نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالشهای برنامه درسی مهندسی برق از دیدگاه اعضای هیأتعلمی و دانشجویان بهمنظور اصلاح و بازنگری است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش، اعضای هیأتعلمی و تمام دانشجویان رشته مهندسی برق دانشگاه صتعتی ارومیه است که از میان اعضای هیأتعلمی 22 نفر به صورت سرشماری بهعنوان نمونه اعضای هیأتعلمی و 164 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه آماری دانشجویان به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی و پایایی پرسشنامهها از نظر استادان و متخصصان حوزه، مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیـل اطلاعـات از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و نیز روشهای آمار استنباطی شامل آزمون تی تکنمونهای و تی دو گروه مستقل استفاده شد. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که از نظر اعضای هیأت علمی برنامه درسی آموزش مهندسی برق، در هشت بعد از ابعاد نهگانه برنامه درسی شامل اهداف آموزشی، محتوا، فعالیتهای یادگیری، راهبردهای تدریس، مکان، گروهبندی و ارزشیابی با چالشهایی مواجه است. همچنین از نظر دانشجویان برنامه درسی مهندسی برق در تمام ابعاد نهگانه برنامه درسی با چالشهایی مواجه است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که لازمه موفق و اثربخش بودن برنامه درسی مهندسی برق توجه به چالشها و نواقص مطرحشده از سوی اعضای هیأت علمی و دانشجویان وتلاش برای رفع این چالشها است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A study of the challenges of electrical engineering curriculum for its revision and modernization
نویسندگان [English]
- kobra bahri 1
- maryam sameri 2
- Javad Abdolisoltanahmadi 2
1 department of education, urmia branch, Islamic azad university, urmia,iran
2 department of education.urmia branch, Islamic azad university, urmia, iran.
چکیده [English]
The purpose of this study is to identify the challenges of electrical engineering curriculum from the viewpoint of members of faculty board and students in order to reform and revise it. In this article the research method is practical in terms of purpose and it is also descriptive survey in terms of data collection method. The statistical population of this study was faculty board of members (22persons) and all students of Electrical Engineering of University of Urmia. The faculty boards of members were selected as sample and 164 students according to Morgan table by simple random method. To collect data, two researcher-made questionnaires were used. Validity and reliability of the questionnaires were confirmed by the professors and field experts. In order to analyze the data, descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics methods including T-test, T-test and independent groups were used. The overall result showed that according to faculty board of members’ point of view the electrical engineering education curriculum are faced with challenges in eight out of nine dimensions including educational goals, content, learning activities, teaching strategies, location, grouping and evaluation. From the view of students, electrical engineering curriculum faces challenges in all aspects of the nine curriculums. Therefore, it can be concluded that the successful and effective application of electrical engineering curriculum addresses the challenges faced by faculty board of members and the students and the effort to resolve these challenges.
کلیدواژهها [English]
- Curriculum
- electrical engineering
- challenge
- faculty board of member
- students