نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکد معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
2 دانشجوی دکتری معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده
مطالعات بر روی فرایند یادگیری از قرن بیستم آغاز شد. روانشناسان رفتارگرا یادگیری را امری موروثی و تابع حواس میدانستند؛ با مطالعات تکمیلی شناختگرایان یادگیری محصول تمایزات ذهنی یادگیرندهها عنوان شد. درواقع تمایزات ذهنی افراد به الگوی ثابتی در رفتار و عملکرد منجر شده که از آن بهعنوان سبک یادگیری یاد میشود. منظور از سبکها ترجیح افراد در استفاده از تواناییهای یادگیری است. این مقاله با هدف شناسایی تمایزات ذهنی یادگیرندهها و ارتباط آن با عملکرد خلاق دانشجویان در کارگاههای طراحی معماری است. ازاینرو، این پرسش مطرح میشود که سبکهای متمایز یادگیرندهها چگونه عملکرد آنها را متأثر میسازد؛ یا به عبارتی چگونه با بهرهگیری از سبکهای متمایز یادگیرندهها میتوان در کارگاههای طراحی معماری بستری برای بروز خلاقیت دانشجویان فراهم ساخت. راهبرد اصلی برای پاسخگویی به این پرسش، باتوجهبه رویکرد کمّی تحقیق، از نوع همبستگی است که اثربخشی سبک یادگیری بر عملکرد خلاق را مورد ارزیابی قرار میدهد؛ در جمعآوری اطلاعات از ابزار سنجش سبک یادگیری هِرمان(HBDI) استفاده شده است. از نرم افزار تحلیلآماری(SPSS) برای راستیآزمایی مطالعات تئوری از طریق تحلیل دادههای کمی استفاده شد. دستاوردهای این مقاله نشان میدهد که یک رابطهی معناداری بین سبک یادگیری تعاملی و عملکرد تحصیلی وجود دارد. یافتههای این تحقیق میتواند امر هدایت هر چه مؤثرتر و خلاقتر آتلیههای طراحی معماری را به ویژه با کاربست فعالیتهای گروهی بهبود بخشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A model to enhance creativity in education of design studios in the discipline of architectural engineering
نویسندگان [English]
- Maziar Asefi 1
- Safa Salkhi Khasraghi 2
1 Associate Professor, Faculty of Architecture and Urban, Tabriz Islamic Art University
2 PhD, Student, Faculty of Architecture and Urban, Tabriz Islamic Art University
چکیده [English]
Studies on the learning process began in the twentieth century. Behavioral psychology, knew learning as Inheritable matter which related to senses; further studies by cognitive psychologists emphasized learning as learner's mental differentiation product. In fact, mental differences, leading to a consistent pattern of behavior which is called as learning style. The meaning of learning styles is students' preference in using of learning abilities. This paper aims to identify different learning styles and its relation to the creative performance of students in architectural design studios. Hence this question arises that how learners' distinct learning styles affects their performance; or in other words, how applying of different learning styles provides a platform for creative response in architectural design students. The main strategy for responding to this question, according to a research quantity approach, is correlation research that evaluates the impact of learning styles on creative education performance; Herman Brain Dominance Instrument (HBDI) is used for data collection to measure learning styles. The SPSS statistical software was used to validity results of theoretical studies through quantitative data analysis. Findings indicate that interactive learners had better performance in class team work and internal learners were creative in home activities. Results also show that there is a significant relation between the learning style of interactive learners and their academic performance. The results of this study can be used to promote in leading more efficient and more creative architectural design studios, especially in implementation of group activities.
کلیدواژهها [English]
- Learning Styles
- Creative Learning
- Education performance
- Learning Style Assessment Model
- Architectural Design Studio
رشتههای علوم انسانی (مطالعۀ موردی: پنج دانشگاه دولتی ایران). فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 37و 38، 102-79.