نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسنده
دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی راههای ترویج و توسعه صلاحیتهای کارآفرینی در دانشجویان است. کارآفرینی مشتمل بر مجموعه صلاحیتهای چندوجهی و پیچیده است که پرورش آنها صرفاً با آموزشهای مستقیم کلاسی میسر نمیشود و به دامنه وسیعی از روشها، منابع و امکانات نیاز دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی، از سه مصاحبه جمعی استفاده شد که دو جلسه مصاحبه گروهی با هفت نفر از افراد آشنا به آموزش کارآفرینی و یک جلسه گروه کانونی با 16 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه بوعلیسینا تشکیل شد که همه این افراد، کارآفرین یا پژوهشگر در حوزه کارآفرینی بودند. تحلیل دادهها با استفاده از شیوه تحلیل مضمون و در قالب مضامین فراگیر، سازماندهنده و مضامین پایه نمایش داده شد. در این پژوهش شناسایی شیوههای توسعه صلاحیتهای کارآفرینی
بهعنوان مضمون فراگیر و شیوههای فرهنگی و فوقبرنامه، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی بهعنوان مضامین سازماندهنده آشکار شد. در حوزههای فرهنگی و فوقبرنامه راههایی مانند نشر مطالب و اخبار کارآفرینی، برپایی نمایشگاه، مشاوره شغلی، برگزاری دورههای رسمی، برپایی اردوهای صنعتی و شغلی، ایجاد انجمن دانشآموختگان، برگزاری مسابقات متنوع و دعوت از کارآفرینان؛ در حوزه آموزشی، بازنگری در برنامههای درسی، بهبود کیفیت دورههای آموزشی، معرفی رشتههای دانشگاهی به جامعه، اعطای امتیاز به دانشجویان و استادان کارآفرین و توسعه کارگاههای مهارتآموزی؛ در حوزه پژوهشی معرفی قابلیتهای دانشگاه به جامعه، توسعه مراکز رشد و در حوزه مدیریتی تهیه برنامههای میانمدت و سالانه، تقویت باور مدیران به این موضوع بهعنوان مضامین پایه زمینههای کسب صلاحیتهای کارآفرینی برای دانشجویان را فراهم میسازد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Promotion and development of entrepreneurship competencies in university students
چکیده [English]
The main purpose of this research is to identifying methods of promotion and development of entrepreneurship competencies in university students. Entrepreneurship consist a set of complex and multidimensional competencies that there growth is not possible with direct teaching methods and it needs some ranges of methods, resources and possibilities. In this research through qualitative approach, 3 consultative interviews have been hold. Two interviews with 7 expertise familiar with entrepreneurship background and one interview with 16 members of a principle group from Bu-Ali University faculty board members. The data analyzes has been shown using content analysis method comprehensive, organized and basic concepts. In cultural and extra-curricular areas some proposals have been provided such as publishing the news in entrepreneurship field, setting up the exhibitions, job counseling, official courses, holding industrial camps, creating alumni association, conducting tournaments and invite the entrepreneurs. In educational areas we can suggest the reviewing on curriculum, improving courses qualities, introducing university courses to society, granting privileges to professors and students and developing workshops and training opportunities. In research areas with introducing university capacities to society, developing growth (Roshd) centers. In managerial area, prepare the midterm and yearly entrepreneurship plan, strengthening the managerial beliefs for providing the bases of entrepreneurship opportunities for students.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship promotion
- student
- university
- competencies