نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری مهندسی برق ـ کنترل، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
2 دانش آموخته دکترا مهندسی برق ـ کنترل، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران
3 استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
4 دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
5 استاد دانشکده نفت اهواز، گروه مهندسی ابزاردقیق و اتوماسیون، دانشگاه صنعت نفت.
6 استاد پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران
چکیده
با توجه به اهمیت کاربردی گرایش "کنترل فرآیند" در صنایع مختلف، در این مقاله سعی شده است که ضمن شناسایی وضعیت فعلی و ارزیابی کیفیت نحوه آموزش این گرایش در داخل کشور و نیز مقایسه آن با سازوکارهای آموزشی متداول در کشورهای توسعهیافته، نسبت به ارائه راهکارهای مؤثر و عملی جهت ارتقای سطح آموزش این تخصص مهم و کلیدی اقدام گردد. در همین راستا، با معرفی و تدوین یک نقشه راه کاربردی تلاش شده است تا کمبودها و کاستیهای موجود در سیستم آموزش داخلی مرتبط با حوزه "کنترل فرآیند" در کوتاهترین زمان ممکن مرتفع گردیده و بتوان با برداشتن چند گام اساسی، استانداردهای آموزش داخلی را ازلحاظ فاکتورهای مؤثری، مانند سطح دسترسی به امکانات آزمایشگاهی، میزان برخورداری از محیطهای شبیه-ساز معتبر و پرکاربرد در صنایع فرآیندی، نحوه آمادهسازی دانشآموختگان این گرایش برای ورود به صنایع فرآیندی حساس و نیز سطح آمادگی صنایع مختلف جهت پذیرش و استفاده از تخصص دانشآموختگان این حوزه ارتقا داد. بدیهی است تحقق این امر باعث خواهد شد تا صنایع حساس و کلیدی کشور نظیر صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاههای تولید توان ضمن بهرهمندی از کارشناسانی آموزشدیده و بادانش در حوزه کنترل فرآیندهای پرکاربرد صنعتی، بتوانند دستیابی به اهدافی مانند افزایش میزان بهرهوری، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی و نیز کاهش مصرف انرژی، جامه عمل بپوشانند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison Between the Educational Level of “Process Control” in Iran and the Developed Countries: Proposing a Practical Roadmap to Fill the Existing Gaps.
نویسندگان [English]
- Farzad Hourfar 1
- Ladan Khoshnevisan 2
- Behzad Moshiri 3
- Mojtaba Zaare-Mehrjerdi 4
- Karim Salahshoor 5
- Asgar Hourfar 6
1 ECE Department, University of Tehran
2 ECE Department, University of Tehran
3 ECE Department, University of Tehran
4 ECE Department, University of Tehran
5 Instrumentation and Automation Department, Petroleum University of Technology
6 College of Engineering, University of Tehran
چکیده [English]
The perfect control of the process variables has been always a critical issue in most process industries and among the engineers. In this article different aspects of “Process Control” education in Iranian universities has been studied and analyzed to recognize the current situation and to evaluate the educational quality of this field. Based on the advanced educational mechanisms, which are being used in the developed countries, a practical roadmap has been proposed. This will improve the “Process Control Educational Level” in Iran’s academies in shortest period of time. It will enhance the level of several impressive factors like the laboratory experiments, simulation environment and preparation of graduation for involvement into sensitive process industries and enhancement of industries acceptance level or their expertise. By implementing the proposed strategy, vital national industries such as oil, gas and petrochemical complexes as well as most power plants can be easily equipped by knowledgeable experts in a few years. Consequently, several valuable targets such as increasing the plant efficiency, improving the quality of the final products, reducing the environmental pollutants and also reducing the energy consumption can be successfully pursued.
کلیدواژهها [English]
- Chemical engineering
- control engineering
- educational syllabus
- industrial process control
- laboratory equipment
- oil and gas industries