فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124720101201Status Analysis of Technical-Engineering Discipline Based on the Cybernetic Model of Science and Technologyتحلیل وضعیت گروه فنی ـ مهندسی کشور بر پایه مدل سایبرنتیک نظام علم و فناوری12667910.22047/ijee.2010.679FAرضا مهدیدانش آموخته دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20100417 Based on the tow big scientific revolutions, the functions including education, research, social services and technology and academic entrepreneurship were the missions of universities especially technical-engineering discipline. Based on dynamic government-university-industry triple helix model, the functions of government, university, and industry were developed and overlapped and expectation from university system and technical-engineering subsystem for technology, academic entrepreneurship and procurement of national innovation system are also uploaded. In this article, based on the cybernetic model of science & technology system, status of technical-engineering discipline in three sections including potential, efficiency and effectiveness investigated. Analysis are made with two approaches of existing data and field study. Based on the cybernetic model of science & technology system, status of scientific and academic system especially technological-engineering discipline status must develop, upgrade with appropriate balanced. According to the analysis of this research, potential, efficiency and effectiveness have not relative balance. The potential of technical-engineering discipline is higher than efficiency and its efficiency is higher than its effectiveness. Thus, technical-engineering discipline effectiveness and efficiency must be monitor and increased. The policy-making of scientific system of technical-engineering discipline should be managed with concurrent attention to potential, efficiency and effectiveness principles. بر پایه دو انقلاب بزرگ علمی، نظام دانشگاهی علاوه بر مأموریت آموزشی دارای مأموریتهای پژوهشی، فناوری و کارآفرینی علمی شده است. همچنین، بر پایه الگوی پیچش سه جانبه دولت ـ دانشگاه ـ صنعت، کارکردهای دولت، دانشگاه و صنعت متحول و انتظار از نظام دانشگاهی برای فناوری، کارآفرینی علمی و جریان سازی و تغذیه نظام ملی نوآوری مضاعف شده است. در این مقاله وضعیت گروه فنی ـ مهندسی کشور بر اساس مدل سایبرنتیک نظام علم و فناوری در سه حوزه ظرفیت، کارایی و اثربخشی با دو رویکرد اسنادی و پیمایشی بررسی و تحلیل شده است. بر پایه تحلیلهای این پژوهش ظرفیت، کارایی و اثربخشی گروه فنی ـ مهندسی با یکدیگر متوازن و متناسب نیست. به طوری که ظرفیت گروه فنی ـ مهندسی بالاتر از کارایی و کارایی آن بالاتر از اثربخشی است. از این رو، باید اثربخشی و کارایی گروه فنی ـ مهندسی بیش از ظرفیت آن پایش شود و افزایش یابد و نظام علمی در گروه فنی ـ مهندسی با توجه همزمان به اصول ظرفیت، کارایی و اثربخشی سیاستگذاری و مدیریت شود.https://ijee.ias.ac.ir/article_679_011adc77e0c7e02b81ef2e14922e4e0a.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124720101201Management of Comprehensive Quality in Engineering Educational Programsمدیریت کیفیت جامع در برنامه¬های آموزش مهندسی274868010.22047/ijee.2010.680FAسعید هداوندمدیر آموزش شرکت صا ایرانJournal Article20100406Most industrial organizations offer different technical courses for meeting the requirements of their engineers. Whereas performing launching courses implies enormous investment and also consumption of active manpower time; therefore, notice of performed educations quality and efficiency results from their effectiveness which is one of most important expectations of the organization from educational system. Responding to these expectations entails the recognition of factors that are effective on planning and launching courses like strategy, organizational structure and purposes of educational center, its organization and management, educational standards, educational team, available possibilities and equipments, teaching-learning process and evaluating the effect of each in order to help education portrayal for improving quality of organization production or services. In this article with "Management of Comprehensive Quality" approach as the most famous qualitative model, methods of improving quality in engineering educational programs will be considered. اغلب سازمانهای صنعتی برای تأمین نیازهای دانشی مهندسان خود دورههای فنی متعددی را برگزار ¬کنند. از آنجا که اجرای این دوره¬ها متضمن سرمایهگذاری هنگفت و صرف زمان خدمتی نیروی انسانی فعال است، آگاهی از کیفیت آموزشهای اجرا شده و بازدهی حاصل از میزان اثربخش بودن آنها از مهم¬ترین انتظاراتی است که سازمان از نظام آموزش دارد. پاسخگویی به این انتظارات مستلزم شناسایی عوامل تأثیر¬گذار در برنامه¬ریزی و اجرای دوره¬ها نظیر استراتژی، اهداف و ساختار سازمانی مرکز آموزش، سازماندهی و مدیریت آن، استانداردهای آموزشی، کادر آموزشی، امکانات و تجهیزات در اختیار، فرایند یاد دهی ـ یادگیری و ارزیابی میزان تأثیر هر یک از آنها در کمک به ایفای نقش آموزش در بهبود کیفیت محصول یا خدمات تولید شده سازمان است. در این مقاله با رویکرد به «مدیریت کیفیت جامع» به عنوان شناخته شدهترین مدل کیفی سازی، شیوه¬های بهبود کیفیت در برنامه¬های آموزش مهندسی بررسی شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_680_614dd398b3972b12900cfe784cd52232.