بررسی چالش‌های برنامه درسی رشته مهندسی برق به‌منظور بازنگری و نوسازی

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی

2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی

10.22047/ijee.2018.132633.1549

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالش­های برنامه درسی مهندسی برق از دیدگاه اعضای هیأت­علمی و دانشجویان به­منظور اصلاح و بازنگری است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع­آوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. جامعه ­آماری موردمطالعه در این پژوهش، اعضای هیأت­علمی و تمام دانشجویان رشته مهندسی برق دانشگاه صتعتی ارومیه  است که ­از میان اعضای هیأت­علمی 22 نفر به صورت سرشماری به­عنوان نمونه اعضای هیأت­علمی و 164 نفر بر اساس جدول مورگان به­عنوان نمونه آماری دانشجویان به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­های پژوهش از دو پرسش­نامه محقق­ساخته­ استفاده شد که روایی و پایایی پرسش­نامه­ها از نظر استادان و متخصصان حوزه، مورد تأیید قرار گرفت. به­منظور تجزیه­وتحلیـل اطلاعـات از روش­های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و نیز روش­های آمار استنباطی شامل آزمون تی تک­نمونه­ای و تی دو گروه مستقل استفاده شد. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که از نظر اعضای هیأت علمی برنامه درسی آموزش مهندسی برق، در هشت بعد از ابعاد نه­گانه برنامه درسی شامل اهداف آموزشی، محتوا، فعالیت­های یادگیری، راهبردهای تدریس، مکان، گروه­بندی و ارزشیابی با چالش­هایی مواجه است. همچنین از نظر دانشجویان برنامه درسی مهندسی برق در تمام ابعاد نه­گانه برنامه درسی با چالش­هایی مواجه است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که لازمه موفق و اثربخش بودن برنامه درسی مهندسی برق توجه به چالش­ها و نواقص مطرح­شده از سوی اعضای هیأت علمی و دانشجویان وتلاش برای رفع این چالش­ها است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study of the challenges of electrical engineering curriculum for its revision and modernization

نویسندگان [English]

