نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران

2 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

در این مقاله، تجربه اجرای یک امتحان پایان نیمسال با روشی نوین در دانشکده فنی دانشگاه تهران با حضور 38 دانشجو به اشتراک گذاشته می‏ شود. در این روش، دانشجویان در میانه امتحان به مدت ۵ دقیقه از کلاس خارج و با یکدیگر در مورد امتحان و سؤالات امتحان مشورت کردند. سپس با آرامش و کاهش اضطراب به جلسه امتحان بازگشتند و امتحان را به پایان رساندند. مقایسه نمرات امتحان با سال‏ های گذشته نشان داد که متوسط نمرات، تغییر قابل ‏ملاحظه‏ ای نداشته است. یک سال بعد از برگزاری این امتحان، تصمیم گرفته شد با دانشجویانی که درس را گذرانده بودند، در مورد سؤالات مختلف مصاحبه صورت گیرد. نتایج مصاحبه نشان داد که از نظر دانشجویان، تنش معمول امتحان به هیجان و انرژی مثبت در یادگیری تبدیل شده است و بعد از گذشت یک سال نیز بسیاری از نکات و سؤال‏ های امتحان را به خاطر داشتند. استفاده از روش ‏های سازگار با روحیه دانشجویان و یا روش ‏های جدید برای کاهش بار روانی امتحانات می ‏تواند موضوعی جالب برای پژوهش در آموزش مهندسی باشد و باعث افزایش اشتیاق دانشجویان به آموزش مطلوب در مهندسی گردد. روش نوآورانه مورد بحث در این تحقیق، اولین بار در جهان در چارچوب یک درس انجام شده است و می ‏تواند بازخوردهای مثبت و منفی داشته باشد. امید است که پس از انتشار مقالات مرتبط به موضوع این ایده، پژوهشگران آموزش مهندسی بیشتر به این قبیل ایده ‏های نوآورانه توجه کنند و آن‏ را بهبود بخشند. این تحقیق همچنین می ‏تواند پس از رفع مشکلات احتمالی، در سطح گسترده‏ ای به کار گرفته شود و به کاهش فشار روانی دانشجویان ناشی از آزمون‏ های پایان نیمسال و نیز ارتقای آموزش مهندسی کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A NOVEL APPROACH TO REDUCE EXAM STRESS AND ENHANCE LEARNING IN ENGINEERING EDUCATION

نویسندگان [English]

  • Rahmat Sotudeh-Gharebagh 1
  • Amir Hossein Derakhshani 2

1 Professor of Chemical Engineering University of Tehran, IRAN

2 Faculty of Management University of Tehran

چکیده [English]

 This article presents an innovative approach to conducting final exams to reduce students’ psychological burden and enhance learning outcomes in engineering education. The method involved a two-hour exam with three different question sets given to 38 undergraduate students. During the middle of the exam, students were surprised with a 5-minute break outside the classroom to relax and consult with each other. This break helped reduce anxiety levels. After the break, students returned to the exam with improved mental calmness. The average grades of students did not significantly changed compared to previous years. Interviews conducted one year later showed positive feedback from students. They felt the approach transformed exam tension into excitement and energy for learning. The method reduced stress, discouraged cheating, and created a positive exam experience. The article suggests that innovative approaches to reduce exam-related psychological burden should be explored further in educational research. By refining and generalizing this approach, it can be implemented globally to benefit students. This research contributes to the ongoing discussions about exams, cheating, and alternative assessment methods in engineering education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovative teaching
  • psychological burden
  • learning outcomes
  • exam
  • engineering education
Dodeen, H. (2012), Undergraduate student cheating in exams, https: //api.semanticscholar.org/ CorpusID: 146582492, accessed on September 2023.
Hafezinejad, M. (2018), Thirty methods for cheating in exams. Accessed on March, 2023, from Ravesh-e Tadris: raveshtadris.com [in Presian]
Passow, Honor J. , Matthew J. Mayhew, Cynthia J. Finelli, Trevor S. Harding and Donald D. Carpenter, (2006) Factors influencing Engineering students’ decisions to cheat by type of assessment, Research in Higher Education 47, 643-684.
Garavalia L. , E. Olson, E. Russell, L. Christensen, (2007) How do students cheat? , Editor(s): Eric M. Anderman, Tamera B. Murdock, Psychology of Academic Cheating, Academic Press, 33-55, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780123725417500048.
Emami Sigarudi A., D. N. (2010). Qualitative research method: phenomenology, Journal of Holistic Nursing and Midwifery. [in Presian].
Cetinkaya-Rundel, M., Diez, D., and  Barr, C. (2019). Openintro statistics. (4th ed.) OpenIntro, Inc. https://www.openintro.org/book/os.
Sotudeh-Gharebagh, R. A. Mohammadzadeh  (2019). Soft skills for engineering students and graduates, Iranian Journal of Engineering Education,20, 80. [In Persian]
Aazr E, Bigdeli I, Ghanaei Chamanabad A (2019). The role of functional synchronization of alpha waves in divergent and convergent thinking. Shefaye Khatam], The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam 7(2), 33-43. 
Oakley, B. A. (1995). Learn like a pro: science-based tools to become better at anything. New York, St. Martin’s Essentials.