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124720101201A Study of Relationship Between the Functions of Thinking Styles and Academic Achievement Among Student of Faculties of Technical and Engineering in the University of Tehranبررسی رابطه بین کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی میان دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران496168110.22047/ijee.2010.681FAمهدی ابوالقاسمی نجف آبادیکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهرانفرهاد نظری فرکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهرانهادی کمالیکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهرانتورج حسینی هفشجانیکارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20100201This study aims to investigate the relationship between the function of thinking styles and academic achievement among students of Faculties of Technical and Engineering in the University of Tehran. Analysis also considered sexual difference in the functions of thinking styles. 146 persons were selected using stratified sampling method(including 74 men and 72 women). Sternberg and Wagner's thinking styles questionnaire and self- reported form of academic achievement were used to collect data. Person correlation, multiple regression and T test were used to analysis the data. Findings showed that there is a positive and significant correlation between thinking styles and academic achievement. It was also found that executive thinking styles can only explain academic achievement and that women and men are significantly higher, at executive thinking styles and judicial thinking styles, respectively. هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه بین کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی میان دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران بوده و تفاوتهای جنسیتی نیز در کارکرد سبکهای تفکر مورد مطالعه قرار گرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 146 دانشجو(74 مرد و 72 زن) بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقه¬ای تصادفی انتخاب شدند. یافتهها از طریق پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر و فرم خود گزارشی پیشرفت تحصیلی جمعآوری و سپس، از طریق روش آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و T¬ مستقل تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج به دست آمده حاکی از این بود که فقط در سبک تفکر اجرایی پیشرفت تحصیلی تبیین شد و در سبک تفکر اجرایی زنان و در سبک تفکر قضایی مردان بهطور معناداری در سطح بالاتری قرار داشتند.https://ijee.ias.ac.ir/article_681_1c7d1f84d8732ea2da9ed9f142d54313.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124720101201Research Approaches in Science and Engineering Educationروندهای پژوهش در آموزش علوم و مهندسی638068210.22047/ijee.2010.682FAاصغر سلطانیدانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان0000-0002-8856-0592احمد رضا نصردانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانJournal Article20100614 Science education and engineering education as recently established fields employ the same approaches and methods in research. The main theme of these two fields, “education”, which deals with teaching and learning in science and engineering sciences, has led to many similarities in the research approaches of the two fields. Besides, the closeness of nature and scientific content of science and engineering science makes the two fields closer to each other regarding curriculum development, instruction and evaluation methods. All of these provide a lot of areas for researchers in these new fields. In this paper, first we examine general research methods in education and then we define, analyze and explain the strengths and weaknesses of the research methods employed in researches of these fields in higher education در آموزش علوم و آموزش مهندسی، به عنوان حوزههای جدیدی که زمان زیادی از شکلگیری و تکوین آنها نمیگذرد، عموماً از رویکردها و شیوههای پژوهشی یکسانی استفاده می¬شود. موضوع اصلی این دو قلمرو؛ یعنی «آموزش» که به مقوله یاددهی و یادگیری علوم پایه و علوم مهندسی میپردازد، باعث شده است تا اشتراکات زیادی در روندهای پژوهش رشتههای مذکور وجود داشته باشد. از سوی دیگر، قرابت در ماهیت و محتوای علمی علوم پایه و علوم مهندسی زمینهساز نزدیکی بیشتر این حوزهها در روشهای برنامه¬ریزی درسی، آموزش و ارزشیابی شده است. همه این موضوعات به همراه زیر مجموعههای آنها زمینههای تحقیق مناسبی را برای پژوهشگران این حوزههای جدید علمی فراهم آورده است. در این مقاله با بررسی شیوههای کلی پژوهش در آموزش، به معرفی، تحلیل و تبیین نقاط قوت و ضعف هر یک از رویکردهای بهکار رفته در تحقیقات مربوط به این قلمروهای علمی در آموزش عالی پرداخته شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_682_da74121eea7bb326d27bff93d5f84d86.