گزارش مجموعه نشست‌های کارگروه‌های تخصصی طرح پژوهشی "بررسی وضعیت علوم مهندسی در کشور برای جهت‌گیری آینده"

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف

2 استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس

3 استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

4 استاد دانشگاه صنعی شریف

5 استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران

6 عضو هیات علمی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

7 استاد دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسی

10.22047/ijee.2019.203369.1688

چکیده

هر سازمان و نهاد بنا به ضرورت و نیاز در بستری از تحولات اجتماعی زمانه خود شکل می‌گیرد و با تداوم تعامل با همان اجتماع که از آن پدید آمده‌است، رشد و بالندگی می‌یابد. نظام آموزش عالی نیز با درک درست از جایگاه و رسالت خود، ضمن توجه به نیاز‌های ملی همراه با تحولات نظام جهانی ارتقا می‌یابد. در سند چشم‌انداز بیست‌ساله، ایران در مقام اول در علم و فناوری و رتبه اول اقتصادی در منطقه آسیای جنوب غربی متصور شده‌است. عمده تلاش سیاست-گذاران و تصمیم‌سازان کشور باید در جهت دستیابی به این جایگاه باشد و این مهم محقق نمی‌شود مگر با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی و توسعه زیر‌ساخت‌های علمی با تحول بنیادین در نظام آموزش عالی کشور. گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران همراه با سایر نهاد‌های تأثیر‌گذار در تدوین سیاست‌های کلان نظام آموزش عالی و با حفظ تعهد به نقش دیرینه خود در اعتلای علم و دانش، توجه به این مهم را برای توانمند‌سازی نظام آموزش عالی کشور ضروری می‌داند.
جهان به سمتی پیش می‌رود که پژوهشگران بنا بر ضرورت گردهم می‌آیند تا با هم‌اندیشی به درک بهتری از چالش‌های علم برسند. در واقع با انبوهی از علوم میان رشته‌ای و فرارشته‌ای روبه رو هستیم که در این میان پیشتازی و شتاب رشته‌های مهندسی در کشف ناشناخته‌های فناوری و تلاش مهندسان بومی در هماهنگی با آخرین دستاورد‌های علم و فناوری جهان، ما را بر آن میدارد تا بر نقش مهندسان و علوم مهندسی در اعتلا و پیشرفت همه‌جانبه کشور اهتمام تأکید بیشتری داشته‌باشیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Report: Status Analysis of Engineering Sciences in the Country for Future Studies

نویسندگان [English]

  • Hassan Zohoor 1
  • Jafar Towfighi 2
  • Parviz Jabehdar Maralani 3
  • Parviz Davami 4
  • Ali Kaveh 5
  • Hadi Nadimi 6
  • Mahmood Yaghoubi 7
1 Professor, School of Mechanical Engineering, Sharif University of Technology
2 Professor, Tarbiat Modares University
3 Professor, College of Engineering, Tehran University
4 Professor Sharif |University
5 Professor, School of Civil Engineering, Iran University of Science and Technology
6 Professor Shahid Beheshti University
7 Professor Shiraz University, Faculty of Engineering
چکیده [English]

Each organization and institution is formed in the context of the necessity and need in the substrate of the social changes of its time, and grows with the continuity of interaction with the same community that emerged from it. The higher education system will also be upgraded with a proper understanding of its position and mission, while paying attention to national needs along with developments in the global system. In the twenty-year century document, Iran ranked first in science and technology as well as economic in Southwest Asia. Major efforts of government and decision-makers of the country should be in order to achieve this goal, and this important will not be achieved except by materially and spiritual investment and the development of scientific infrastructures with a fundamental transformation in the country's higher education system. The Islamic Republic of Iran's Academy of Sciences, together with other institutions that have influenced the development of the macro policies of higher education, and the commitment to their long-standing role in the advancement of science and knowledge, need to pay attention to the importance of empowering the country's higher education system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Status Analysis
  • Engineering Sciences
  • ،Technology
  • future
  • Studies