این فناوریها شامل فناوری نانو، میکرو فناوری، بیومکانیک، فناوری اطلاعات و انرژی و محیط زیست است. در پایان راهکارهای برای ایجاد تحول در آموزش مهندسی مکانیک ارائه شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_538_0973577399456a1ecf5961b2b5c7b685.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601Introducing a Comprehensive approach to Mechanical Engineering Educationمعرفی رهیافتی جامع در آموزش مهندسی مکانیک517153910.22047/ijee.2007.539FAمجتبی محزوناستاد دانشکده مهندسی، دانشگاه شیرازJournal Article20060818This article introduces a comprehensive approach to mechanical engineering education in which the core courses at undergraduate level are integrated in a sequential setting with a systematic vision. The paradigm exposes students to general problem solving approach instead of trying to find specific solution procedure to specific problems. As a result the student begins to realize connections between what are often perceived as apparently unrelated topics and will be provided with a common consistent problem solving approach for all courses. This approach has recently been used in several American universities, and in general the response to the new curriculum has been very positive. Implementing the new paradigm in revising the mechanical engineering curriculum of Iranian universities that follow a centralized policy in their academic program demands serious and thoughtful study on the part of specialists in the field. در این مقاله رهیافتی جامع در مهندسی مکانیک معرفی و طبق آن دروس کلیدی این رشته در دوره کارشناسی در یک مجموعه منسجم با نگرشی سیستماتیک تجمیع شده است، به گونهای که دانشجو در برخورد با یک مسئله به جای جستجوی فرمولهای خاص برای حل آن، بتواند از قوانین و معادلات علمی که آموخته است، مدل مناسب مسئله خود را استنتاج کند و مسائل متنوعی را که از اصول و مدلهای مشابه تبعیت میکنند به صورت مجموعه های پراکنده و نا مرتبط با یکدیگر نبیند. این شیوه در سالهای اخیر در بعضی از دانشگاههای آمریکا به انحای مختلف مورد توجه قرار گرفته و عموماً نتایج رضایتبخش به دنبال داشته است. برای اعمال چنین رهیافتی در آموزش مهندسی مکانیک در دوره کارشناسی در دانشگاه های ایران با توجه به برنامه آموزشی متمرکز کشوری و تبعیت کلیه دانشگاهها، اگر نه به طور مطلق، حداقل به صورت نسبی، از یک الگوی واحد در برنامه ریزی درسی به بررسی جدی متخصصان امر نیاز است.https://ijee.ias.ac.ir/article_539_9c389815b52ba770a48003660ce24eb8.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601Humanities and Arts: Effective and Essential Agents in Engineering Educationعلوم انسانی و هنر عواملی مؤثر و ضروری در آموزش رشتههای مهندسی738654010.22047/ijee.2007.540FAعلی مقداریدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریفhttps://orcid.org/00سهیلا صلاحی مقدمدانشکده ادبیات و زبان، دانشگاه الزهراءJournal Article20060203 Undoubtedly, life in the Technological and Information age, without a deep familiarization of the relation between engineering science and society issues such as human; social; artistic; economic; and management issues, and without considering the needs and capabilities can be breathtaking. In other words, and in general terms, technology developments can have a sweet taste to the society only when the humanistic needs and issues are to be considered. Since Iranian culture and traditions have deep historical roots, so much so that they have influenced the life of some of the world’s scientists, writers, and poets, we found it necessary, at first, to review the humanistic aspects of everyday life of some Iranian notables and scientists, in order to show the importance of the issue and to make our points clearly. It is interesting that, when we study the life of these Iranian notables and scientist, we will soon notice the fact that: in the past, most Iranian scientists, although they were experts in mathematical sciences, astronomy, and medicine, they have gained most of their respect and famed life by having a close contact with the society using the humanistic tools in the form of art, poetry, painting, philosophy, mysticism, etc. Finally, observing and believing the fact that humanities and arts are not a choice, but an essential part of today’s life, we shall discuss the importance of humanities and arts in education, development and optimum utilization of the present and