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124720101201A Review of Engineering Education Activities in the Multi-National Companies (MNCs) Located in Iranبررسی فعالیتهای آموزش مهندسی در شرکتهای چند ملیتی واقع در ایران8110168310.22047/ijee.2010.683FAاسداله نجفیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجانJournal Article20100124The purpose of this paper is to review the engineering education activities in multinational companies located in Iran. In this study, the cost rate of engineering education, nature of the proposed engineering educational programs and engineering education uncertainties is evaluated in these companies. Data are obtained from a review of companies (MNCs) working in Iran such as the average cost spent on engineering education and the type of proposed program experiment for different groups. The results indicate that MNCs have a large investment on engineering education. The other point is that engineering education in service companies has been more than production companies in Iran. Most part of engineering education has been generally outside on characteristic development of professional and public of personnel. It is also requested from the respondents about the quality and communication of engineering education programs. The results can provide an insight for the MNCs, which can offer designs and related engineering education programs with better quality for the staff of the Iranian branch. هدف از این مطالعه بررسی میزان فعالیتهای صورت گرفته در زمینه آموزش مهندسی در شرکتهای چند ملیتی است که در کشور ایران مشغول به¬کارند. در این مطالعه میزان هزینه¬ آموزش مهندسی، ماهیت برنامه¬های آموزش مهندسی پیشنهادی و ابهامات مربوط به آموزش مهندسی در این شرکتها بررسی شده است. داده ها از طریق بررسی شرکتهای چند ملیتی (MNC ) که در ایران مشغول به کارند، به دست آمده است تا میانگین هزینه صرف شده برای آموزش مهندسی و نوع برنامه¬های آموزش مهندسی پیشنهادی برای گروههای مختلف کارکنان آزمایش شود. یافته¬ها حاکی از آن است کهMNC ها سرمایه گذاری زیادی روی آموزش مهندسی داشته¬اند. نکته دیگر اینکه آموزش مهندسی در شرکتهای خدماتی بیشتر از شرکتهای تولیدی دایر در ایران متداول بوده است. بیشترین قسمت آموزش مهندسی بر پیشرفت خصوصیات مدیریتی و حرفه¬ای کارکنان تأکید داشته و عموماً از بیرون هدایت می¬شده است. از پاسخ دهندگان بیشتر در خصوص کیفیت و ارتباط برنامه¬های آموزش مهندسی ارائه شده سؤال شده است. نتایج این بررسی برای MNCها¬ این بینش را به وجود آورد که طراحی و پیشنهاد برنامه¬های آموزش مهندسی مرتبط تر و با کیفیت بهتر را به کارمندانی که در شعب ایرانی هستند، عرضه کنند.https://ijee.ias.ac.ir/article_683_0ef48f681d20d9f5fb8669e99fd61c28.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124720101201A Model for Measuring Individual Learning Effectiveness (ILE) in the Virtual Training Systems Through Utilization of Interaction Effectمدل سنجش اثربخشی یادگیری فردی در نظامهای آموزش مجازی با توجه به اثر تعاملی10312268410.22047/ijee.2010.684FAمحمد علی شفیعااستادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایعآرنوش شاکریدانشجوی دکتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایعJournal Article20100313The main objective of each virtual or electronic training system, like other face-to-face training programs, is to convey the maximum possible concepts from the available resources, especially from a trainer, to the knowledge recipients. Any improvement in this process can be reached just if one can reliably measure the level of the objectives earned, i.e. the effectiveness of knowledge conveyance process. Even though several effectiveness measurement models have been developed for the traditional training systems, the new virtual training programs are basically so different from their predecessors that disqualify those models to some extent. Through focusing on special aspects of virtual training systems, in the present paper a new model for measuring the effectiveness of learning process, instead of training issue is developed and illustrated. First in the model, the factors affecting the learning level in the electronic training systems have been identified in the model and then, the relationships governing between these factors have been defined accordingly. Finally the model has been verified statistically by using data gathered from students and graduates of IUST Virtual Training Center.