نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران

2 گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

3 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارت­های حرفه­ای با نوآوری­های برنامه­های درسی اعضای هیأت­علمی گروه­های فنی ـ مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی ـ پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیأت­علمی گروه­های فنی - مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان بودند. در انتخاب نمونه از روش نمونه­گیری طبقه­بندی متناسب با حجم استفاده شد و90 نفر (20 نفر از گروه فنی ـ مهندسی دانشگاه اصفهان و70 نفر از گروه فنی ـ مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان) برای نمونه انتخاب شدند. داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه  استاندارد مهارت­های حرفه­ای و پرسش­نامه محقق­ساخته نوآوری برنامه­های درسی گردآوری شد. یافته‌های تحقیق نشان داد بین مهارت­های حرفه­ای (طراحی آموزشی، فناوری آموزشی، روش تدریس و ارزشیابی تحصیلی) و نوآوری­های برنامه­های درسی استادان رابطـه وجود دارد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining relationship between professional skills and curricula innovation among faculty members of university of Isfahan and Isfahan University of Technology

نویسندگان [English]

  • Majid Amiri 1
  • setareh Mousavi 2
  • Saeed Rajaipour 3

1 Payame nour University

2 educational sciences, Uni of Isfahan

3 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the relationship between professional skills and curricula innovations among faculty members of Isfahan University and Isfahan University of Technology. The research method was descriptive-survey. The statistical population in this study included all the faculty members of Isfahan University and Isfahan University of Technology. Method of sampling was stratified random sampling and 90 persons (20 persons from technical-engineering department of University of Isfahan and 70 persons from technical-engineering department of Isfahan University of Technology) were selected as sample. Research data has been collected through standard questionnaire of professional skills and curricula innovations which is prepared by researcher. Results showed that there is significant relationship between the professional skills (educational designing, educational technology, teaching method and educational evaluation) with faculty members curricula innovations.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional skills
  • curricula innovations
  • engineering education
اشراقی، رویا (1396). مؤلفه‌های تأثیرگذار بر توسعه حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام). فصلنامه بین‌المللی مدیریت کشاورزی و توسعه، 7(4)4، 499-508.
جعفری، حسن؛ ‌‌ابوالقاسمی، محمود؛ قهرمانی، محمد و خراسانی، اباصلت (1396). الگوی توسعه حرفه‌ای معلمان ابتدایی (مطالعه موردی: مدارس استثنایی گروه کم‌توان ذهنی شهر تهران). روانشناسی افراد استثنایی،  7(25)، 95-75.
رهنمای رودپشتی، فریدون و جمالی، مهدی (1396). توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران مبتنی بر رویکرد مهندسی مالی و تأثیر آن بر کیفیت حسابداری و حسابرسی. فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 23، 11-30.
سراجی، فرهاد؛ کرمی، زهره و معروفی، یحیی (1396). برنامه درسی روایت‌پژوهی و توسعه حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان: طراحی الگوی برنامه درسی. نشریه نظریه و عمل در برنامه درسی، 9،  69-104.
سرگزی، زهرا؛ ناستی‌زابی، ناصر و پورغاز، عبدالوهاب (1394). رابطه شایستگی‌های محوری با عملکرد مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان.  پژوهش‌های مدیریتی، 8(30)، 52-33.
شریف‌زاده، محمد و عبدالله‌زاده، غلامحسین (1394). مؤلفه‌های توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزش‌عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 32،  96-112
فتحی و اجارگاه، کوروش و نورزاده، داریوش (1388)، درآمدی بر برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
مطهری‌نژاد، حسین؛ یعقوبی، محمود و دوامی، پرویز (‌‌1391). ضرورت‌های اصلی در تدوین راهبردهای آموزش مهندسی ایران: بخش دوم: مقایسه دیدگاه مدیران بخش صنعت و اعضای هیأت علمی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 14(55)، 1-21.
مهرمحمدی، محمود (1386)، بازاندیشی فرآیند یاددهی ـ یادگیری در تربیت معلم، تهران: انتشارات مدرسه.
میرکمالی، سید محمد؛ پورکریمی، جواد و حجری، اکرم (1394). بررسی رابطه توسعه حرفه‌ای با نوآوری برنامه‌ریزی درسی اعضای هیأت‌علمی مهندسی.  فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5 (17‌‌)17،1-21.
نادری، عزت‌الله و سیف نراقی، مریم (1387)، روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تأکید بر علوم تربیتی، تهران: انتشارات ارسباران، چاپ دوم.
نورادصدیق، میترا؛ عبدارحیم نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ آراسته، حمیدرضا و زین آبادی، حسن رضا (1396). شناسایی مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مدیران با استعداد مدارس غیردولتی؛ پژوهشی آمیخته. نشریه مدیریت بر آموزش سازمان‌‌ها، 6(2)، 183-224.
 
