رشته مهندسی معماری از رشته هایی است که اگرچه هم آموزش و هم تجلیات عینی آن در بسیاری ممالک و از جمله ایران سابقه ای کهن دارد، اما به دلایل عدیده ای هم آموزش و هم آثار ایجاد شده معماری در نیم قرن اخیر با چالش های جدی مواجه بوده است. علل متعددی (آگاهانه یا نا آگاهانه و مستقیم یا غیر مستقیم) بر روند تغییر عملکرد مهندسان معمار و استحاله آثار آنان از عناصر با هویت و ارزشمند و اصیل ایرانی به سمت عناصر بی هویت و تقلیدی و غربزده ایفای نقش نموده است. شاید بتوان آموزش معماری و موضوعات مرتبط با آن به همراه عوامل مؤثر بر آموزش را یکی از عوامل مهم این استحاله به شمار آورد. برای وضوح بحث و دستیابی به پاسخی در این زمینه وجیزه حاضر با توضیح مختصر نقش جهان بینی در خلق اثر معماری و بررسی سامانه آموزش معماری، میزان توجه به این عوامل در برنامه آموزش مهندسی معماری را با عناوین " مقدمه و کلیات"، "انسان، جهان بینی و معماری"، " کاستی ها و اشکالات سامانه آموزش معماری"، تحلیل شرح دروس" و " نتیجه گیری و پیشنهادها" پی جویی و در نهایت نیز پیشنهادهایی را به منظور حل برخی مشکلات ارائه خواهد گرد.
نقی زاده, محمد. (1382). مبانی حکمی وجه مغفول در سامانه آموزش مهندسی معماری. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 5(20), 51-86. doi: 10.22047/ijee.2004.2123
MLA
محمد نقی زاده. "مبانی حکمی وجه مغفول در سامانه آموزش مهندسی معماری". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 5, 20, 1382, 51-86. doi: 10.22047/ijee.2004.2123
HARVARD
نقی زاده, محمد. (1382). 'مبانی حکمی وجه مغفول در سامانه آموزش مهندسی معماری', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 5(20), pp. 51-86. doi: 10.22047/ijee.2004.2123
VANCOUVER
نقی زاده, محمد. مبانی حکمی وجه مغفول در سامانه آموزش مهندسی معماری. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1382; 5(20): 51-86. doi: 10.22047/ijee.2004.2123