نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، آگاهی از امکان پیادهسازی دانشگاه مدل کارآفرین در دانشگاه شهید چمران اهواز و تبیین چرایی و چگونگی آن بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. مشارکتکنندگان، اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که در بخش کمی با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی ، تعداد 120 نفر، بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. نتایج داده های کمی حاکی از آن بود که ازنظر اعضای هیئتعلمی، امکان پیاده سازی همه ی مؤلفههای دانشگاه کارآفرین در دانشگاه شهید چمران وجود دارد. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند با شیوه ی انتخاب موارد مطلوب استفاده شد و با 12 نفر از مسئولین و اعضای هیئتعلمی مرتبط با کارآفرینی و صنعت، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. کفایت نمونهها بر مبنای اشباع نظری بود و مصاحبه ها با روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. درمجموع، نتایج تحقیق نشان داد که اعضای هیئتعلمی ضمن پذیرفتن مشکلات و موانع دانشگاه و نبود زیرساختها و بسترهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مناسب در کشور، معتقدند دانشگاه دارای توانمندیها و زمینه های مناسبی است و می تواند با اعمال راه کارهایی، در مسیر تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین حرکت کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the feasibility of implementing an Entrepreneurial University model: A case study of shahid chamran university
نویسندگان [English]
- zargham faramarzi 1
- Hamid Farhadirad 2
- yadollah Mehralizadeh 3
1 PhD Student in Educational Administration, Faculty of Educational Sciences and Psychology of Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz,Iran
2 Assistant Professor of Department of Educational Sciences. Faculty of Educational Sciences and Psychology of shahid Chamran University of Ahvaz,Ahvaz Iran
3 Professor of Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology of shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz Iran.
چکیده [English]
The main purpose of this research was to gain an awareness of the feasibility of implementing an Entrepreneurial University and explain why and how it should be in the Shahid Chamran University of Ahvaz. The research method is mixed and explanatory. Participants were the faculty members of Shahid Chamran University of Ahvaz. In the quantitative part of the research, a classified random sampling method was used and 120 subjects were selected on the basis of Cochran’s. The results of the quantitative data indicated the possibility of implementing all the components of an Entrepreneurial University in Shahid Chamran University. In the qualitative part, the purposeful sampling method was used to select the appropriate items along with 12 members of the authorities and faculty members associated with entrepreneurship and industry. Semi-structured interviews were conducted which were later analyzed through the qualitative content analysis method. The overall results showed that faculty members accepted the difficulties and obstacles in the way of establishing an Entrepreneurial University. They also were aware of a lack of infrastructure and political contexts, social, economic and culturally suitability in the country. However, they believed that the university had good capabilities and appropriate fields. The university can use some strategies to progress on its way to becoming an Entrepreneurial University.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurial University
- strengthened steering core
- developmental periphery
- diversified funding
- stimulated academic heartland
- entrepreneurial culture