"در این بخش کتاب های منتشر شده از اعضای محترم گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم طی سال جاری آموزشی معرفی می شوند."

(علاقمندان می توانند به ناشر مربوطه مراجعه نمایند.)

 

 

 Chemical Process Engineering (جمال چائوکی و رحمت ستوده قره باغ)


این مجموعه دو جلدی یک راهنمای کاربردی برای دانشجویان مهندسی شیمی، متخصصان فعال در صنعت و اعضای هیات علمی می باشد که به طور وسیعی از نرم افزارهای شبیه سازی فرآیند و صفحه گسترده ها استفاده می‌کنند. جلد اول کتاب، به بررسی روش های محاسبات عددی، مبانی خواص فیزیکی و ترمودینامیکی مواد، جریان سیالات، طراحی تجهیزات فرآیندی، پمپ ها و کمپرسورها و انتقال جرم می‌پردازد. در جلد دوم، موضوعاتی مانند انتقال حرارت، یکپارچه سازی فرآیند، ایمنی فرآیند، سینتیک شیمیایی، طراحی راکتور، اقتصاد مهندسی و بهینه سازی مورد بررسی قرار گرفته است. این کتابها همچنین شامل مباحث تئوری به همراه اشکال مختلف و جداول مورد نیاز برای طراحی و شبیه سازی فرآیند و مثال هایی از حوادث مرتبط با ایمنی فرآیند می باشد. حل مثالهای طراحی در این کتابها با استفاده از اکسل و نرم افزار طراحی UniSim ارایه شده که کاربران را با مراحل مختلف طراحی و شبیه سازی فرایند و تجهیزات فرآیندی با نرم افزارهای و شبیه سازهای مربوطه آشنا می‌سازد..

 

 

 

 

Scale-up Processes (جمال چائوکی و رحمت ستوده قره باغ)


این کتاب به بررسی خطاهای رایج در افزایش مقیاس در فرآیندها و تجهیزات صنعتی پرداخته و یک رویکرد جدید با عنوان افزایش مقیاس به روش تکرار با توان روشهای دیجیتالی معرفی می نماید. این رویکرد، بر اهمیت مستندسازی نتایج ناموفق، استفاده از ابزارهای دیجیتال و تبادل اطلاعات بین مقیاس‌های آزمایشگاهی و صنعتی تأکید می‌کند.روش جدید می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، برون‌یابی فرآیندی را بهبود بخشد.  متن کتاب شامل دستورالعمل‌های جامع، مطالعات موردی و ابزارهایی برای اجرای افزایش مقیاس به روش تکراری در صنایع متفاوت است که می‌تواند دانش حاضر در زمینه افزایش مقیاس و طراحی فرآیند را برتری بخشد.

 

 

 

 

شبیه سازی فرایند به کمک کامپیوتر در مهندسی شیمی (دکتر رحمت ستوده قره باغ و مهندس اسماعیل جباری)


این کتاب، نیازهای محاسباتی اصلی دانشجویان مهندسی شیمی، نفت، گاز و پتروشیمی را پوشش می‌دهد. سعی شده است که نگاه مهارتی به شبیه‌سازی فرایند، جوهرۀ اصلی این کتاب را تشکیل دهد. با این نگاه، در این کتاب، از پرداختن بیش از حد به مباحث نظری و ریاضیاتی شبیه‌سازی خودداری و به حداقل اطلاعات نظری اکتفا شده است. در فصل‌های متفاوت کتاب، مثال‌های کاربردی متعددی به صورت گام به گام در خصوص روش‌های پیش‌بینی خواص فیزیکی، شبیه‌سازی تجهیزات و فرایندها برای سیستم‌های ایده‌آل و غیر ایده‌آل ارائه شده‌ است، کتاب همچنین شامل مثال‌ها و مسائل ساده تا پیشرفته در انتهای فصل‌ها و مسائل امتحانی می‌باشد. مثال‌های ساده به دانشجویان این امکان را می‌دهند که بیشتر با اهمیت مفاهیم آشنا شوند، در حالی‌که مسائل پیشرفته، که در فصل‌های میانی و پایانی قرار داده شده‌اند، اهمیت شبیه‌سازی را در تسهیل محاسبات طراحی فرایند نشان می‌دهد.

