بررسی تطبیقی تخصص‌گرایی تولیدات علمی دانشگاه‌های صنعتی در شهر تهران در حوزه مهندسی در بین سال‌های 1999-2018

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22047/ijee.2020.192018.1651

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی تطبیقی تخصص‌گرایی تولیدات علمی دانشگاه‌های صنعتی در شهر تهران در حوزه مهندسی انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی بود و با روش علم‌سنجی انجام شد. جامعه آماری دانشگاه‌های صنعتی در شهر تهران بودند. داده‌های پژوهش با استفاده از بخش جست‌وجوی پیشرفته پایگاه وب‌آوساینس گردآوری شدند. این داده‌ها مربوط به تولیدات علمی در حوزه مهندسی و زیرحوزه‌های آن در بین سال‌های ۱۹۹9 تا ۲۰۱8 هستند. به‌منظور تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای هیست سایت و اکسل استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که شاخص تخصص نسبی برای دانشگاه علم و صنعت 605/0، برای دانشگاه صنعتی شریف 576/0، برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر 568/0، برای دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی 566/0 و برای دانشگاه صنعتی مالک اشتر 497/0 است. همچنین در این پژوهش شاخص تخصص نسبی برای هرکدام از دانشگاه‌های صنعتی در شهر تهران در زیرحوزه‌های مهندسی محاسبه شد. در بخش پایانی رتبه‌بندی دانشگاه‌های صنعتی در شهر تهران از نظر شاخص تخصص نسبی در زیرحوزه‌های مهندسی ارائه شده است. نتایج مطالعه بیانگر وضعیت مطلوب تخصص‌گرایی در دانشگاه‌های صنعتی در شهر تهران در حوزه کلی مهندسی است. همچنین دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول را از نظر تخصص‌گرایی در بیشتر زیرحوزه‌های مهندسی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative study of the specialization of Tehran Universities of Technology in the field of engineering between 1999-2018

نویسندگان [English]

