ارزیابی تأثیر آموزش درس نقشه کشی صنعتی بر بهبود قدرت تجسّم سه بعدی دانشجویان رشته های مهندسی و علوم پایه

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسنده

مربی مرکز گرافیک مهندسی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی شریف

چکیده

قدرت تجسّم سه‌بعدی برای رشته‌های مهندسیدر مباحثی مانند طراحی، مدلسازی، مهندسی معکوس، ساخت و تولید و غیره توانایی حیاتی و مهم محسوب می‌شود. از طرفی این توانایی حتی برای رشته‌های علوم پایه نظیر فیزیک، ریاضی، شیمی در زمینه‌هایی همچون ایده‌پردازی، درک روابط پیچیدۀ ریاضی، ساختار مولکولی و غیره نقش مهمی بازی می‌کند. نمونه‌های زیادی می‌توان ارائه کرد مبنی بر اینکه قدرت تجسم بالا اثر قابل‌توجهی روی پیشرفتهای علمی دانشجویان داشته است. تحقیقات امروزی نشان می‌دهد که  یک رابطۀ تنگاتنگ بین قدرت تجسم و موفقیت تحصیلی دانشجویان با گرایشهای مختلف وجود دارد. هر چند که قدرت تجسم برای هر شخصی منحصربه‌فرد است ولی می‌توان آن را با آموزشهای مدون و صحیح بهبود بخشید. در این نوشتار، تأثیر درس نقشه‌کشی صنعتی بر بهبود قدرت تجسّم سه‌بعدی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریفباتوجه‌به آزمونهای برگزار‌شده ارزیابی شده است و مشخص می‌شود که این درس قدرت تجسّم سه‌بعدی دانشجویان را به طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of effectiveness of engineering drawing course on improvement of engineering and basic science disciplines students' 3D spatial abilities

نویسنده [English]

  • Mahdi Motaghipour
Instructor, Engineering Graphics Center, Sharif University of Technology
چکیده [English]

3D Spatial ability is an important and vital ability for engineering disciplines in the fields such as designing, modeling, reverse engineering, production and manufacturing and etc. Furthermore, this ability plays an important role even for basic disciplines such as physics, mathematics, chemistry in the fields such as idea, perception of mathematics complex relations, structure of molecule and etc. There are several instances which can be presented that high spatial ability has a major impact on students’ scientific improvements. Recent research has demonstrated some strong links between spatial ability and educational success with different disciplines. Although the spatial ability of each person is unique, it can be improved by correct and classified education. In this paper, the effectiveness of Engineering Drawing course on improvement of students' 3D spatial abilities in Sharif University of Technology is evaluated by tests being taken and it is found good enough evidence that this course improves students' 3D spatial abilities remarkably.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • 3D Spatial ability
  • engineering drawing course
  • Mental Rotation Test
  • View Test
  • Missing-View Test