نوع مقاله : گزارش علمی

نویسنده

استاد دانشکده فنی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران

10.22047/ijee.2024.410688.2001

چکیده

در سال‏ های اخیر در جهان و نیز کشورمان استقبال کمتری از رشته‏ های مهندسی و علوم پایه صورت می‏گیرد و تعداد دانش ‏آموزان دبیرستانی که شاخه ریاضی و علوم را انتخاب می‏کنند، به صورت فزاینده‏ای در حال کاهش است. با وجود آن که در سال‏ های اخیر تعداد دانشکده‏ های مهندسی در کشور افزایش ‏یافته ولی تعداد متقاضیان تحصیل در آنها، به‏ شدت رو به کاهش است. این کاهش علاقه در درازمدت باعث کمبود نیروهای متخصص کارآمد در صنایع کشور خواهد شد زیرا دانش ‏آموزان ضعیف‏تر، جذب رشته‏ های مهندسی خواهند شد که حتی در صورت عدم کاهش تعداد فارغ ‏التحصیلان افراد فکور و صاحب ایده در بین آنان نادر خواهد بود. این امر دلایل زیادی دارد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. تلاش می‏شود راه‏ هایی پیش پا گذاشته شوند تا بتوان در آینده تمایل دانش‏ آموزان به رشته ‏های مذکور را افزایش داد و از شدت مشکلاتی که کشور در آینده با آنها دست به گریبان خواهد شد، کاست. عدم آگاهی دانش ‏آموزان از رشته‏ های مهندسی و نیز عواملی که منجر به انتخاب رشته ‏های دیگر می‏شود، بررسی شده ‏اند. سرمایه ‏گذاری در آموزش مهندسی، اساس توسعه اقتصادی است و وجود نیروهای متخصص و ماهر است که سرمایه‏ گذاری شرکت ‏های بزرگ را ممکن می سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

CHALLENGES OF HIGHER EDUCATION IN ENGINEERING FIELDS

نویسنده [English]

  • Javad Faiz

Professor, College of Engineering, School of Electrical & Computer Engineering, University of Tehran

چکیده [English]

In recent years, in the world as well as in Iran, there is little interest of engineering and basic sciences, and the number of high school students who choose mathematics and sciences is decreasing. Despite the fact that the number of engineering colleges in the country has increased in recent years, the number of applicants for education has decreased sharply. This decrease in the long term will cause a shortage of efficient specialists in the country’s industries because weaker students will be attracted to engineering fields, which will be rare talented among them even if the number of graduates does not decrease. There are many reasons for this decreases, which are discussed in this article. It is tried to find ways to increase the interest of students in the mentioned fields in the future and reduce the severity of the problems that the country will face in the coming years. Students’ lack of knowledge about engineering fields and the factors that lead to choosing other fields have been studied. It is found that investment in engineering education is the basis of economic development, and it is the existence of expert and skilled forces that makes the investment of large companies possible.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher education
  • engineering fields
  • engineering education
  • economic development
Bandura A., Barbaranelli C., Caprara G. V., Pastorelli C. (2001), Self-Efficacy Beliefs as Shapers of Children’s Aspirations and Career Trajectories, Child Development, Vol. 72, No. 1, pp. 187-206.
Bøe M. V., Henriksen E. K., Lyons T. and Schreiner C., (2011). Participation in science and technology: Young people’s achievement-related choices in late modern societies, Studies in Science Education, Vol. 47, No. 1,, pp. 37-72.
Engineering a Knowledge Island (2020), Irish Academy of Engineering Ireland, Sponsored by Inter TradeIreland. October 2005.
Europe (2004). Europe needs more scientists!, European Commission, Director at eGeneral for Research, High Level Group on Human Resources for Science and Technology in Europe, Brussels.
Europe(2010). A European Strategy for smart, sustainable, and inclusive growth, European Commission, Brussels.
Eurostat database http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/employment unemploymentlfs/data/ database (Accessed July 2012).
Hanson, M., Engström, E., Kairamo, A., and Varano, M. (2010), Enhance the attractiveness of studies in science and technology, Joint International IGIP-SEFI Annual Conference, IGIP-SEFI, Trnava, Slovakia.
http://www.independent.ie/opinion/editorial/lowtax-policies-created-the-tiger-485406.html.
http://www.revenue.ie/en/business/incentives/tax-incentives-investors-ireland.html.
John Power, (2011), Director general of EI, EI Annual Conference.
OECD (2006), Changing supply and demand for S&T professionals in a globalised economy, OECD Publishing.
Our Lady’s/St. Andrew’s Surveys.
Qualifax, (2012), http://www2.cao.ie/dir_report/content.htm.
Sahlberg, P., Education policies for raising student learning: the Finnish approach Journal of Education Policy, 
 Journal of Education Policy (2007),Vol. 22, No. 2,, pp. 147-171
Whiston S. C., Keller B. K. (2004), The influences of the family of origin on career development: a review and analysis, The Counseling Psychologist, Vol. 32, No. 4, pp. 493-568