هدف اصلی نظامهای آموزش مجازی یا الکترونیکی، همانند نظامهای سنتی مبتنی بر حضور فیزیکی، انتقال حداکثر مفاهیم از منابع انتشار یافته و به ویژه از مدرس به دریافت کننده دانش است. بهبود در این فرایند فقط در صورتی امکانپذیر است که میزان دستیابی به هدف یا به عبارتی، اثربخشی فرایند انتقال دانش به شیوه¬ای مناسب و معتبر سنجیده شود. هر چند مدلهای مختلفی برای سنجش اثربخشی آموزش در نظامهای سنتی ارائه شده است، اما نظامهای جدید و مجازی آموزش دارای تفاوتهایی اساسی با گونه های قبلی است که استفاده از آن مدلها را نامناسب می¬سازد. در این مقاله با در نظر گرفتن ویژگیهای خاص نظامهای آموزش الکترونیکی، مدلی برای اندازه¬گیری اثربخشی آنها با تأکید بر سنجش یادگیری، به جای اندازه¬گیری آموزش، توسعه داده شده است. در این مدل عوامل مؤثر بر سطح یادگیری در نظامهای آموزش الکترونیکی مشخص و معادله¬ای اولیه برای تعیین ارتباط آنها استخراج شده است. در نهایت، نتایج اعتبارسنجی مدل ارائه شده به کمک نتایج از بررسی نمونه آماری دانش آموختگان و دانشجویان مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران ارائه شده استhttps://ijee.ias.ac.ir/article_684_fd0da0d0b52e361c45ed93dd7788ac29.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124720101201Reconstruction and Performance Appraisal of Liquid Separating Jars of the Book Al-Hiyal from 850 A.Cمقایسه عملی ظروف تفکیک کننده مایعات در کتاب الحیل از قرن سوم هجری12313568510.22047/ijee.2010.685FAیوسف یاسیاستادیار سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانJournal Article20100417 Ahmad ibn Musa ibn Shakir Khurasani is one of the greatest Iranian scientists of the ninth century A.C. He worked on mechanical, hydraulic and pneumatic designs and devices. He presented his works in a book titled "Kitab Al-hiyal" .The book was originally written in Arabic in Baghdad, around 850 A.C. To revitalize the old Iranian culture in its scientific and technological sense, the Iranian Research Organization for Science and Technology (IROST) in conjunction with the Museum of Iranian Science and Technologies decided to under take a research project to establish an understanding of his works along with manufacturing , their working samples . The project was proposed and carried out by the Mechanical Engineering Research Center at IROST. A part of this work covered mechanisms and systems of separating liquids on the bases of their densities or viscosities. This paper provides an introductory and technically comparative view of these historical technological masterpieces. More details of design process of various mechanism are discussed in the article. در کتاب الحیل به بیان و طراحی مهندسی دستگاهها و ظروفی اقدام شده که از منظر دانش مهندسی هر یک در نوع خود بی¬نظیر و شگفت انگیز است. برخی از این ظروف و دستگاهها از نظر طراحی و سازکار توانایی و قابلیت تفکیک مایعات را بر مبنای گرانروشان دارند و بعضی دیگر مایعات را بر اساس چگالیشان جدا ¬کنند. الحیل عنوان کتابی است که آن را در قرن سوم هجری در شهر بغداد احمد بن موسی به رشته تحریر در آورد. احمد بن موسی یکی از سه فرزند موسی بن شاکر خراسانی است که در تاریخ علم و دانش به "بنو موسی (فرزندان موسی)" مشهورند. وی از زمره دانشمندان برجسته ایرانی پس از اسلام است . از وی اختراعات و ابداعات زیادی در زمینه علم مکانیک بجا مانده است که شرح آنها در نسخ خطی کتاب الحیل بیان شده است. طراحی مجدد، بازسازی و آزمودن مکانیزمهای به کار رفته در طراحی این ظروف در قالب طرحی پژوهشی با عنوان "طراحی و ساخت فناوریهای دانشمندان قدیم ایران" در پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران اجرا شده است. در این مقاله مکانیزمهای به کار رفته در این ظروف و بیان عملکرد آنها از دیدگاه مهندسی امروز و ارزیابی چگونگی فرایند طراحی آنها بررسی شده است. در فرایند طراحی این ظروف همانند بیشتر طرحهای ارائه شده در کتاب الحیل نوعی تفکر تکاملی مشاهده می¬شود که با پیروی از این تفکر برخی از این ظروف از مکانیزم ظروف دیگر بهره جسته و در جهت تکامل عملکرد آنها مکانیزم یا مکانیزمهای دیگری نیز به آنها افزوده شده است. در نهایت، نمونه¬های بازسازی شده آزمایش شدند و نتایج به دست آمده از آزمونها بیانگر آن است که عملکرد آنها با آنچه در کتاب الحیل قید شده است، هماهنگ است. از جمله یافته¬های مهم این طرح می¬توان از طراحی مکانیزمهایی نام برد که قادرند تا در عین سادگی، مایعات را بر اساس چگالی یا گرانروی شان به طور مجزا یا حتی در برخی از ظروف به طور همزمان از یکدیگر تفکیک و از مجرایی مشخص به بیرون از ظرف هدایت کنند. با توسعه بهنگام این مکانیزمها می¬توان از آنها در آموزش مهندسی و در صنعت امروز بهره گرفت.https://ijee.ias.ac.ir/article_685_22896369085d72ca9e196bc4bbd75ab2.pdf