  • kobra bahri 1
  • maryam sameri 2
  • Javad Abdolisoltanahmadi 2
1 department of education, urmia branch, Islamic azad university, urmia,iran
2 department of education.urmia branch, Islamic azad university, urmia, iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to identify the challenges of electrical engineering curriculum from the viewpoint of members of faculty board and students in order to reform and revise it. In this article the research method is practical in terms of purpose and it is also descriptive survey in terms of data collection method.  The statistical population of this study was faculty board of members (22persons) and all students of Electrical Engineering of University of Urmia. The faculty boards of members were selected as sample and 164 students according to Morgan table by simple random method. To collect data, two researcher-made questionnaires were used. Validity and reliability of the questionnaires were confirmed by the professors and field experts. In order to analyze the data, descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics methods including T-test, T-test and independent groups were used. The overall result showed that according to faculty board of members’ point of view the electrical engineering education curriculum are faced with challenges in eight out of nine dimensions including educational goals, content, learning activities, teaching strategies, location, grouping and evaluation. From the view of students, electrical engineering curriculum faces challenges in all aspects of the nine curriculums. Therefore, it can be concluded that the successful and effective application of electrical engineering curriculum addresses the challenges faced by faculty board of members and the students and the effort to resolve these challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • electrical engineering
  • challenge
  • faculty board of member
  • Students
امین‌خندقی، محمد (1389). تحلیلی بر میزان اهمیت و به‌کارگیری دستاوردهای علمی حوزه برنامه‌ریزی درسـی در نظام‌های آموزشی شرکت‌های صنعتی: فرصت‌ها و تهدیدها، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 5(19)، 169-139. جمالی، عیسی( 1379). سیر برنامه‌های تعلیم و تربیت آموزشگاهی، حرف‌ها و نمونه‌ها، تهران: وزارت آموزش و پرورش. حسینی، میرقاسم (1388). کیفیت‌سنجی برنامه‌های درسی تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. خاقانی‌زاده، مرتضی؛ ملکی، حسن؛ عباسی، محمود؛ عباسپور، عباس و محمدی، عیسی (1391). چالش‌های برنامه درسی اخلاق پزشکی مرتبط با اساتید: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(7)، </Sources>903-916. روشنی، حسن (1393). آسیب‌شناسی برنامه درسی آموزش الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی از نظر اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان، دانشگاه شهید بهشتی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی درسی. زمانی‌فر، مریم؛ محمدی، رضا و صادقی‌مندی، فاطمه (1395). ارزیابی درونی و بهبود کیفیت برنامه درسی در گروه‌های آموزش مهندسی، فصلنامه آموزش مهندسی، 18(72)، 67-45. سراجی، فرهاد (1387). یادگیری الکترونیکی، همدان: دانشگاه بوعلی‌سینا. سیف، علی‌اکبر ( 1382). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران: دوران. شیرازی، محمدعلی (1389). ارزیابی روند بازنگری و نوسازی برنامه‌های درسی در دانشگاه شیراز و ارائه برنامه جدید پیشنهادی کارشناسی مهندسی برق، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 10(18)، 89-118. صدری، علی و زاهدی، احمد (1388). مطالعه پیگیرانه عملکرد نظام تربیت تکنیسن آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 54، 112-99. عابدی، احمد و تاجی، مریم (1380). نقش برنامه درسی پنهان مدارس در شکل‌گیری شخصیت و رفتار دانش‌آموزان. فصلنامه آموزه، 9، 14-10. عزیزی، نسیم (1382). آموزش و پرورش و بازار کار: آماده‌سازی جوانان به صلاحیت‌ها و مهارت‌های اساسی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،20(1)، 70-58. فتحی واجارگاه، کورش و شفیعی، ناهید (1386)، ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی (آموزش بزرگسالان). فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 2(5)، 27-1. قادری، سیدعلی، کرمی، مرتضی و جعفری ثانی، حسین (1392). بررسی و شناسایی ابعاد و چالش‌های اجرای برنامه‌های درسی جدید نظام آموزش‌عالی مهارتی از دیدگاه مجریان، فصلنامه مهارت‌آموزی، 11، 120-136 قورچیان، نادرعلی و تن‌ساز، فروغ (1374). سیمای روند تحولات برنامه درسی به عنوان یک رشته تخصصی از جهان باستان تا جهان امروز. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی. کریمی، صدیقه، نصر، احمدرضا و شریف، مصطفی (1392). الزاماً چالش‌های طراحی برنامه درسی آموزش عالی با رویکرد جامعه یادگیری، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 4(8)، 126-89. کهن، شهناز، بهرامی مسعود، ملایی‌نژاد، میترا، حقانی، فریبا، طالقانی، فریبا، تقی‌زاده، زیبا و عبدی شهشهانی، مهشید (1395). تبیین چالش‌های برنامه درسی دوره دکتری تخصص بهداشت باروری: یک تحقیق کیفی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 11(1)، 42-27. ملکی، حسن (1384). برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: پیام اندیشه. مؤمنی، حسین (1390). آسیب‌شناسی ارزشیابی برنامه درسی در آموزش عالی، فصلنامه راهبردهای آموزش، 2(4)، 100-95. مهر محمدی، محمود (1381). برنامه درسی : نظرگاه‌ها، رویکردها و چشم‌اندازها، تهران، به‌نشر. نصراصفهانی، احمدرضا (1381). برنامه درسی: نظرگاه‌ها، رویکردها و چشم‌اندازها، مشهد: آستان قدس رضوی. یونسکو (1376). یادگیری گنج درون. ترجمه دفتر همکاریهای علمی بین‌المللی وزارت آموزش و پرورش، تهران: تزکیه. Akrami, S. K. (2004). Higher education and the islamic revolution. Encyclopedia of Higher Education. Tehran: Great Persian Encyclopedia Foundation. 1, 47. Anderson, T. (2004). Theory and practice in online learning. Available at:http://cde.athbascau,ca/online_book/tpol_book.pdf. David, M. and Melo, M. (2013). Challenges of multicultural curriculum in higher education for indigenous people. Educ. Pesqui., São Paulo, 39(1), 111-124. Edwards, R.; Miller, N.; Small, N. and Tait, A. (2002). Supporting lifelong learning. London and New York: The Open University. Eisner, E. W. (1985). Concerns and aspirations for qualitative research in the newmillennium. Qualitative Research, 1(2), 135-145. Farahani, M. and Ahmadi F. (2006). Doctoral nursing students’ viewpoints about the nursing PhD Curriculum. Iran J Med Edu 2006; 6(1): 83-92. Ercan, M. F.; Sale, D. and Kristian, N. (2016) Innovative curriculum to enhance the learning experience of electrical and mechanical engineering students, iJEP 6(3). http://dx.doi.org/10.3991/ijep.v6i3.5765. Goldman, R. (2004). Leaning together online: Research on asychronous learning. mahwah: N J publication. Kandaktla, R.; Packhem, J.; Radhakrishnan, D.; Freitas, C. and Delaine, D. (2014). Insight to global engineering challenges: Study and analysis, 42 Annual Conference, Birmingham, UK. Kim, M. J.; Lee, H.; Kim, H. K.; Ahn Y. H.; Kim, E.; Yun, S. N. and Lee, K. J.(2010).Quality of faculty, students, curriculum and resources for nursing doctoral education in Korea: a focus group study. Int J Nurs Stud. 2010Mar; 47(3): 295-306. Lanenburg, F. C. and Ornstein, A. (2004). Educational administration, concepts and practices. Eadswarth Publishing Compaining. Lawrence, M. and Arthur, J. S. (2017). Graduate attributes in an electrical engineering curriculum: A Case Study, DSpace,and URI:http://hdl.handle.net/11462/1496. Longworth, N. (2004). Lifelong learning in action; transforming educationin the 21st century. London and New York: Routledge Flamer. Nourooz Zadeh R.; Mahmoodi, R., Fathi Vajargah, K.; Nave Ebrahim, A. (2007). The universities participation statusin revising the curricula approved by the Higher Council for Planning. Quarter J Res Plan High Edu 2007;12(4): 71-92. (Persian) Ogude, N.; Nel, H. and Oosthuizen1, M. (2005). The challenge of curriculum responsiveness in South African higher education. Nelson Mandela Metropolitan University. Rafia, N. M.; Rodina, A. and Siti, S. S.(2010). Problems in requirements engineering education: Asurvey. FIT ‘10, 21-DEC-2010, Islamabad, Pakistan. Saunders, Sh. T. (2007). Perceptions of quality in cross – border higher education at sojourner–Douglass Bahamas Campus. Morgan State University. ProQuest Information and Teach Company, 221. Scott, P. (2001). Globalization and the University, CRE action: 3(115).35-46. Spiel, C. Schober, B. (2006). Evaluation of curricula inhigher educationchallenges for evaluators. Evaluation review, 3(4), 430-450 Teichler, U. (2006). Changing structures of the higher education systems:The increasing complexity of underlying forces. Higher Education Policy19. 447-461. Tyler, R. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: The University of Chicago Press. Wormley, D. N. (2005). Challenges in Curriculum Renewal. Int. J. Engng Ed, 20(3), 329-332