Ackfeldt, A. L. and Coote, L. V. (2005). A study of organizational citizenship behaviors in retail setting. Journal of Business Research, 58(2), 151-159.
Becker, G. ( 2000). How the web is revolutionizing learning. Business Week, December 27, 1999. 18 Education. Business Week, January 10.
Bourgault, J.; Charih, M. and Maltais, D. (2008). Hypotheses concerning the prevalence of competencies among Government executives, According to three organizational variables, Public Personal Management, 35(2), 88-114.
Boyden, K. M. (2000). Development of new faculty in higher education. Journal of Professional Nurslng, 16 (2), 104-111.
Buczynski, S. and Hansen, C. B. (2010). Impact of professional development on teacher  practice: Uncovering connections. Teaching and Teacher Education, 26(3), 599-607.
Chhokar, K. B. (2010). Higher education and curriculum innovation for sustainable development in India, International Journal of Sustainability in Higher Education, 11( 2), 141-152.
Clandinin. J. (2013). Engaging in narrative inquiry. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.
Dee‌, J. R.‌ and Daly, C. J. (2009). Innovative models‌ for‌ organizing faculty‌ development‌ programs‌ pedagogical reflexivity, student learning empathy and‌ faculty‌ agency human resource. Journal of the Sociology of Self-Knowledge, 6(1): 1-22.
Fairbanks, C. M. and LaGrone, D. (2006). Learning together: Constructing knowledge in a teacher research group. Teacher Education Quarterly, 33(3), 7-25.
Fielder, A. (2010). Elementary school teachers’ attitudes toward professional development: A grounded theory study. Ed. D. 3417235, University of Phoenix, United States- Arizona. Retrieved fromhttp://proquest.umi.com/pqdweb?did=2113780421&Fmt=7&clientId=46440&RQT=309&VName=PQD.
Garcıa L. M. and Roblin, N. P. (2008). Innovation, research and professional development in higher education: Learning from our own experience, Teaching and Teacher Education: 24, 104–116.
Garet, M. S.; Porter, A. C.; Desimone, L.; Birman, B. F. and Yoon, K. S.(2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teaches. American Educational Research Journal.38 (4): 915-954.
Guskey, T. R. (2009). Closing the knowledge gap on effective professional development. Educational Horizons, 87(4), 224-233.
Handler, B. (2010). Teacher as curriculum leader: A consideration of the appropriateness of that role assignment to classroom-based practitioners. International Journal of Teacher Leadership.3(3), 32-42.
Harris, J.; Cale. L. and Musson‌. H. (2011‌). The‌ effects of a professional development programme on primary school teachers’ perceptions of‌ physical‌ education. Professional Development in Education. 37 (2), 291-305.
Ingvarson, L.; Meiers, M. and Beavis, A.(2005). Factors affecting the impact of professional development programs on teachers knowledge, practice, student outcomes and efficacy. Education Policy Analysis Archives, 13(10), 310-319.
Kelchtermans, G. (2010). Narratives and biography in teacher education. In E. Baker, B. McGaw, and P. Peterson (Eds.). International encyclopedia of education, 7, 610-614. Amsterdam: Elsevier.
Kotsopoulos, D.; Mueller, J. and Buzza, D. (2012) Pre-service teacher research: An early acculturation into a research disposition.  Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 38(1), 21-36. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/02607476.2012.64365.
Kushins, J. (2007), Case portraits of innovation in undergraduate studio art foundations curriculum. Unpublished Doctoral Dissertation. Ohio University.
Lerseth, K. A. (2013). Identity development among pre-service teacher candidates. A dissertation submitted to the graduate faculty in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy. Iowa State University.
Meijer P. C.; Korthagen, F. A. and Vasalos, A. (2009). Supporting presence in teacher education: The‌ connection‌ between‌ the personal and professional aspects of teaching. Teaching and Teacher Aducation; 25: 297-308.