 

 

 

 

آموزش عالی در 2040 یک رویکرد جهانی

 

نویسنده: برت واندر ژوان

مترجم: مجتبی شریعتی نیاسر- مرتضی ثقفی یزدی

ناشر: سازمان جهاد دانشگاهی تهران

سال نشر: ۱۴۰۱

 

 

 

 

 

 

 

نانوفیلتراسیون

 

نویسنده: ای آی. شافر- ای جی. فان- تی دی. وایت

مترجمین: دکتر مجتبی شریعتی نیاسر- دکتر محمدمهدی ظرافت

ناشر: سازمان جهاد دانشگاهی تهران

سال نشر: ۱۴۰۱

 

 

 

 

 

 

گزارش وضعیت آموزش فنی و مهندسی در ایران (سال تحصیلی 95-96) (دکتر حسین معماریان)

 

در بیش از هشت دهه، که از آغاز آموزش عالی دانشگاهی در ایران می‌گذرد، آموزش مهندسی، فراز و فرودهای چندی را پشت‌ سر گذارده است. در چند دهۀ گذشته، رشد جمعیت و افزایش اقبال به‌آموزش عالی در کشور باعث شد که برای هر فرصت تحصیلی، چند متقاضی وجود داشته باشد. در چنین شرایطی بود که رشد سریع مراکز آموزشی در دستور کار قرار گرفت. این فرایند  چالش‌ چندی را به‌همراه داشت و سؤال‌هایی را در مورد آموزش و دانش‌آموختگان مهندسی کشور و رابطه آن با بازار کار مهندسی، مطرح کرد:

 

بیشتر...

 

 

 

 

 

غفلت ها و کاستی ها در تحقیقات و مصادیق آنها (دکتر عزت الله نادری، دکتر مریم سیف نراقی)


در مقدمه چاپ اول کتاب حاضر در سال 1389 توجیه تالیف آن که بسیار آموزنده و خواندنی می باشد، امده است. به ویژه اینکه در تجدید نظر اول ( بهار 1397 ) یکی ازدانشجویان خوش ذوق دکتری،مؤلفین کتاب حاضر، این مقدمه را به نظم در آورده است.
در این کتاب  ضمن توضیح درست و منطقی هر یک از مولفه های اساسی تحقیق، مؤلفین هر مولفه را بامثال و مصداقی واقعی از غفلت یا کاستی همراه کرده اند.
جالب آنست که کتاب حاضر در واقع دو کتاب در یک کتاب است، یکی به زبان فارسی و دیگری همین مطالب به زبان انگلیسی که این خود توانائی خواننده را در زمینه تبادل یک متن علمی در دو زبان تقویت می کند.
مطالعه و بهره برداری از این کتاب برای پرهیز از غفلت  یاکاستی در تحقیق توصیه می شود.

 

 

 

 

راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق (دکتر عزت الله نادری، دکتر مریم سیف نراقی، فرنگیس شاهپوریان)


باید اذعان داشت استفاده کننده از این کتاب، نخست باید بامفاهیم و مولفه های تحقیق آشنائی داشته باشد و آنگاه برای فراهم آوردن طرح یا پیشنهاد تحقیقی مقبول محافل علمی ازکتاب حاضر به عنوان کتاب تمرین فراهم سازی طرح یاپیشنهاد تحقیق بهره بگیرد.
این کتاب، نخستین بار  در سال 1369 منتشر گردید و تا کنون توسط مولفین آن یک بار تجدید نظر شده است و جمعا بیش از 14 بار توسط ناشران مختلف تکرار چاپ دارد. استفاده ازآن را برای تمرین و تقویت توان فراهم سازی طرح یا پیشنهاد تحقیق توصیه می شود.

 

 

 

 

 

روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم  انسانی (دکتر عزت الله نادری، دکتر مریم سیف نراقی)

 

در تیرماه 1359 برای اولین بار به زیر چاپ آراسته گردید.از آن زمان تاکنون این کتاب توسط مولفین آن هفت بارتجدید نظر شده است و بیش از یکصدبار با میانگین تیراژبیش از 3000 جلد، توسط ناشران مختلف، تکرار چاپ دارد.
مولفین در این کتاب چندین بار  اذعان کرده اند که " تحقیق " به عنوان تنها راهکار در اختیار عالم برای حفظ اعلمیت ومرجعیتش در همه معارف بشری کم و بیش مشابه است و فقط در حوزه های دانشی مختلف، ماهیت موضوع مورد تحقیق متفاوت می باشد. دلیل این  ادعا عمدةً استفاده و معرفی اینکتاب توسط استادان دانشگاه های در سایر رشته های علمی از جمله در دانشکده های مهندسی است که به نمونه اى ازچنین بهره گیرى در پیشگفتار تجدیدنظر چهارم همین کتاب اشاره شده است. در مطالعه کتاب حاضر درخواست آنست که نخست هشت پیشگفتار آن به ویژه پیشگفتار ویرایش هفتم را با حوصله عالمانه مطالعه فرمائید و نظر خود را از طریق  فصلنامه آموزش مهندسی ایران به اطلاع مولفین کتاب برسانید .

