Document Type : Scientific - Research

Author

Department of Petroleum Engineering, Faculty of Petroleum, Gas and Petrochemical Engineering, Persian Gulf University, Bushehr, Iran

Abstract

Industrial engineering training has been recognized as a tool for transferring the industrial experience into university and implementing to improve the quality of academic engineering education. This paper introduces an integrated model of collaboration between a third generation, entrepreneurial university and industry. The suggested model includes industrial visits, technical meetings, industrial engineering training, problem definition, idea generation, and innovation. The elements of this model form a network of university professors, undergraduate and graduate students, fresh graduates, postdoc researchers, domestic as well as overseas academics and industrial experts. In this model, all activities merge to some extent and each activity affects and is affected by other activities. Results of implementing the proposed model for three years in a gas plant are presented and discussed as a case study. Results indicate a better learning, transformation in curriculum of industrial training course, more effective communication between industry and academic experts, creation of more innovative ideas. Its implementation indicate more effective transfer of experiences from industry to university in an integrated platform of engineering training, research and innovation.

Keywords

آذین، رضا؛ ناطق، مهشید و عصفوری، شهریار (1393). نمودارهای فرایندی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، دانشگاه خلیج فارس.
آیین‌نامه اینترنشیپ شرکت ملی گاز ایران، 1386.
اشرفی‌زاده، سیدنظام‌الدین (1394). آسیب‌شناسی پژوهش در علوم و مهندسی طی دهه‌های اخیر در ایران، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 17(67)، 113-127.
بختیاری‌نژاد، فیروز و ناهید شیخان (1395). توسعه فناوری در کشور با بازبینی برنامه درسی رشته‌های مهندسی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 18 (4)، 21-36.
توفیقی، جعفر و نسرین نورشاهی (1391). ارائه راهکارهایی برای توسعه همکاری دانشگاه و صنعت در ایران، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 14 (56)، 75-95.
زاهدی‌زاده، پرویز؛ محمدی‌باغملایی، محمد؛ آذین، رضا؛ حاجی‌زاده، عبدالله و حیدری، عیسی (1395).بهینه‌سازی برج جذب در فرایند شیرین‌سازی گاز با استفاده از تحلیل اگزرژی، ارائه شده در همایش انرژی و صنعت پتروشیمی، 11 بهمن، عسلویه.
سخایی، زهرا؛ آذین، رضا؛ محمدی باغملایی، محمد؛ حیدری، عیسی و علی‌نژادطیبی، احمد (1395). امکان‌سنجی دفع گازهای گلخانه‌ای یک پالایشگاه گازی و تزریق به یک مخزن گاز میعانی نیمه تخلیه شده: مطالعات رفتار فازی، ارائه شده در همایش انرژی و صنعت پتروشیمی، 11 بهمن، عسلویه.
سلیمی، قاسم، آذین، رضا؛ پاکیزه، علی و مهدیه، امید (1389). در جستجوی رویکرد مدیریت دانش در محیط‌های آموزشی: مطالعه موردی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خلیج فارس، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 12 (45)، 105-126.
گودارد، جان، (1395). پیوند دانشگاه‌ها به رشد منطقه‌ای: درس‌هایی از اتحادیه اروپا، ترجمه رضا آذین دانشگاه خلیج فارس.
نبی پور، ایرج (1387). اقتصاد دانایی محور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.
نبی پور، ایرج (1392). شهر دانایی، راهنمایی برای سیاست‌گزاران توسعه شهری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.
نبی پور، ایرج (1397). دانشگاه نسل سوم در انقلاب صنعتی چهارم، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.
وایسما، یوهان جی؛ اتزکوویتز، هنری و گیب، آلن (1395). دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارافرین، ترجمه ایرج نبی پور،  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.
Hajizadeh, A.; Mohamadi-Baghmolaei, M.; Azin, R.; Osfouri, Sh. and Heydari, I. (2018). Technical and economic evaluation of flare gas recovery in a giant gas tefinery, Chemical Engineering Research and Design, 131, 506-519.