شناخت ساختار آموزش کارشناسی مهندسی مکانیک درایران و مقایسه آن با برخی دانشگاه‌های جهان

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر

3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده

 از تدوین آخرین برنامه آموزشی دوره مهندسی مکانیک توسط شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زمان زیادی سپری شده است. با توجه به آهنگ شتابان تغییرات و تحولات در دنیای علم و دانش، نیاز جدی به بازنگری در برنامه آموزشی مهندسی در ایران وجود دارد. در این مقاله وضعیت آموزش مهندسی مکانیک در ایران نسبت به سایر برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های برگزیده دنیا تحلیل شده است. این تحلیل نشان داده است که به طور کلی، برنامه آموزشی مهندسی مکانیک از نظر ساختاری تفاوت فاحشی با دانشگاه‌های دیگر ندارد، ولی به نظر می¬رسد که از نظر اجرای دروس و نحوه ارائه مفاهیم اختلافهایی به چشم می¬خورد. اگر چه در این مقاله تلاش شده است تا زمینه‌ها و محورهای لازم به تغییر در برنامه آموزش مهندسی مکانیک معین شود، ولی این موضوع نیازمند توجه و بررسی و تحلیل بیشتری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Undergraduate Mechanical Engineering Education Programs

نویسندگان [English]

  • Majed Saffar avval 1
  • Mina Rohani 2
  • Amir hossen Ghasemi 3
  • Farzad Ghanbari 2
  • Vahid Fakhari 2
  • Faridedin Behzad 2
  • Vahid Nazari 2
1 Professor , Amir Kabir University of Technology, School of Engineering Mechanic
2 M.S. Student , Amir Kabir University of Technology, School of Eengineering Mechanic
3 M.S. Student, Amir Kabir University of Technology , School of Engineering Mechanic
چکیده [English]

 The last educational program of mechanical engineering in Iran has been provided by High Council of Educational Planning of Ministry of Science, Research and Technology a long time ago. Considering the fast development in science and technology during the last decade in the world of science, it seems that a revision in this program is indispensable in Iran more than before. In this paper, the situation of mechanical engineering education in Iran has been described and also compared and analyzed with the most well-known universities in other countries. These investigations show that there is no significant structural difference between the Iranian program and other selected universities. But it seems that some diversity exist in the presentation of concepts and performance of the courses. Although in the present paper, the necessary improvement in concept and program to be change in mechanical engineering program has been argued, but this subject needs to be investigated more.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mechanical engineering education
  • undergraduate program
  • comparative study