  • Erfan Ghaderi azad
  • Mohsen Fazeli varzaneh
  • Sepideh Fahimifar
Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The present study aims to compare the specialization of Tehran Universities of Technology in the field of engineering.
Material and methods: In this applied and scientometric study, data of Tehran Universities of Technology was collected using the Advanced Search section of the Web of Science database. These data related to the engineering field and its subfields scholarly publication between 1999 to 2018. HistCite and Excel have been used to analyze the data.
Findings: The findings showed that RSI score of Sharif University of Technology, Amirkabir University of Technology, K. N. Toosi University of Technology, Iran University of Science and Technology, Malek-Ashtar University of Technology was in order 0,576; 0,568; 0,566; 0,605; and 0,407. Also, the RSI score for each Tehran Universities of Technology has been calculated in engineering fields. In the final section, Tehran Universities of Technology ranked in terms of RSI score in engineering subfields.
Conclusion: The results indicated the desirable situation of Tehran Universities of Technology specialization in the field of engineering. Sharif University of Technology also ranked first in the most of engineering subfields specialization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • engineering
  • Scientometrics
  • specialization
  • Scholarly publication
  • Activity Index
References
Aksnes, D. W.; Van Leeuwen, T. N., & Sivertsen, G. (2014). The effect of booming countries on changes in the relative specialization index (RSI) on country level. Scientometrics, 101(2), 1391-1401.
Ansari, M.; Karimi, M., Fallah, M., Lotfi, S., & Valinejadi, A. (2019). Scientific cooperation networks of Semnan university of medical sciences in the web of science database between 2013-2017. Koomesh, 21, 1-10 [in Persian].
Asadi, M.; Joolaei, S., & Bazrafshan, A. (2013). Scientific collaborations and co-authorship networks in scientific publications of Sharif University of Technology during 2005-2010. National Studies on Librarianship and Information Organization, 24(1), 166-186 [in Persian].
Elango, B. (2019). A bibliometric analysis of literature on engineering research among BRIC countries. Collection and Curation, 38(1), 9-14.
Fadaei, G. H. (2011). Measuring science and scientific productivity. Research on Information Science and Public Libraries, 17(2), 191-195 [in Persian].
Fattahi, R. (2005). Specialization in the profession. National Studies on Librarianship and Information organization, 7(4), 3-4 [in Persian].
Fazeli Varzaneh, M.; Bahmani, M., & Ghaderi Azad, E. (2018). Iranian scientific outputs in the field of energy and fuel, and their comparison with those of the Middle East countries. Caspian Journal of Scientometrics, 5(1), 7-18 [in Persian].
Frame, J. D. (1977). Mainstream research in latin america and the caribbean. Interciencia, 2, 143–148.
Franceschini, F., & Maisano, D. (2011). Bibliometric positioning of scientific manufacturing journals: A comparative analysis. Scientometrics, 86(2), 463-485.
Ghamsari, T. F., & Jahan-Nama, M.R. (2007). Investigating the status of scientific outputs of researchers of the Institute of Engineering during 1991-2005. Library and Information Sciences, 10(2), 107-124 [in Persian].
Ghamsari, T. F.; Salehi, H., & Shakhesi, S. (2014). 20 Years of scientific production at the engineering research institute (ERI) in Iran. National Studies on Librarianship and Information Organization, 25(1), 42-63 [in Persian].
Glanzel, W. (2000). Science in scandinavia: A bibliometric approach. Scientometrics, 48(2), 121-150.
Glanzel, W., Debackere, K., & Meyer, M. (2007). ‘Triad’or ‘tetrad’? On global changes in a dynamic world. Scientometrics, 74(1), 71-88.
Highly Cited Papers (n.d.). Retrieved June 1, 2019, from: http://help.prod-incites.com/inCites2Live/indicatorsGroup/aboutHandbook/usingCitationIndicatorsWisely/highlyCitedPapers.html
Hirsch, J. E. (2005). An index to quantify an individual’s scientific research output. Proceedings of the National Academy of Sciences, 102(46), 16569-16572.
Hu, X., & Rousseau, R. (2009). A comparative study of the difference in research performance in biomedical fields among selected Western and Asian countries. Scientometrics, 81(2), 475.
Nikzad, M.; Jamali, H. R., & Hariri, N. (2011). Patterns of Iranian co-authorship networks in social sciences: A comparative study. Library & Information Science Research, 33(4), 313-319.
Noroozi Chacoli, A.; Hassanzadeh, M., Noormohammadi, H., & Etemadifard, A. (2009). Fifteen years of science production of Iran in databases of the “Inistitute for Scientific Information” (ISI). National Studies on Librarianship and Information Organization, 20(1), 175-200 [in Persian].
Sagar, A.; Kademani, B. S., & Bhanumurthy, K. (2014). Agriculture research in India: A scientometric mapping of publications. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 34(3).
Schubert, A. & Braun, T. (1986). Relative indicators and relational charts for comparative assessment of publication output and citation impact. Scientometrics, 9, 281-291.
Schubert, A.; Glanzel, W., & Braun, T. (1989). World flash on basic research: Scientometric datafiles. A comprehensive set of indicators on 2,649 journals and 96 countries in all major science fields and subfields, 1981–1985. Scientometrics, 16(1-6), 3-478.
Second European Report on S&T Indicators (1997). Appendix (1997). EUR 17639. Brussels: European Commission.
Sengupta, I. N. (1992). Bibliometircs, informetircs, scinetometircs and librametrics: An overview. Libri, 42(2), 75-98.
Singh, M. K., & Tripathi, A. (2018). Top 10 Indian academic/research organizations: A scientometric analysis of research in biotechnology. Library Philosophy and Practice, 1.
Tabatabaei, F. S. (2016). Investigating the status of research and its impact on education. Second International Conference on Applied Research in Educational Sciences and Behavioral Studies and Social Injuries of Iran. Soroush Hekmat Mortazavi Islamic Studies and Research Center, Tehran, Iran. Retrieved from https://www.civilica.com/Paper-TSCONF02-TSCONF02_210.html. [in Persian].
Tague-Sutcliffe, J. (1992). An introduction to informetrics. Information Processing & Management, 28(1), 1-3.
Tirgar, A.; Sajjadi, S. A., & Aghalari, Z. (2019). The statues of international collaborations in compilation of Iranian scientific articles on environnemental Heath engineering. Globalization and Heath, 15(1), 17.