• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • کنفرانس های مرتبط
  • دیدگاه ها
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1397)
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
دوره دوره 16 (1393)
شماره شماره 64
شماره شماره 63
شماره شماره 62
شماره شماره 61
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
کریمی, مرضیه, جعفری نیا, غلامرضا, امانی, مرتضی. (1393). بررسی رابطه انعطاف پذیری استادان و یادگیری فعال دانشجویان. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 16(64), 39-57. doi: 10.22047/ijee.2015.7952
مرضیه کریمی; غلامرضا جعفری نیا; مرتضی امانی. "بررسی رابطه انعطاف پذیری استادان و یادگیری فعال دانشجویان". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 16, 64, 1393, 39-57. doi: 10.22047/ijee.2015.7952
کریمی, مرضیه, جعفری نیا, غلامرضا, امانی, مرتضی. (1393). 'بررسی رابطه انعطاف پذیری استادان و یادگیری فعال دانشجویان', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 16(64), pp. 39-57. doi: 10.22047/ijee.2015.7952
کریمی, مرضیه, جعفری نیا, غلامرضا, امانی, مرتضی. بررسی رابطه انعطاف پذیری استادان و یادگیری فعال دانشجویان. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1393; 16(64): 39-57. doi: 10.22047/ijee.2015.7952

بررسی رابطه انعطاف پذیری استادان و یادگیری فعال دانشجویان

مقاله 5، دوره 16، شماره 64، زمستان 1393، صفحه 39-57  XML اصل مقاله (298.29 K)
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22047/ijee.2015.7952
نویسندگان
مرضیه کریمی email 1؛ غلامرضا جعفری نیا2؛ مرتضی امانی1
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی
2استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه انعطاف‌پذیری استادان (اعضای هیئت علمی) با یادگیری فعال دانشجویان‏‏ کارشناسی ارشد پردیس مهندسی دانشگاه شیراز بود. این تحقیق از نظر هدف «کاربردی» و از نظر روش جزو پژوهشهای توصیفی و از نوع «همبستگی» بود. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد ‏مشغول به تحصیل در پردیس مهندسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91 ـ 1390 بود که حدود 850 دانشجو را شامل می‌شد و از این میان طبق جدول مورگان تعداد 300 دانشجو از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سیاهه سبک فردی (تاگرت و تاگرت ـ هاسلادن، 1993) و ‏پرسشنامه ادراک دانشجو (کیم، 2009) بود. پرسشنامه‌ها در میان افراد نمونه توزیع و پس از جمع‌آوری، داده‌ها در نرم افزار SPSS 16 وارد و تجزیه و تحلیل شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که ‏دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس مهندسی دانشگاه شیراز، میزان انعطاف‌پذیری استادان و همچنین، یادگیری فعال خود را در حد متوسط برآورد کرده‌ا‌ند. همچنین، از دیدگاه آنان انعطاف پذیری استادان بر یادگیری فعال دانشجویان تأثیر معنا‌دار دارد.
کلیدواژه‌ها
انعطاف پذیری؛ یادگیری فعال؛ اعضای هیئت علمی؛ پردیس مهندسی
عنوان مقاله [English]
Evaluating the relationship between faculties' flexibility and students' active learning
نویسندگان [English]
Marzieh Karimi1؛ Gholamreza Jafarinia2؛ Morteza Amani1
1‌PhD. Student, Department of Educational Administration, Boushehr Branch, Islamic Azad University, Boushehr, Iran.
2Assistant Professor, Department of Social Sciences, Boushehr Branch, Islamic Azad University, Boushehr, Iran
چکیده [English]
The main purpose of this paper was to evaluate the relationship between faculty’s flexibility and students’ active learning. The population included all MSc students of engineering faculties in Shiraz University. By random classified sampling method 300 students were selected. The instruments included Intellectual Development Subscale of College Student Experiences Questionnaire (Pace & Kuh, 2002), and Personal Style Inventory, PSI (Taggart and Taggart – Hausladen, 1993). The questionnaires were distributed among the sample and data were entered in SPSS 16 and analyzed. The results of the research showed the average attitudes of the students about their active learning and faculties' flexibility in Shiraz University. In addition, the results indicated that from the students' viewpoints, faculties' flexibility had a significant effect on their active learning.  
کلیدواژه‌ها [English]
flexibility, ‏ active learning, faculties, engineering
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,543
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,385
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.