future technologies. In addition, the role of technological and engineering universities in delivering the novel concepts and learning features of humanities and arts in engineering programs will be discussed بیتردید، زندگی در عصر فناوری و اطلاعات بدون آشنایی عمیق با ارتباط علوم مهندسی با مسائل کل جامعه، مسائل انسانی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و مدیریتی با درنظر گرفتن نیازها و قابلیتها با دشواری همراه است؛ به عبارت دیگر، توسعه فناوری تنها هنگامی که با لحاظ ساختن عوامل و نیازهای انسانی توأم باشد، دستاوردهای علوم مهندسی را به کام جامعه شیرین میکند. از این رو، در این مقاله مطالعه و بررسی نقش کلی علوم انسانی در آموزش رشتههای مهندسی مد نظر قرار گرفته است. از آنجاییکه فرهنگ ایران و ایرانی ریشههای بسیار عمیق تاریخی دارد، تا بدان حد که دانشمندان، اندیشمندان، نویسندگان و شاعران بزرگ دنیا از آن تأثیر گرفتهاند، لازم است به منظور آشنایی بیشتر با اهمیت موضوع، ابتدا به اختصار جایگاه علوم انسانی در زندگی علمی برخی از دانشمندان بنام ایران زمین مرور شود. در این سیر تاریخی به نکته بسیار جالبی بر میخوریم که بیانگر این واقعیت است که اکثریت قریب به اتفاق این دانشمندان ایرانی در گذشته دور اگر چه در علوم ریاضی، نجوم و طب متبحّر بودهاند، لکن آنان شهرت عمده خود را در عرصه تخصّصی مرهون ارتباط تنگاتنگشان با جامعه و بهرهگیری از مهارتهای علوم انسانی در قالب هنر، شعر، طنز، نقاشی، فلسفه، عرفان و ... بودهاند. در ادامه با اعتقاد به اینکه علوم انسانی و هنر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت زندگی امروز همه ابنای بشر است، به بحث در باره جایگاه علوم انسانی در آموزش، توسعه و استفاده بهینه از فناوریهای روز و آینده پرداخته و نقش دانشگاههای فنی و مهندسی در ارائه متنوع مفاهیم و آموزههای مرتبط با علومانسانی در برنامههای تحصیلی دانشجویان تبیین شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_540_f1063a974e9eb9ebf23c4b365865c11c.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601Diversity in the mechanical engineering educationگوناگونی آموزشی مهندسی مکانیک8712354110.22047/ijee.2007.541FAمحمود شاکریاستاد دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی امیر کبیرمحمد حسین یاسدانشیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه رازی کرمانشاهمحمد محمدی اقدمدانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیرمنوچهر صالحیاستادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیرJournal Article20060823The science of mechanics, as a branch of physics, is widespread in our world. In recent years vast researches have been done in different parts of this science, but still there remain a lot of jobs to be done. The application of mechanical science as well as the teaching and research in this subject are the duty of "mechanical engineering" The mechanical engineering, as an essential part of general engineering, has different branches. It is the core of some other engineering sciences as: aerospace, ship building and industry engineering. At the same time it is relevant to some other engineering sciences as: structural, metal-forming medical engineering and so on. From this point of view the review of teaching progress in this branch of engineering in Iran and other countries is a subject of interest. In this paper the diversity of education in mechanical engineering in Iran and some other countries are briefly reviewed. Obviously all the subjects cannot be studied in this paper, and possible future papers could complete the subject. علم مکانیک بهعنوان زیر شاخهای از علم فیزیک گسترهای وسیع در جهان مادی دارد. در سالهای اخیر، تحقیقات وسیعی در زمینههای مختلف این علم به عمل آمده است و هنوز هم ناشناختههای زیادی وجود دارد که باید مورد بررسی و کاوش قرار گیرد. مهندسی مکانیک وظیفه کاربردی کردن علم مکانیک را بر عهده دارد و در عین حال، آموزش و پژوهش در زمینههای خاص آن را نیز عهده دار است. مهندسی مکانیک به عنوان یکی از رشتههای اصلی مهندسی خود نیز گسترهای وسیع را شامل میشود. از طرفی، مهندسی مکانیک زیر بنای رشتههای مهندسی هوافضا، کشتیسازی، صنایع و ... است و از طرف دیگر، وابستگی تنگاتنگی با رشتههای مهندسی دیگر از جمله سازه در مهندسی عمران، شکلدهی فلزات، مهندسی پزشکی و ... دارد. از این رو، شناخت سیر تکوینی و گوناگونی آموزش این شاخه مهندسی در ایران و جهان از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله گوناگونی آموزشی مهندسی مکانیک در ایران و برخی از کشورهای جهان به طور خلاصه بررسی شده و بدیهی است که مجموعه نکات مربوط به آموزش مهندسی مکانیک در یک مقاله امکانپذیر نیست و امید است در ادامه مقالههای تکمیلی دیگری نیز ارائه شود.https://ijee.ias.ac.ir/article_541_d684f36c887dfe7880981bb9ad4e1982.