نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران
2 دانش آموخته دکتری جامعه شناسی، دانشگاه تهران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
4 کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشگاه تهران
چکیده
ا
امروزه، شواهد حاکی از آن است که جنسیت نقش مهمی در کارآفرینی ایفا میکند؛ هرچند، بهرغم اهمیت موضوع مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است، بهاستثنای دانشکدة کارآفرینی، که موظف به تربیت نیروهای متخصص در کارآفرینی است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر تفاوتهای جنسیتی در قصد کارآفرینانة دانشجویان دانشکدة کارآفرینی است. جامعة آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران بودند که باتوجهبه جدول کرجسی و مورگان (Krejcie, 1970) تعداد 239 نفر از آنها، روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و برای تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS. نتایج تحقیق نشان میدهدبین دانشجویان دختر و پسر در خصوص مفاهیم اصلی قصد کارآفرینانه برای نگرش و هنجارهای ذهنی تفاوت معنادار وجود داشته و برخلاف اکثر تحقیقات گذشته دختران دانشجوی دانشکدة کارآفرینی در این خصوصیات قویتر از پسران هستند. با ورود متغیر اشتغال در دو جنسیت تفاوتهایی مشاهده میشود. در بین زنان شاغل کنترل رفتار ادراکشده و رفتار کارآفرینی بیشتر از غیر شاغلان بوده و تفاوت معناداری نشان میدهد. اما در مورد مردها چهار عامل نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل، رفتار ادراکشده و رفتار کارآفرینانه تفاوت معناداری بین شاغلان و غیرشاغلان مشاهده شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of gender differences in entrepreneurial intention of students: the case of faculty of entrepreneurship, Tehran University
نویسندگان [English]
- Morteza Akbari 1
- Azam Ahangar Selebenei 2
- Mojtaba Hoshmandzadeh 3
- Razieh Tahmasebi 4
1 Assistant Professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2 PhD, Sociology and Researcher, Institute for Social Studies and Research, University of Tehran
3 MA, Student, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
4 MA, Student, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]
Today, evidence suggests that gender plays an important role in entrepreneurship. However, despite the importance of this issue, several studies have been conducted in this areas, but in the Faculty of Entrepreneurship, which is responsible for training specialists in entrepreneurship, has not been done. Therefore, the main objective of this paper was to investigate the effect of gender differences in entrepreneurial intentions of students of Faculty of Entrepreneurship. The population of the study was postgraduate students of Faculty of Entrepreneurship, according to Krijercy and Morgan table, 239 of whom were selected through random sampling. A questionnaire was used for data collection and SPSS statistical software was used for data analysis. The results showed that there were significant differences between men and women in attitude and subjective norms. In addition, the result showed perceived control behavior and entrepreneurial behavior in working women were more than non-working women. As for the men, there were not significant differences in attitudes, subjective norms, perceived control behavior, and entrepreneurial behavior.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship
- Gender
- Entrepreneurial Attitudes
- Subjective Norms
- Perceived Behavioral Control
- Entrepreneurial intention
- Entrepreneurial behavior