نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی - تهران- ایران.
2 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی - تهران- ایران
3 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی-تهران-ایران
4 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
در طول سه دهه گذشته آموزش فنی و مهندسی در کشورهای درحالتوسعه رشد زیادی داشته و تمرکز آموزشهای مهندسی در این کشورها بر پایه تدریس مبانی فناوریهای نوین بوده است. هدف از انجام این پژوهش تدوین چهارچوبی برای تبیین مؤلفههای آموزشی فناوری تولید الکترونیکی جهت آموزش مهندسان است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته و در سه مرحله صورت پذیرفته است. ابتدا از روش هفت مرحلهای فراترکیب باروسو و سندلوسکی جهت تدوین چهارچوب مفهومی اولیه تحقیق استفاده شده است. در مرحله دوم با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان دانشی چهارچوب تکمیلی تحقیق حاصل شده و در مرحله سوم بهمنظور اعتبارسنجی کمّی چهارچوب پیشنهادی از آزمونهای مختلف آماری و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. همچنین برای بررسی صحت و سقم فرضیات و آزمون چهارچوب پیشنهادی از مدلسازی معادلات ساختاری و از روش تحلیل مسیر در نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. نتایج تحلیل نشاندهنده برازندگی مناسب چهارچوب مفهومی پژوهش بود. بدین ترتیب الگوی نهایی تبیین مؤلفههای آموزشی فناوری تولید الکترونیکی برای آموزش مهندسان با دو مؤلفه اصلی آموزشهای مدیریتی و آموزشهای فناوری و با هشت زیرمؤلفه: سیستم مدیریت الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی، مدیریت ارتباط با مشتریان، فناوریهای پیشرفته تولید، فناوریهای نوین ارتباطی، فناوری نگهداری و تعمیرات الکترونیکی، فناوری عیب یابی الکترونیکی و فناوری دادوستد الکترونیکی مورد تأیید نهایی قرار گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Conceptual framework of e-manufacturing educational components for engineering educations with SEM approach
نویسندگان [English]
- kamran feizi 1
- Mohamad Taghi Taghavifard 2
- Jahaniar Bamdad soofi 3
- Hosein vahidy 4
1 Full professor of Allame Tabataba’i University -Management & Accounting faculty-Tehran-Iran
2 Associate Professor of Allame Tabataba’i University -Management & Accounting faculty-Tehran-Iran
3 Assistant professor of Allame Tabataba’i University- Management & Accounting faculty -Tehran-Iran
4 Allame Tabataba,i University
چکیده [English]
In the past three decades, technical and professional educations have been promoted in the developing countries and focus of engineering educations have been based on new pioneer technologies. The target of this paper is presentation of framework for exploration of e-manufacturing components for engineer's education. This research is done considering mixed research method in 3 phases. In the first phase the 7 steps method of Barroso and Sndlvsky meta-synthesis was used and primary conceptual framework was created. Then in the second phase by semi-structured interviewing with experts, supplementary model was concluded. In the third phase, in order for quantitative validation of the proposed framework, various statistical tests and confirmatory factor analysis have been used. Also structural equation modeling and path analysis for checking accuracy of assumptions is used. Testing model is carried via SmartPLS 3 software and after confirmation of path coefficients and meaningful coefficient (t-values), the model is checked with Cv-Red and Cv-Com indexes. Results of test indexes showed suitability of the proposed framework. Furhter results of the mentioned steps emphasized the scientific validity of research framework, thus research framework with 2 key components of (Management educations and Technology educations) and 8 sub components( EMS , SCM , CRM , E-Diagnostics , E-Maintenance , E-Commerce , New communication technology and Advanced manufacturing technologies) were confirmed .
کلیدواژهها [English]
- E-manufacturing
- engineering educations
- management educations
- technology educations
- SEM