• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • کنفرانس های مرتبط
  • دیدگاه ها
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1397)
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
شماره شماره 40
شماره شماره 39
شماره شماره 38
شماره شماره 37
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
عباسیان, عبدالحسین, سلیمی, قاسم, آذین, رضا. (1387). ارزیابی کیفیت آموزشهای مهندسی: مطالعه موردی بررسی اثربخشی دوره آموزشی جوش مقاومتی بر اساس مدل کرک پاتریک. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 10(39), 37-62. doi: 10.22047/ijee.2008.602
عبدالحسین عباسیان; قاسم سلیمی; رضا آذین. "ارزیابی کیفیت آموزشهای مهندسی: مطالعه موردی بررسی اثربخشی دوره آموزشی جوش مقاومتی بر اساس مدل کرک پاتریک". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 10, 39, 1387, 37-62. doi: 10.22047/ijee.2008.602
عباسیان, عبدالحسین, سلیمی, قاسم, آذین, رضا. (1387). 'ارزیابی کیفیت آموزشهای مهندسی: مطالعه موردی بررسی اثربخشی دوره آموزشی جوش مقاومتی بر اساس مدل کرک پاتریک', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 10(39), pp. 37-62. doi: 10.22047/ijee.2008.602
عباسیان, عبدالحسین, سلیمی, قاسم, آذین, رضا. ارزیابی کیفیت آموزشهای مهندسی: مطالعه موردی بررسی اثربخشی دوره آموزشی جوش مقاومتی بر اساس مدل کرک پاتریک. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1387; 10(39): 37-62. doi: 10.22047/ijee.2008.602

ارزیابی کیفیت آموزشهای مهندسی: مطالعه موردی بررسی اثربخشی دوره آموزشی جوش مقاومتی بر اساس مدل کرک پاتریک

مقاله 5، دوره 10، شماره 39، پاییز 1387، صفحه 37-62  XML اصل مقاله (303.95 K)
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22047/ijee.2008.602
نویسندگان
عبدالحسین عباسیان1؛ قاسم سلیمی2؛ رضا آذین3
1دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
3دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی دوره های آموزش مهندسی شرکت ایران خودرو بر اساس مدل کرک پاتریک است. بدین منظور، دوره آموزشی جوش مقاومتی خودرو پژو 206 بر اساس مدل کرک پاتریک به عنوان پایلوت مورد ارزشیابی قرار گرفت. این دوره از نظر چهار شاخص موجود در مدل کرک پاتریک شامل واکنش فراگیران به دوره آموزشی، میزان یادگیری فراگیران، میزان تغییرات حاصل شده در رفتار فراگیران و نتایج حاصل از اجرای دوره آموزشی بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان می¬دهد که فراگیران با توجه به عاملهای مهم موجود در یک دوره آموزشی واکنش مطلوبی به دوره آموزشی اجرا شده از خود نشان داده¬اند. همچنین، دوره آموزشی در حد مطلوبی باعث افزایش سطح دانش فراگیران نیز شده است. از نظر تغییرات ایجاد شده در رفتار فراگیران نتایج نشان می¬دهند که این تغییرات ایجاد شده درسطح نسبتاً مطلوبی است. به علاوه، دوره آموزشی صرفاً 13 درصد در کاهش دوباره کاریها تأثیر داشته است. در پایان، کلیه نتایج حاصل شده از چهار شاخص جمع¬بندی شدند که نتایج نشان می¬دهد دوره آموزشی جوش مقاومتی خودرو پژو 206، 45 درصد اثر بخش بوده است. این درصد اثر بخشی به اعتقاد کارشناسان آموزش، مهندسان و سرپرستان خطوط تولید در سطح مطلوبی قرار داشته
کلیدواژه‌ها
ارزیابی؛ آموزش مهندسی؛ اثربخشی دوره آموزشی و مدل کرک پاتریک
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Engineering Training: Survey the Effectiveness of Resistant Welding Training Course Based on Kirkpatrick Model, Irankhodro Co. as a Case Study
نویسندگان [English]
Abdolhossen Abbasiann1؛ Ghasem Salimi2؛ Reza Azini3
1phD.Student, Islamic Azad University , Tehran Branch
2MSc.Allame Tabatabaei University, College of Education
3Assistant Professor, Khalij Fars University, Engineering School, Boshehr
چکیده [English]
The purpose of this study is to investigate the effectiveness of training program of Irankhodro Co. based on Kirkpatrick model. To do this, the training program of resistant welding in Peugeots 206 production line was selected for evaluation on the basis of Kirkpatrick model. Four indices in this program include the reaction of learners to the training program, the rate of learning, the amount of changes made in the behavior of trainees, and the results of training program. The findings indicate the good reaction of learning to this training program in respect of the significant components in the program. Moreover, this program results in better learning of learners. In terms of the changes in learners' behaviors, the findings indicate that the changes are effective. It was concluded that this program reduced the duplication in working by 13 percent. Finally, the findings were analyzed and aggregated using SPSS software, suggesting that this training program had the efficacy of 45 percent which is considered satisfactory by training professionals and the managers of production lines
کلیدواژه‌ها [English]
evaluation, Engineering training, Effectiveness, Kirkpatrick model
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,971
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,424
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.