Miller, M. (2009).  A study of effective professional development for teacher engagement.Ed.D. 3379830, Walden University, United States -- Minnesota. Retrieved from http://proquest.umi. com/pqdweb?did=1921148491&Fmt=7&clientId=46440&RQT=309&VName=PQD.
Mundry, S. (2005). What experience has taught us about professional development, elementary and secondary education, U. S. Department of Education, www. math science net work. org.
Nigholls‌, G. (2000‌). Professional development, teaching and‌ life‌ long learning: the implication for higher education. International Journals of Life Long Education; 19‌ (4): 370‌-377.
Ninlawan, G. (2017). Factors‌ which‌ affect teachers’ professional development in teaching innovation and educational technology in the 21st‌. procedia‌ - Social and Behavioral Sciences. 7th‌ World‌ Conference on‌ Educational‌ Sciences‌, 197, 1732-1735.
Peeco, S. (2009). Acceptation of educational innovation, Journal of vocational behavior, 48: 275-300.
Psifidou, I. (2009). Innovation in school curriculum: the shift to learning outcomes. Proscenia Social and Behavioral Sciences, 1, 2436–2440.
Randi, J. and Zeichner, K. M. (2004). New visions of teacher professional development. In M.A. Smylie and D.Miretzky(Ed), Developing the teacher workforce(pp.180-227). Chicago, Illinois: National Society for the study of Education.
Richter, D.; Kunter, M.; Klusmann, U.; Lüdtke, O. and Baumert, J. (2011). Professional  development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning  opportunities. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116-126.
Rollins‌, D. H. (2003). Designing powerful professional development‌: for teachers, administrators and‌ school‌ leaders. North Carolina: Public Schools‌ of‌ North Carolina.
Sasidhar, P. V. K. and Ban, Van Den, Anne W.( 2006). Management, entrepreneurship and private service orientation: A framework for undergraduate veterinary education. The Journal of Agricultural Education and Extension, 12(3): 201-211.
Scott, C. and Sutton, R. E. (2009). Emotions and change during professional development for teachers. Journal of Mixed Methods Research, 3 (2), 151-171.
Sedova, K.; Sedlacek, M.  and Svaricek, M. (2016‌). Teacher‌ professional  development‌ as‌ means‌ of transforming student classroom‌ talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14–25.
Selvi, K. (2010). Teacher Competencies. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, VII(1): 167-175.
Smith, D. (2012). Supporting new teacher development using narrative-based professional learning. Reflective Practice, 13(1), 149- 165.University Pres.
Soreide, G. E. (2006). Narrative construction of teacher identity: positioning and negotiation. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 12(5), 527-547.
Stanley, Christine A. (2001). The faculty development Portfolio: A framework for documenting the professional development of faculty developers. Innovative Higher Education, 26(1), 23-36.
Stark J. S.; Lowther M. A.; Sharp, S. and Arnold, G. L. (1997). Program level curriculum planning: an exploration for faculty perspectives on tow different campuses. Journal of Research in Higher Education. 1997. 38 (1). Available from: http://www.jstor.org/pss/40196236.
Tiraieyari, N.; Khairuddin, I.; Azimi, H. and Jegak, U. (2010). Teaching method competencies used by extensionists in transferring the good agricultural practices to malaysian farmers. Australian J. Basic and Applied Sciences,4(10): 5379-87.
Vila, L. E.; Pérez, P. J. and Coll-Serrano, V. (2014). Innovation at the workplace: Do professional competencies matter?. Journal of Business Research, 67 (5), 752-757.
Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of‌ the‌ literature. Paris: UNESCO International Institute‌ for‌ Educational‌ Planning.
Wang, S. K.; Hsu, H. Y.; Reeves, T. C. and Coster, D. C. (2014). Professional  development to enhance teachers’ practices in using‌ information‌ and communication technologies (ICTs) as cognitive tools: Lessons learned from a design-based research study. Computers & Amp; Education. 79, 101–115.
Watson, C. (2006). Narratives of practice and the construction of identity in teaching. Teachers and Teaching, Theory and Practice, 12(5), 509-526.