نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف

2 دانشکده ادبیات و زبان، دانشگاه الزهراء

چکیده

 ‌ بی‌تردید، زندگی در عصر فناوری و اطلاعات بدون آشنایی عمیق با ارتباط علوم مهندسی با مسائل کل جامعه، مسائل انسانی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و مدیریتی با درنظر گرفتن نیازها و قابلیت‌ها با دشواری همراه است؛ به عبارت دیگر، توسعه فناوری تنها هنگامی که با لحاظ ساختن عوامل و نیازهای انسانی توأم باشد، دستاوردهای علوم مهندسی را به کام جامعه شیرین می‌کند. از این رو، در این مقاله مطالعه و بررسی نقش کلی علوم انسانی در آموزش رشته‌های مهندسی مد نظر قرار گرفته است. از آنجایی‌که فرهنگ ایران و ایرانی ریشه‌های بسیار عمیق تاریخی دارد، تا بدان‌‌ حد که دانشمندان، اندیشمندان، نویسندگان و شاعران بزرگ دنیا از آن تأثیر گرفته‌اند، لازم است به منظور آشنایی بیشتر با اهمیت موضوع، ابتدا به اختصار جایگاه علوم انسانی در زندگی علمی برخی از دانشمندان بنام ایران زمین مرور شود. در این سیر تاریخی به نکته بسیار جالبی بر می‌خوریم که بیانگر این واقعیت است که اکثریت قریب به اتفاق این دانشمندان ایرانی در گذشته دور اگر چه در علوم ریاضی، نجوم و طب متبحّر بوده‌اند، لکن آنان شهرت عمده خود را در عرصه تخصّصی مرهون ارتباط تنگاتنگشان با جامعه و بهره‌گیری از مهارت‌های علوم انسانی در قالب هنر، شعر، طنز، نقاشی، فلسفه، عرفان و ... بوده‌اند. در ادامه با اعتقاد به اینکه علوم انسانی و هنر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت زندگی امروز همه ابنای بشر است، به بحث در باره جایگاه علوم انسانی در آموزش، توسعه و استفاده بهینه از فناوری‌های روز و آینده پرداخته و نقش دانشگاه‌های فنی و مهندسی در ارائه متنوع مفاهیم و آموزه‌های مرتبط با علوم‌انسانی در برنامه‌های تحصیلی دانشجویان تبیین شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Humanities and Arts: Effective and Essential Agents in Engineering Education

نویسندگان [English]

  • Ali Meghdari 1
  • Sohyla Salahi moghaddam 2

1 Professor, Sharif University of Technology, School of Engineering Material

2 Assistant Professor, Al- zahra University of Technology, School of Literature

چکیده [English]

 Undoubtedly, life in the Technological and Information age, without a deep familiarization of the relation between engineering science and society issues such as human; social; artistic; economic; and management issues, and without considering the needs and capabilities can be breathtaking. In other words, and in general terms, technology developments can have a sweet taste to the society only when the humanistic needs and issues are to be considered. Since Iranian culture and traditions have deep historical roots, so much so that they have influenced the life of some of the world’s scientists, writers, and poets, we found it necessary, at first, to review the humanistic aspects of everyday life of some Iranian notables and scientists, in order to show the importance of the issue and to make our points clearly. It is interesting that, when we study the life of these Iranian notables and scientist, we will soon notice the fact that: in the past, most Iranian scientists, although they were experts in mathematical sciences, astronomy, and medicine, they have gained most of their respect and famed life by having a close contact with the society using the humanistic tools in the form of art, poetry, painting, philosophy, mysticism, etc. Finally, observing and believing the fact that humanities and arts are not a choice, but an essential part of today’s life, we shall discuss the importance of humanities and arts in education, development and optimum utilization of the present and future technologies. In addition, the role of technological and engineering universities in delivering the novel concepts and learning features of humanities and arts in engineering programs will be discussed

کلیدواژه‌ها [English]

  • Engineering education
  • humanities and arts
  • technical university