نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسنده
استاد مهندسی زمین / دانشکاه تهران
چکیده
آموزش از راه دور براساس نیازهای روزافزون جامعه به آموزش به وجود آمد. این نوع آموزش ابتدا بهصورت پستی انجام میشد و بعدها رسانههای جدیدی همچون رادیو و تلویزیون و امروزه، اینترنت نیز برای آموزش بهخدمت گرفته شدند. در کشور ایران اولین تجربه آموزش چندرسانهای در سال 1352 و با تأسیس دانشگاه آزاد ایران آغاز شد. این دانشگاه فعالیت خود را با دو برنامه تربیت معلم و علوم تندرستی آغاز کرد. برنامه تربیت معلم برای ارائه آموزش بینرشتهای طراحی شده بود، بهنحویکه دانشآموختگان بتوانند دو رشته را در سطح دبیرستان تدریس کنند. برنامه علوم تندرستی نیز بهمنظور پرورش افرادی تدوینشد که بتوانند ضروریترین خدمات بهداشتی ـ درمانی را در مناطق مختلف به مردم ارائه کنند. از ویژگیهای بارز برنامههای آموزشی این دانشگاه آموزش بر مبنای مهارت بود. دانشگاه آزاد ایران در سال 1357 پذیرش دانشجو را بهطور محدود آغاز کرد و پس از چندی، با رخداد انقلاب و بهدنبال آن انقلاب فرهنگی، از فعالیت باز ایستاد. در این مقاله درباره این تجربه مهم در آموزش برنامهریزیشده و مبتنی بر کاربرد و دستاوردهای حاصل از آن بحث شده است. در فاصلهای کوتاه نسل بعدی آموزش از راه دور ایران، با تأسیس دانشگاهپیام نور، آغاز شد.
کلیدواژهها
- دانشگاه آزاد ایران
- آموزش از راه دور
- برنامه تربیت معلم
- برنامه علوم تندرستی
- آموزش بر مبنای کاربرد
- آموزش چندرسانهای
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of Iran’s first experience in distance education, Free University of Iran
نویسنده [English]
- Hossein Memarian
Professor of Geo-Engineering / University of Tehran
چکیده [English]
Distance education developed due to the growing needs of societies for education. Delivery of this type of education was originally done via mail services and later through multi-medias, such as radio, television and recently cell-phone and internet. The first formal distance education in Iran began in 1972 with establishment of the Free University of Iran. This university started its activity with two under graduate programs: teacher training and health sciences. Teacher training focused on interdisciplinary teaching and health sciences were designed to educate individuals in order to offer crucial health services in remote areas. Skill-based training was the prominent feature of these educational programs. The Free University of Iran registered the first group of students in 1977, and stopped working soon after the Cultural Revolution of 1979. This paper presents the vast experiences gained from this short lived educational activity. Soon after the revolution, Payam-e Noor University started the second generation of distance education.
کلیدواژهها [English]
- Free University of Iran
- distance education
- teacher training program
- health sciences program
- skilled based training
- multi-media education