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601A Comparative Study of Undergraduate Mechanical Engineering Education Programsشناخت ساختار آموزش کارشناسی مهندسی مکانیک درایران و مقایسه آن با برخی دانشگاههای جهان12515854210.22047/ijee.2007.542FAمجید صفار اولاستاد دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی امیر کبیرمینا روحانیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیرامیر حسین قاسمیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیرفرزاد قنبریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیروحید فخاریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیرفریدالدین بهزاددانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیروحید نظریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیرJournal Article20070307 The last educational program of mechanical engineering in Iran has been provided by High Council of Educational Planning of Ministry of Science, Research and Technology a long time ago. Considering the fast development in science and technology during the last decade in the world of science, it seems that a revision in this program is indispensable in Iran more than before. In this paper, the situation of mechanical engineering education in Iran has been described and also compared and analyzed with the most well-known universities in other countries. These investigations show that there is no significant structural difference between the Iranian program and other selected universities. But it seems that some diversity exist in the presentation of concepts and performance of the courses. Although in the present paper, the necessary improvement in concept and program to be change in mechanical engineering program has been argued, but this subject needs to be investigated more. از تدوین آخرین برنامه آموزشی دوره مهندسی مکانیک توسط شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زمان زیادی سپری شده است. با توجه به آهنگ شتابان تغییرات و تحولات در دنیای علم و دانش، نیاز جدی به بازنگری در برنامه آموزشی مهندسی در ایران وجود دارد. در این مقاله وضعیت آموزش مهندسی مکانیک در ایران نسبت به سایر برنامههای آموزشی دانشگاههای برگزیده دنیا تحلیل شده است. این تحلیل نشان داده است که به طور کلی، برنامه آموزشی مهندسی مکانیک از نظر ساختاری تفاوت فاحشی با دانشگاههای دیگر ندارد، ولی به نظر می¬رسد که از نظر اجرای دروس و نحوه ارائه مفاهیم اختلافهایی به چشم می¬خورد. اگر چه در این مقاله تلاش شده است تا زمینهها و محورهای لازم به تغییر در برنامه آموزش مهندسی مکانیک معین شود، ولی این موضوع نیازمند توجه و بررسی و تحلیل بیشتری است.https://ijee.ias.ac.ir/article_542_2e77c5ad3d9b3ce083c7af9c066794c4.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601Successful models for research and industry- university cooperation in technology developmentارائه الگوهای موفق جهت تحقیقات و همکاری دانشگاه و صنعت در توسعه فناوری15917554310.22047/ijee.2007.543FAمنوچهر منطقیاستادیار گروه مدیریت و صنایع ، دانشگاه صنعتی مالک اشترمحمد حسین سلیمیدانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیر کبیرJournal Article20060823 The cooperation between industry and university is an important issue in every country. Many researchers work on models of industry-university cooperation were presented and the model of "Betz" which is developed in 1987 has been widely used is discussed. This article analyzes the application of this model in China and Korea based on a field research. Regarding such appropriate result of this study, we have tried to apply this model for Iran as well. This model was practiced in some industry – university research projects and successful outcome were obtained. The article at the end, reviews one of these successful industry-university researches in more details. همکاری صنعت و دانشگاه بدون شک یکی از زمینههایی است که در همه کشورها مطرح است. محققان زیادی در باره الگوهای همکاری دانشگاه و صنعت در حال تحقیق و بررسی هستند. یکی از الگوهای مطرح شده در این زمینه الگویی است که بتز (BETZ) آن را در سال 1987 ارائه کرده است. در این مقاله کارکرد این الگو در یک تحقیقات میدانی که در کشورهای چین و کره شمالی به عمل آمده، ارزیابی شده است و با توجه به نتایج مثبت آن سعی شده تا این الگو برای ایران تطبیق داده شود. این الگو در چند پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه و صنعت پیادهسازی است که نتایج مثبتی به همراه داشته است. در انتهای مقاله یکی از تحقیقهای مشترک بین دانشگاه و صنعت که نتایج آن کاملاً مثبت بوده است، تحلیل شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_543_9ccaf7e1d7fb19ceb3c0bdcca2733f43.