نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی

3 دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی

4 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی

5 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی و معرفی موانع تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مهندسان و کارآموزان حوزه‌ی آموزش‌های فنی ‌و ‌حرفه‌ای کشور است. روش پژوهش ترکیبی است. این پژوهش با استفاده از نظر خبرگان به بررسی موانع نهادی، سازمانی، مالی، انسانی موردنیاز تجاری سازی فناوری در این سازمان می‌پردازد. جامعه تحقیق این پژوهش صاحبنظران آموزش‌های فنی‌ و ‌حرفه‌ای، مخترعان و نوآوران این سازمان هستند. از میان هشت مولفه شناسایی شده، وجود قوانین و مقررات اداری، به عنوان مهم‌ترین مانع و عدم شناخت و آگاهی نخبگان از فرآیند تجاری سازی کم اهمیت‌ترین مانع شناخته شدند. میانگین ارزش هر هشت مولفه نشان داد که هر هشت مورد تاثیر قابل توجهی به عنوان موانع تجاری سازی نوآوری‌های سازمان دارند. دستاوردهای این پژوهش می‌تواند مورد استفاده مشاورین شغلی و آموزشی مراکز آموزش فنی ‌و ‌حرفه‌ای به منظور راهنمایی و هدایت مربیان و کارآموزان مخترع و نوآور و سیاست‌گذاران و مدیران آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای جهت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identification of the obstacles for commercializing the innovations and inventions of engineering and trainees in technical and vocational training organization of iran

نویسندگان [English]

  • Poorandokht Niroomand 1
  • marzyie mollaakbari 2
  • akbar faraji armaki 3
  • saeed zare 4
  • hamide qanbari 5

1 Director General Manager of Advanced Skill affairs office/ Technical Vocational Training Organization

2 student

3 beheshti university

4 sinoteh

5 technical & vocational training organization in Iran

چکیده [English]

