• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
شماره شماره 52
شماره شماره 51
شماره شماره 50
شماره شماره 49
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
معماریان, حسین. (1390). نهضت جهانی ارزشیابی آموزش مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 13(50), 1-31. doi: 10.22047/ijee.2011.706
حسین معماریان. "نهضت جهانی ارزشیابی آموزش مهندسی". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 13, 50, 1390, 1-31. doi: 10.22047/ijee.2011.706
معماریان, حسین. (1390). 'نهضت جهانی ارزشیابی آموزش مهندسی', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 13(50), pp. 1-31. doi: 10.22047/ijee.2011.706
معماریان, حسین. نهضت جهانی ارزشیابی آموزش مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1390; 13(50): 1-31. doi: 10.22047/ijee.2011.706

نهضت جهانی ارزشیابی آموزش مهندسی

مقاله 3، دوره 13، شماره 50، تابستان 1390، صفحه 1-31  XML اصل مقاله (298 K)
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22047/ijee.2011.706
نویسنده
حسین معماریان
استاد مهندسی زمین، دانشکده فنی دانشگاه تهران
چکیده
 مهندسی پدیدهای جهانی است، پس باید به‌ آموزش آن نیز به‌عنوان امری جهانی نگاه کرد. از ابتدای قرن حاضر مسئله تحرک بیشتر مهندسان و ادامۀ تحصیل یا اشتغال به‌کار آنها در خارج از مرزهای ملی، به‌ عنوان واقعیتی انکار‌ناپذیر، بیش از پیش خود‌نمایی کرده است. در چنین شرایطی، آموزشهای کسب شده توسط دانش‌آموختگان مهندسی می‌باید از حداقلی از استانداردها برخوردار باشد. در یکی دو دهۀ گذشته، نهضتی جهانی برای بازنگری آموزش مهندسی، ارزشیابی نتایج آن و ایجاد همگرایی بین ارزشیابیهای صورت‌گرفته در کشورهای مختلف صورت گرفت. اصل مورد توافق در تقریباً همۀ این بررسیها برداشتن تمرکز از ورودیهای آموزش (آنچه دانشگاه عرضه می‌کند) و تمرکز آن بر‌خروجیها (آنچه دانشجویان کسب کرده‌اند) بوده است. بدین منظور، حداقل دستاوردهای مورد انتظار از یک دانش‌آموختۀ مهندسی تعیین شده است. در فهرست این دستاوردها علاوه بر داشتن دانش لازم در ریاضیات، علوم و مبانی مهندسی و نیز توانایی طراحی و اجرای عملیات مهندسی، بر مهارتهایی چون توانایی برقراری ارتباط مؤثر و کارگروهی و نگرش مثبت به ‌آموزش مداوم و اخلاق حرفه‌ای تأکید شده است. توافق در خصوص دستاوردهای پایۀ آموزش مهندسی زمینۀ لازم را برای دستیابی به الگوی یکنواخت ارزشیابی در سطح بین‌المللی فراهم کرده است. در این مقاله ضمن مرور اقدامات صورت گرفته در کشورها و در سطح بین‌المللی، در زمینه ارزشیابی برنامه‌های آموزش مهندسی پیشنهادهایی برای ارتقای جایگاه کشور ایران در این نهضت جهانی عرضه شده است.
کلیدواژه‌ها
ارزشیابی آموزش مهندسی؛ ملاکهای ارزیابی؛ دستاوردهای آموزش مهندسی؛ فرایند بولونیا؛ پیمان واشنگتن
موضوعات
ارزیابی کیفیت در آموزش مهندسی؛ آموزش مهندسی در سایر کشورها
عنوان مقاله [English]
Global movement for engineering education accreditation
نویسندگان [English]
Hossen Memarian
Professor of Geo- Engineering, College of Engineerings, University of Tehran
چکیده [English]
Engineering is an international activity, thus engineering education should be considered as an international affair as well. From the beginning of the present century, progression of engineers outside their own country, study of higher education or finding jobs, has stood out as an undeniable fact. With this taken into consideration, the education acquired by engineering students should have a minimum standard. During the last two decades, an international movement has been established for the review of engineering education, accreditation of its outcomes, and making the accreditation systems in different countries converge to a more or less unique standard. A common element in almost all these systems is shifting the education focus from education inputs (what the university presents) to education outputs or outcomes (what the students have acquired). Therefore, a list of minimum outcomes expected from an engineering graduate has been determined. In addition to having the necessary knowledge in mathematics, sciences and engineering fundamentals, ability to design and execute engineering operations, the list also emphasizes on the skills such as effective communication and teamwork, and positive attitude toward constant education and professional ethics. Agreement on the basic outcomes of engineering education has provided the essential basis for achieving a homogenous accreditation model in the international level. In the present paper, after a review of engineering education accreditation procedures in various countries and in the international level, suggestions to promote Iran’s place in this international movement are proposed.
کلیدواژه‌ها [English]
Engineering education accreditation, Assessment Criteria, engineering education outcomes, Bologna process, Washington Accord
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,824
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 849
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.