نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر /دانشگاه شهید بهشتی
2 هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
در مهندسیهای گوناگون، فرمولها نقش اساسی دارند. روابط خشک ریاضی چالشی همیشگی برای دانشجویان بوده است. اگر بتوان با روشهای ابتکاری، جذابیتی را برای بهخاطر سپردن پارامترهای متفاوت موجود در فرمولها بهکار گرفت، انگیزه خوبی برای شناخت عمیقتر روابط ریاضی در دانشجو ایجاد میشود. در این مقاله، این امر برای رابطه توان خودرو اجرا میشود. ایده پیشنهادی بهکمک تصاویر گوناگون شکل میگیرد. انتخاب یک تصویر مناسب که گویای یک مفهوم باشد نکات ظریفی را بههمراه دارد. با دیدن این تصاویر و پاسخهای دریافتشده، میتوان تصاویر مناسب را انتخاب کرد. روشهای متفاوت برای اجرا در کلاس معرفی میشود. این شیوهها در قالب فعالیت کلاسی و همچنین تکلیف خارج از کلاس بیان میشود. جهت اجرا میتوان بهخوبی از مشارکت دانشجویان در کلاس بهره گرفت. تکالیف نیز میتواند بهصورت فردی یا گروهی تعیین شود. تنوع در روشهای بهکار گرفتهشده و نوع تمرینها میتواند هر یک بخشی از مهارتهای دانشجویان را تقویت کند. این شیوه در طی چندین نیمسال تحصیلی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اجرا شده است. نظرسنجی از دانشجویان اثربخش بودن روش پیشنهادی را در ماندگارسازی پارامترهای موجود در یک فرمول ریاضی نشان میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Sustainability of equation of vehicle power using appropriate images
نویسندگان [English]
- Parham Karimi 1
- Roghayeh Gavagsaz-Ghoachani 2
1 Researcher/ Shahid Beheshti University
2 Shahid Beheshti University
چکیده [English]
In various engineering, formulas play a key role. Dry mathematical relationships have always been a challenge for students. If an attractive method can be used to memorize the different parameters in the formulas with innovative methods, there is a good incentive for the student to gain a deeper understanding of mathematical equations. In this paper, this method is applied to the vehicle power equation. The proposed idea is formed with the help of various images. Choosing a suitable image that represents a concept has subtleties. By looking at these images and the answers received, the appropriate images can be selected. Different methods for implementation are introduced in the classroom. These practices are expressed in the form of classroom activities as well as extracurricular activities. To implement the proposed method, students' participation in the class can be used well. Assignments can also be assigned individually or in groups. Variety in the methods used and the type of exercises can each enhance some of the students' skills. This method has been implemented for several semesters in both undergraduate and graduate levels. A survey of students shows the effectiveness of the proposed method in perpetuating the parameters in a mathematical formula.
کلیدواژهها [English]
- Effective education
- vehicle power
- image
- mathematical equation