 

 

 

 

خواص مکانیکی مواد (دکتر کمال جانقربان، مهندس سحر زیرکی)

 

متالورژی مکانیکی موضوعی است که رفتار مواد را تحت نیرو و بارگذاری مورد بحث قرار می‏ دهد. در این بررسی، ساختار میکروسکوپی مواد نقش مهمی دارند و بر خلاف درس‏های مکانیک جامدات، الاستیسیته و پلاستیسیته که ماده را محیط پیوسته فرض می کنند، در اینجا ساختار بلوری (نظم سه بعدی اتم‏ها) و میکروسکوپی مورد توجه قرار می گیرند. تأثیر نوع نیرو، دما و زمان بر رفتار مواد و شرایط پایداری و ناپایداری آن‏ها تا نقطه شکست و زوال مطالعه شده و روش‏های جلوگیری و تأخیر در شکست مورد بحث قرار می گیرند. 

بیشتر...

 

 

 

 

چاپ دوم کتاب تنش‌های پسماند در مواد کامپوزیت توسط انتشارات Elsevier (محمود مهرداد شکریه)

 

پس از چاپ اول کتاب تنش‌های پسماند  در مواد کامپوزیت در سال 2014 میلادی توسط انتشارات Woodhead، ویرایش دوم این کتاب درسال 2021 میلادی توسط انتشارات Elsevier در کشور انگلستان به چاپ رسید. کتاب تنش‌های پسماند در مواد کامپوزیت (ویرایش دوم)، مروری منحصر به فرد و جامع از این موضوع مهم ارائه می‌کند و یک متن مرجع ارزشمند برای دانشگاهیان و متخصصان در حوزه‌های مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، هوافضا، خودروسازی، دریایی و صنایع ورزشی است. در ویرایش دوم کتاب، هر یک از فصل‌های اصلی ویرایش اول با در نظر گرفتن آخرین تحقیقات و پیشرفت‌های جدید، به‌طور کامل به‌روزرسانی شده‌اند.

بیشتر...

 

 

 

فنون غیر فعال سرمایش طبیعی در بافت سنتی و خانه‌های قدیمی بوشهر (جلیل شاعری، محمود یعقوبی)

 

معماری و شهرسازی سنتی بوشهر با اقلیم گرم و مرطوب از راهکارهای محلی فراوانی طی قرن‌ها برای ایجاد آسایش گرمایی داخلی و خارجی ساختمان بطور طبیعی استفاده کرده است. شناخت و تحلیل این راهکارها به ما برای حفظ و نگهداری بافت سنتی و استفاده از این راهکارهای خلاق مهندسی در معماری امروزی کمک بزرگی به بهبود محیط زیست در جهت کاهش مصرف انرژی و حفظ هویت معماری پایدار این زیست بوم می‌باشد. هدف از این کتاب شناخت، ثبت، بررسی و تحلیل راهکارهای منفعل در معماری و بافت ستی بوشهر بوده است.

بیشتر ...

 

 

 

 

راهنمای تدوین دوره های آموزشی برونداد محور در حوزه مهندسی: با تمرکز بر دوره کارشناسی فناوری اطلاعات (دکتر سیده مریم حسینی گرگانی، دکتر فرهاد ابراهیم آبادی، دکتر جعفر توفیقی)

 

هدف کتاب حاضر کمک به اساتید مهندسی جهت تدوین و طراحی «دوره های آموزشی بروندادمحور» بر اساس استانداردها و معیارهای آموزشی بین المللی و ملی، نیازهای بازار کار بین المللی و ملی، انتظارات ذینفعان و سایر عوامل مهم است.

شایان ذکر است در حال حاضر در آموزش عالی دنیا، رویکرد رایج جهت طراحی دوره های آموزشی، رویکرد بروندادمحوری است. در این رویکرد، اساتید و برنامه ریزان هنگام طراحی دوره های آموزشی دانشگاهی ابتدا مشخص می نمایند که فارغ التحصیلان آنها در پایان دوره آموزشی باید چه دانش ها، مهارت ها، نگرش ها و منش های را کسب نمایند و سپس اقدام به تدوین برنامه درسی می نمایند. 

بیشتر...

 

 

 

 

کنترل پیشرفته سیستم های دینامیک (علی غفاری، علیرضا خدایاری، فرزاد چراغ پور سماواتی)

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، برگزیدگان و شایستگان  سی ‌و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، شنبه دوم اسفندماه در مراسمی در مجموعه سعدآباد با حضور رئیس‌جمهور معرفی و تقدیر شدند.
در گروه "علوم کاربردی" بخش مهندسی مکانیک، کتاب "کنترل پیشرفته و سیستم‌های دینامیک"، تألیف علی غفاری، علیرضا خدایاری و فرزاد چراغ ‌پورسماواتی، تهران: دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، ۱۳۹۸، ۶۵۳ ص. به عنوان شایسته سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی و تقدیر شد.