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601Mechanical Engineering Education and New Technologiesآموزش مهندسی مکانیک و فناوریهای نوین17719954410.22047/ijee.2007.544FAمحمود یعقوبیاستاد دانشکده مهندسی ، دانشگاه شیرازJournal Article20060905Engineering profession has substantial contribution to the social, industrial and economical development of any country. Among various engineering disciplines, Mechanical Engineering plays an outstanding role for the growth of industry and technology. Mutual interaction of mechanical engineers with other engineers, managers, directors, economists, businessmen and finally with customers, reveals that the advancement of mechanical engineering education needs special policy and programs in the engineering colleges of our universities. Future technologies such as Nanotechnology, Biotechnology and Information Technology cannot be ignored in any engineering education program and specially in the mechanical engineering. The basic knowledge of these technologies should be addressed during courses of studies in mechanical engineering education. Moreover, mechanical engineers face global competitions as well as internal competitions. Hence their knowledge strength should be emphasized during their education for their future success in developing new industries and productions. In the present article, such new technologies are discussed and the strategies that should be made for new Mechanical Engineering Education are described. It is hoped that the present suggestions can be implemented in the new programs of study of mechanical engineers of the colleges of engineering in our country. بی شک، حرفه مهندسی سهم عمدهای در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور داشته و دارد. در میان گروههای مختلف مهندسی، مهندسی مکانیک نقش ویژهای در میان دست اندرکاران صنعت و فناوری ایفا میکند. تعامل این نقش با سایر گروههای مهندسی، با مدیران، با صاحبان صنعت، با اقتصاددانان، با تجار و بالاخره، با عموم مردم که مصرف کننده تولیدات صنعتی هستند، سبب شده است تا ارتقای کیفی و کمّی آموزشی آن همیشه مورد توجه سیاستگذاران علم و تکنولوژی قرار گیرد. با شکلگیری سه تکنولوژی برتر در زمان حاضر؛ یعنی نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و تکنولوژی اطلاعات از یک سو و مباحث محیط زیست، انرژی و رقابتپذیری از سوی دیگر همه مسئولان آموزشی را متوجه کرده است که شیوههای موجود آموزشی پاسخگوی تکنولوژیهای جدید که با سرعت تغییر میکند نیست، بلکه آموزش مهندسی مکانیک باید بتواند خود را در این رقابت ملی و بینالمللی تقویت و متناسب با نیازهای جامعه ملی و بینالمللی هماهنگ کند. در این مقاله ضمن پرداختن به ویژگیها، تکنولوژیها و چشم اندازهای صنایع جدید و توسعه ارتباطات بینالمللی، نمونههایی از تغییر و تحول در آموزش مهندسی مکانیک و استراتژیهای جدیدی که برای اصلاح آن صورت گرفته، ارائه شده است، با این امید که این تجربهها بتواند در خدمت گروههای مهندسی مکانیک کشور برای ارتقای آموزش مهندسی مکانیک قرار گیرد.https://ijee.ias.ac.ir/article_544_8b56f02aaa4137a9f021b0a5832adc06.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231693320070601Engineering Education and Global Engineer in Spainآموزش مهندسی و مهندس جهانی در اسپانیا20320854510.22047/ijee.2007.545FAاکبر خداپرست حقیدانشیار دانشکده فنی ، دانشگاه گیلانJournal Article20060711 In the University of Madrid and Valencia (Spain), for being close to a global engineering education system, certain criteria such as; “new educational models, innovations in teaching methods and international relations” were outlined. The objective of this article is to introduce and analyze these criteria. در دانشگاه مادرید و والنسیای اسپانیا برای نزدیک شدن به آموزش مهندسی جهانی فقط از بهبود امکانات و برنامه تحصیلی صحبت به میان نمیآید، بلکه آنها بر این باورند که سه عامل اساسی ( یادگیری، نو آوری و ابداع، روابط بینالمللی و صنعتی مؤثر) تأثیر بسزایی در آموزش مهندسی دارد. در این مقاله به بررسی این موارد پرداخته شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_545_755adbc0bd0c4b752120d2b711a16a77.pdf