بازرگان، عباس (1383). اعتبارسنجی در آموزش عالی؛ مندرج در دایرهالمعارف آموزش عالی (جلد اول). تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
بازرگان، عباس؛
فتحآبادی، جلیل و
عیناللهی، بهرام (1379). رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای ارتقای مستمر کیفیت گروههای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی.
مجله روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)، 5 (2)، 26-1.
جهانی، جعفر (1384). نقد و بررسی کمیت و کیفیت برنامۀ درسی مصوب دورۀ دکتری برنامهریزی درسی. مجموعه مقالات چهارمین همایش انجمن برنامهریزی درسی ایران. تهران: سمت.
حسینی، میرقاسم و نصر، احمدرضا (1391). اعتبارسنجی آموزش عالی در هزاره سوم با محوریت برنامة درسی. نامةآموزشعالی، 5 (17). 48-13.
دهقان، محمود (1380). نظام واحد جهانی، از رویا تا حقیقت. روزنامه اطلاعات.20 دی.
رحیمی، حسین؛ محمدی، رضا و پرند، کوروش (1381). ارزیابیدرونی: رویکرد چالش برانگیز در نظام آموزش عالی ایران. مجموعه مقالات چهلوهفتمین نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور.
طغیانی، علی (1391). ارزشیابی برنامۀ درسی کسب شده اندیشه اسلامی. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
عارفی، محبوبه (1384). برنامهریزی درسی راهبردی در آموزش عالی. تهران: مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی.
عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فروغی ابری، احمد علی و فاضل، نعمت الله(1388). لفیق، راهبردی مناسب برای تدوین برنامةدرسی چند فرهنگی. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی. 2(1)، 165 ـ 149.
عزیزی، زهره (1387). ارزیابی درونی کیفیت گروه آموزشی مدیریت صنعتی دانشگاه تهران. فصلنامه نامه آموزش عالی، 1(1)، 109-95.
کرمی، مرتضی و مؤمنیمهمویی، حسین (1390). بازار کار جهانی و تأثیر آن بر طراحی برنامة درسی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 6(21)، 100-67.
محمدی، رضا (1387). راهنمای عملی انجام ارزیابی درونی در نظام آموزش عالی ایران: تجارب ملی و بینالمللی. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور.
محمدی، رضا؛ پرند، کوروش و پورعباس، عبدالرسول (1386). ضرورت طراحی و استقرار ساختار تضمین کیفیت در رشتههای علوم مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 9( 34)، 114-77.
محمدینژاد، بهزاد (1390). مجموعهای برای تحول در حوزه برنامهریزی آموزشی. معاونت آموزشی دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی. موجود در وبگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
مطهرینژاد، حسین (1394الف). تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب آموزش مهندسی در ایران (مطالعه موردی دانشگاههای استان کرمان). فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 17(67)،21-1.
مطهرینژاد، حسین (1394ب). برنامة درسی تلفیقی، نیاز امروز آموزش مهندسی (ایجاد پُل دانستن/ انجام دادن/ شدن). فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 17(66)، 38-17.
مطهرینژاد: حسین؛ یعقوبی، محمود و دوامی، پرویز (1391). ضرورتهای اصلی در تدوین راهبردهای آموزش مهندسی ایران بخش دوم: مقایسه دیدگاه مدیران بخش صنعت و اعضای هیئت علمی. فصلنامهآموزشمهندسیایران، 14(55)، 19-1.
معماریان، حسین (1381). تضمین کیفیت آموزش مهندسی معدن در ایران. فصلنامهآموزشمهندسیایران، 5(19)، 48-15.
معماریان، حسین (1388الف). ارزیابی داخلی برنامههای آموزش مهندسی ایران. فصلنامهآموزشمهندسیایران، 11(42)، 18-1.
معماریان، حسین (١٣٨٨ب). کارشناسی علوم مهندسی، نگاهی نو در آموزش مهندسی. دانشگاه تهران: نشریهدانشکدهفنی. ویژه کنفرانس آموزش مهندسی در ١۴٠۴، ۴٣(2)، 190-175.
معماریان، حسین (1390). سازکار ارزشیابی برنامههای آموزش مهندسی. از آرمان تا واقعیت، پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی. دانشگاه تهران: پردیس دانشکدههای فنی.
نادری، ابوالقاسم و عبداللهی، حسین(1389). کارایی و اثربخشی ارزیابی کیفیت گروههای آموزشی دانشگاهی: چالشها و چشماندازها. مجموعه مقالات چهارمین همایش ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران.
نورشاهی، نسرین (1378). بررسی ساختار و عملکرد شورای عالی برنامهریزی از بدو تأسیس تاکنون. گزارش گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
نوروززاده، رضا؛ محمودی، رضا؛ فتحی واجارگاه، کوروش و نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1385). وضعیت سهم مشارکت دانشگاهها در بازنگری برنامههای درسی مصوب شورای عالی برنامهریزی. فصلنامهپژوهشوبرنامهریزیدرآموزشعالی، 12(4)، 93-71.
نیلی، محمدرضا؛ نصراصفهانی، احمدرضا و دریکوند، هدایتالله (1384). الزامها و آسیبهای برنامهریزی درسی دانشگاه محور، قلمرو برنامة درسی در ایران. به کوشش انجمن برنامهریزی درسی ایران. تهران: سمت.
نیلی، محمدرضا؛ مقتدایی، لیلا؛ نظری، حسین و موسوی، ستاره (1395). بررسی نگرشهای دانش آموختگان فنی ـ مهندسی دانشگاه اصفهان در راستای کیفیت برنامههای درسی تجربه شده. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 18(69)، 76-55.
یارمحمدیان، محمدحسین(1394). مبانی و اصول برنامهریزی درسی. تهران: یادواره کتاب.
Association for evaluation and accreditation of engineering programs (2012).
Criteria for Evaluation Second Cycle (Master) Engineering Programs. Available at:
Darwish, M. M.; Nejat,
Ali and Ghebrab, T. (2012). Globalization and the New Challenges for Construction Engendering Education. Texas Tech University. American Society for Engineering Education.
European centre for the development of vocational training (Cedefop) (2012). Curriculum reform in Europe. The impact of learning outcomes. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Available at:
www.cedefop.europa.eu/files/5529_en.pdf.
Iacovidou, M.; Gibbs, P. and Zopiatis, A. (2009). An exploratory use of the stakeholder approach to defining and measuring quality: The case of Cypriot higher education institution. Quality in Higher Education, 2(15), 147-165.
Japanese accreditation board for engineering education (2016).Available at:
Kırkgoz, Y. (2008). A case study of teachers implementation of curriculum innovation in english language teaching in Turkish primary education. Teaching and Teacher Education, 24, 1859-1875.
Mazzoli, j. A. (2000). Faculty perceptions and their influence on the curriculum in higher education; Doctoral Dissertation in University of South Carolina, 135.
Oliver, Sh. L. (2009). Comprehensive curriculum reform as a collaborative effort of faculty and administrators in a higher education institution: A higher a case study based on grounded theory. Published Doctoral Dissertation. Kent State University.
Pinar, W. F. (2015). Educational experience as lived knowledge, history, alterity the selected works of William F. Pinar. First published .NewYork: Routledge. 188.
Prados, J. W. P.; George D. l. and Lisa R. (2005). Quality assurance of engineering education through accreditation: the impact of engineering criteria 2000 and its global influence. Journal of Engineering Education, 94(1), 65–184.
Richards, J. C. (2013). Curriculum approaches in language teaching: forward, central and backward design. RELC Journal, 44(1), 5–33.