The main purpose of this study is to identify the obstacles for commercializing the innovations and inventions of engineers and trainees in technical and vocational training organization of Iran. In this research by using experts opinions, the organizational, financial and human obstacles have been examined which are needed for technological commercialization in this organizations. The statistical populations of this research include vocational experts and innovators and inventors in this organization. Among eight identified components, administrative rules and regulations known as the most important obstacle and lake of knowledge of elites known as the least important items in commercialization process. The average value showed all of the eight components have a significant impact as an obstacle for commercialization the innovations of students and trainees of technical & vocational training organization of Iran.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercialization
  • skills training
  • technical & vocational training
  • organization
  • human barriers
مراجع بغدادی، مصطفی و شاوردی، مرضیه (1391). تجاری‌سازی موفق فناوری با رویکرد تیمی. فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، 9 (33). 45-37. بندریان، رضا (1388). بازاریابی و تجاری‌سازی فناوری‌های جدید: مراحل، عوامل تسهیل‌کننده و کلیدی موفقیت. فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، (19). 45-39. بندریان، رضا و قابضی، روح الله (1388). مزایا و چالش‌های تجاری‌سازی نتایج تحقیقات مراکز پژوهشی در صنایع موجود. فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، (20). 25-19. پورعزّت، علی‌اصغر؛ قلی‌پور، آرین و ندیرخانلو، سمیرا (1389). تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی دانش در دانشگاه تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی سیاست علم و فناوری، 2(4). 76-65. پرندی، منصور؛ قهرمانی، محمد؛ ابوالقاسمی، محمود و فراستخواه، مقصود (1394). موانع تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی در رشته‌های علوم پایه دانشگاه تهران. مجله آموزش عالی ایران، 6(4)، 160-83. ثمری، عیسی و آریانی، ابراهیم (1396). شناسایی و اولویت‌بندی موانع تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی با رویکرد آمیخته. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، ۹(۱)، 25-1. حسینقلی‌پور، حکیمه؛ قلی‌پور، آرین و روشندل اربطانی، طاهر (1390). موانع تجاری‌سازی دانش در کارآفرینی دانشگاهی، توسعه کار آفرینی، 4(14)، 183-165. زارع، حبیب و میرجلیلی، مهدی (1392). آسیب‌شناسی فرایند تجاری‌سازی اختراعات؛ تحلیلی در سه قلمرو مخترع؛ محیط و اختراع. توسعه کارآفرینی، 6(4)، 55-37. عباس زادگان، سید محمد و ترک زاده جعفر(1386). نیاز سنجی آموزشی. شرکت سهامی انتشار، 141. عبدللهی، بیژن؛ موسوی امیری، سیده‌طیبه و واریانی، ابراهیم (1397). موانع تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی موردمطالعه: پردیس‌های خودگردان دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی. فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی، ۲۱(8)، 105 -81. فرهمند فقهی، ناصر (1394). بررسی اجزا تکنولوژی سازمان‌های خدماتی با رویکرد افزایش بهره‌وری (مطالعه موردی: سازمان‌های خدماتی شهر تبریز). مدیریت بهره‌وری، (33)، 167-135. فکور، همن (1386). شرایط زمینه‌ساز برای پیشبرد تجاری‌سازی نتایج تحقیقات در بخش دانشگاهی، مجله رهیافت، (40)، 54-46. گودرزی، بهمن؛ بامداد صوفی، جهانیار؛ اعرابی، سیدمحمد و امیری، مقصود (1390). الگوی فرایند تجاری‌سازی در مؤسسات تحقیقاتی دولتی ایران. سیاست علم و فناوری، 1(1). 56-41. مقیمی، سیدمحمد (1390). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: پژوهشنامه مدیریت. محمدی، محمد (1381). استراتژی شما برای مدیریت دانش چیست؟. مجله تدبیر، 11(107)، 31-24. موسایی، احمد؛ صدراییان، ساسان و بندریان، رضا (1387). مدل فرایندی تجاری‌سازی دانش محصولات شیمیایی. فصلنامه رشد فناوری، 4(16)، 18-8. میرزایی اهرنجانی، حسن؛ پورعزت، علی‌اصغر و سعدآبادی، علی‌اصغر (1392). مدیریت توسعه روستا؛ گذار به سوی روستای الکترونیک. تهران: میدانچی ندیرخانلو، سمیرا (1387). تدوین الگوی انتقال تجاری دانش و الزامات کارآفرینی (براساس مقایسه روش‌های پنج دانشگاه معتبر جهان). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. نیرومند، پوراندخت؛ فرجی ارمکی، اکبر؛ رنجبر، محبوبه و مسجدیان جزری، سهراب (1391). نقش مهارت‌های فنی و غیرفنی در فرآیند تجاری سازی اختراعات و نوآوری‌های مهارت آموختگان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 6(17)، 143-129. Bandarian, Reza (2007). Evaluation of commercial potential of a new technology at the early stage of development with fuzzy logic. Journal of Technology Management & Innovation. 2(4), 73-85. Brinckmann, J. (2007). Competence of top management teams and Success of new technology-based Firms. DUV - Gabler Edition Wissenschaft. Buenstorf, G. (2006). Commercializing basic science as a competitor or complement of academic accomplishment? the case of Max Planck Directors. Retrieved from http://cemi.epfl.ch/webdav/site/cemi/shard/workshop Cummings, J. L. and Teng, B. (2003). Transferring r & knowledge: The key factors affecting knowledge transfer success. Journal of Engineering and Technology Management. 20, 39-68. Debackere, D. and Veugelers R. (2005). The role of academic technology transfers organizations in improving industry science links.Research Policy. 34(3), 321–342. Decter, M.; Bennett, D. and Leseure, M., (2007). University to business technology transfer_ UK and USA comparisons. Technovation. 27, 45–55. Etzkowitz, H.; Webster, A.; Gebhardt, C.; Regina, B. and Terra, C. (2000). The future of the university and the university of the future: Evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Research Policy. 29, 313-30. Gans, J. S. and Stern, S. (2003). The product market and the market for “idea”: commercialization strategies for technology enterpreneurs. Research Policy, 32(2), 333-350. kutinalahti, P. (2005). University approaching market: Intertwining scientific and entrepreneurial goal VTT”. No 589. P: 1-170. Ndonzuau, F.; Pirnay, F. and Surlemont, B. (2002). Astage model of academic spin-off creation. Technovation. 22, 281-89. Siegel, D. S. (2003). Commercial knowledge transfers from universities of firms: Improving the effectiveness of university industry collaboration. Journal of High Technology Management, 14,111. Sohn S. Y. and Moon, T. H. (2003). Structural equation model for predicting technology commercialization success index (TCSI).Technological Forecasting and Social Change, 70, 885–899. Soliman, F. and Spooner, K. (2000).Strategies for implementing knowledge management: Role of human resources management, Journal of Knowledge Management, 4(4), 337-45. Spilling, O. (2004). Commercialisation of knowledge-conceptual framework. (1389). 13th Nordic Conference on Small Business (NCSB) Research. Teece, d. (1986). profiting from technological innovation:implication for integration, collaboration, licensing and public policy. Research Policy, 285-305. Tripsas, M. (1997). Unraveling the process of creative destruction:complementary assets and incumbent survival in the typesetter industry. Strategic Management Journal, 119-142. Wright, M. C. (2007). Academic Entrepreneurship in Europe. Cornwall: Great Britain by MPG Books Ltd, Bodmin. Wakeman, S. (2008). A dynamic theory of technology commercialization strategy. Academy of Management Proceeding, 1-37. </Sources>